صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

درباره قسمت سوم فیلم کمیک بوکی «نگهبانان کهکشان»

کشدار اما پرفروش

وصال  روحانی
روزنامه‌نگار

 
«نگهبانان کهکشان: قسمت سوم» ادامه‌ای بر فرانچیز سینمایی پرسودی با همین نام به شمار می‌آید که قسمت‌های اول و دوم آن در سال‌های 2014 و 2017 به نمایش درآمدند و در گیشه‌ها چنان موفق عمل کردند که سازندگان این فیلم‌های کمیکی استریپی را وا داشتند به فکر قسمت سوم آن نیز بیفتند و البته توفیق فزون‌تر از 650 میلیون دلاری قسمت سوم در گیشه‌ها به این معنا است که بخش‌های بعدی این آثار به اصطلاح «ابرقهرمانی» هم در سال‌های بعدی تهیه و اکران خواهند شد و تأکید تهیه‌کنندگان این فرانچیز را مبنی بر اینکه این آخرین نسخه نگهبانان کهکشان است، نباید جدی انگاشت.
هر نسخه سینمایی بلندی را که «مارول» غول انتشاراتی کمیک بوک‌ها در
30 و اندی سال اخیر از روی داستان‌های مصور خود ساخته و روانه تماشاخانه‌های جهان کرده، مبنا بگذاریم، «نگهبانان کهکشان 3» سی و دومین فیلم از این قبیل و ستاره پرنور دیگری در آسمان نسخه‌های سینمایی مارول است که 85 درصد آنها از مرز فروش حداقل نیم میلیاردی عبور کرده‌اند و 14 فیلم از این مجموعه رقم یک میلیارد دلار را نیز رد کرده‌اند و 6 تای آنها بیش از 5/1 میلیارد دلار فروخته‌اند. پولسازترین فیلم از این سری آثار قسمت چهارم «اونجرز» بوده که با فروشی 82/2 میلیارد دلاری دومین فیلم درآمدساز تمامی تاریخ به حساب می‌آید و فقط قسمت اول فیلم فضایی و علمی- تخیلی «آواتار» با گیشه‌ای 85/2 میلیارد دلاری در مرتبه بالاتر از آن قرار دارد.

جنگ مغلوبه می‌شود
نسخه سوم «نگهبانان کهکشان» را همانند دو نسخه قبلی جیمز گان کارگردانی کرده و سناریو هم نوشته خود اوست و یک بار دیگر بازیگران اصلی قسمت‌های قبلی شامل کریس پرت، زو سالدانا، کارن گیلان و دیو بائوتیستا در صحنه حاضرند و نامدارانی مانند وین دیزل، بردلی کوپر و سیلوستر استالونه هم به اندازه کم یا زیاد و گاه نمادین در فیلم ابراز وجود می‌کنند و جذابیت‌های آن را بیشتر می‌سازند. خلاصه داستان فیلم در همان سطح و روالی است که از قسمت‌های دنباله‌ای هر کمیک استریپ موفقی توقع آن می‌رود. در شروع «نگهبانان کهکشان 3» می‌بینیم که مأموران و حافظان قلمرویی که با لفظ کلی کهکشان نامیده می‌شود، مورد تهاجم یک تروریست فضایی به نام آدام وارلاک قرار می‌گیرند که گماشته تبهکار نخست حاکم بر منطقه به نام آییشا است. آدام در شروع تهاجمش موفق ظاهر می‌شود و «راکت» را که از محافظان ارشد کهکشان است، بشدت مجروح می‌کند ولی در ادامه درگیری‌ها خودش توسط نبولا، دیگر مأمور امنیتی کارآمد کهکشان مجروح و مجبور به فرار از قلمرو کهکشانی‌ها می‌شود. از آنجا که جراحت راکت به آسانی بهبود نمی‌یابد، سایر جنگاوران کهکشان وادار به سفر به منطقه استقرار آییشا و گروه او که اورگو کورپ نام دارد، می‌شوند و آنجا جنگ مغلوبه می‌شود و پیدا کردن کد راهنما و پادزهری که جراحت راکت را شفا بدهد، تبدیل به مخاصمه‌ای همه‌گیر در فضا می‌گردد.
ظرفیت این فرانچیز پر شده است
مثل اکثر فیلم‌های کمیک بوکی که مردم را راضی و به سوی سالن‌های سینما سرازیر می‌کند اما در جلب نظر منتقدان توفیقی در همان سطح ندارند، قسمت سوم «نگهبانان کهکشان» حرف‌های امیدوارکننده چندانی را در رسانه‌های جهان متوجه خود ندیده است. روزنامه ایندیپندنت انگلیس البته این نسخه را از بهترین فیلم‌های کمپانی مارول در 20 سال اخیر نامیده اما گاردین، دیگر روزنامه مطرح بریتانیایی متذکر شده که این فرانچیز به حداکثر سطح و اندازه‌های خود رسیده و ظرفیتش لبریز شده و چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد. نیویورک تایمز امریکا در انتقاد از این فیلم از این هم فراتر رفته و نوشته است: «دو ساعت و نیمه بودن فیلم بر شدت عذاب تماشای آن افزوده و گاهی این پروسه کشدار تبدیل به یک کابوس می‌شود.» روزنامه شیکاگو تری‌بیون امریکا هم این فیلم را بیش از حد خشن توصیف کرده است.

 

بــــرش

مشخصات فیلم
عنوان: «نگهبانان کهکشان 3»
سناریست و کارگردان: جیمز گان
بازیگران: کریس پرات، زو سالدانا، دیو بائوتیستا، کارن گیلان، پوم کلمن‌تیف، وین دیزل، بردلی کوپر، ویل پولتر و سیلوستر استالونه
مدیر فیلمبرداری: هنری براهام
تدوینگران: فرد راسکین و گرگ دوریا
موسیقی متن: جان مورفی
تهیه‌کننده: کوین فیگ
محصول: کمپانی‌های مارول و والت دیسنی
مدت: 150 دقیقه
هزینه تولید: 250 میلیون دلار
میزان فروش: 660 میلیون دلار
شرح عکس
نمایی از قسمت سوم «نگهبانان کهکشان» که دنیای سینمایی «مارول» را پررونق‌تر کرده است.
Guardian of the Galaxy Vol 3 (2023 Film)
کارگردان: James Gunn

 

جستجو
آرشیو تاریخی