صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تداوم کاهش قیمت مسکن با تحویل مسکن‌های مهر

کاهش قیمت مسکن به‌خصوص طی سه ماه اخیر آغاز شده و آخرین اخبار نشان‌دهنده این است که این ریزش همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها در این مدت نه‌تنها افزایش نیافته بلکه کاهش محسوسی داشته است

در بازار مسکن قیمت‌ها کاهشی است و این افت قیمت در شهرهای پرتقاضایی مانند پردیس بیشتر به چشم می‌آید.
از ابتدای سال‌جاری تاکنون شهر جدید پردیس به‌عنوان یکی از شهرهایی بوده که قیمت مسکن در آن کاهش داشته که این افت قیمت از 10درصد آغاز و در حال حاضر به حدود 25درصد رسیده است.
شهر پردیس 11 فاز دارد و یکی از شهرهای پرتقاضا برای مسکن است، واحدهای مسکن مهر بخش عمده‌ای از ساخت و ساز را در پردیس  به خود اختصاص داده است، ساخت و سازهایی که از سال 90 آغاز اما به دلایلی از جمله عدم اعتقاد دولت قبل به تولید با وقفه‌ای بلند‌مدت مواجه شد.
همین مسأله و در کنار آن رشد قارچ‌گونه مشاوران املاک غیرمجاز در شهرجدید پردیس که شاید بتوان گفت که نسبت به سایر شهرها بسیار بیشتر بوده و نشان از حضور گسترده دلالان و سوداگران در این شهر دارد، سبب شد تا قیمت مسکن در پردیس به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.
معطل‌ماندن پروژه‌های مسکن مهر در پردیس و فعالیت‌های سوداگرانه در آن باعث شده بود تعدادی از مشاوران املاک‌ غیرمجاز اقدام به خرید امتیاز برخی از صاحبان مسکن مهر کرده و این‌گونه خود را محق دانسته و با قیمت‌گذاری‌های کاذب باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در آن شده بودند.
به‌دنبال آغاز فعالیت دولت سیزدهم و اجرای نهضت ملی مسکن، باتوجه به اینکه حدود 29هزار واحد مسکن مهر در شهرجدید پردیس از دوره‌های قبل باقی مانده بود، بر همین اساس دولت سیزدهم پروژه جدیدی در قالب نهضت ملی در آن تعریف نکرد و هدف‌گذاری‌ها به این سمت‌و‌سو بود که این پروژه‌ها به پایان رسیده و به متقاضیانی که سال‌ها در انتظار دریافت مسکن هستند، تحویل داده شود. در کنار آن برخورد با سوداگران و مشاوران املاک غیرمجاز نیز به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت در پردیس هدفگذاری شد، چرا که به گفته حسین جنتی، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران از یک‌هزار و 500 واحد صنفی مشاور املاک در این شهر، فقط نیمی از آنها صاحب مجوز بودند.
وی همچنین در این رابطه بیان داشت: بازدید گشت‌های وزارت راه و شهرسازی (حوزه تهران) از بنگاه‌های پردیس تا کنون در چند مرحله انجام شده است، اما درباره ساماندهی مراکز تجاری شهرستان پردیس که عمده فعالیت آنها در حوزه مشاوران املاک است، مقرر شده، نشست مشترکی به همراه پلیس اماکن، تعزیرات، اتحادیه املاک و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و در این زمینه تعیین تکلیف شود.
برهمین اساس برنامه‌هایی با هدف شناسایی و پلمب این مشاوران در دستور کار قرار گرفت که در کنار اقدامات دولت، دستگاه قضایی نیز پای کار آمد و فرصت دو ماه‌‌ای برای گرفتن مجوز املاک فاقد مجوز صنفی در این شهر تعیین کرد که این فرصت از ابتدای شهریور 1402 آغاز شد.
مجموع اقدامات صورت‌گرفته در شهر جدید پردیس موجب شده تا به‌خصوص طی سه ماه اخیر شاهد افت قیمت مسکن در این شهر بوده و به نظر می‌رسد که با تحویل واحدهای مسکن مهر در آینده نزدیک، روند کاهش قیمت در آن سرعت بیشتری به خود بگیرد.
اما طبق آخرین آمار ارائه شده با وجود عرضه مسکن اما استقبال زیادی از سوی مشتریان صورت نمی‌گیرد و مسکن سرمایه‌ای درحالی به بازار ارائه شده که متقاضی زیادی در شهر جدید پردیس ندارد.
برای مقایسه کاهش قیمت مسکن در شهرجدید پردیس، یکی از مشاوران املاک مجاز در این منطقه گفت: به عنوان مثال واحدهای 85تا 90متری مسکن مهر که در ابتدای سال حدود 3 میلیارد و 600میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند امروز با رقم‌هایی حدود 2میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند، هر چند که با این میزان کاهش، باز هم تقاضای زیادی برای آنها وجود ندارد.
بر همین اساس می‌توان گفت قیمت مسکن در شهر جدید پردیس کاهش زیادی داشته و امروز می‌توان با رقم‌هایی کمتر نیز در این شهر واحدهایی را خریداری کرد.
سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در همین رابطه با اشاره به کاهش 25درصدی قیمت در سه ماهه اخیر در این شهر از تحویل 10هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان در آینده نزدیک خبر داد.
خلیل محبت‌خواه با بیان اینکه در سه ماهه اخیر شاهد کاهش 25درصدی قیمت مسکن تمامی فازها در پردیس هستیم، اظهار داشت: فعال شدن کارگاه‌های ساخت مسکن که چندین‌سال غیرفعال بودند و در کنار آن شناسایی و پلمب مشاوران املاک غیرمجاز از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت مسکن در این شهر بوده است.وی با اشاره به شناسایی 110 مشاور املاک غیرمجاز در پردیس، بیان داشت: از این تعداد 56 واحد پلمب شد که این روند تداوم خواهد داشت.
محبت‌خواه افزود: در حال حاضر نظارت‌ها بر مشاوران املاک در استان تهران افزایش یافته است و همین امر باعث شده که قیمت‌ها در بازار مسکن شهر پردیس شکسته شود و از سوی دیگر بساط دلالان و سوداگرانی که همواره جلوی بسیاری از متقاضیان مسکن مهر را گرفته و برخی از آنها را مجبور به فروش واحد مسکونی خود می‌کردند، جمع شده است.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت واحدهای مسکن مهر در پردیس از سال 90 آغاز اما به پایان نرسیده بودند، گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن مربوط به اجرایی نشدن این پروژه بود.
وی ادامه داد: اما امروز کارگاه‌های مسکن در شهر جدید پردیس بار دیگر فعال که 10 هزار واحد در قالب مسکن مهر را آماده و در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور به متقاضیان تحویل داده خواهند داد.
سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس ادامه داد: همچنین 19هزار واحد دیگر مسکن مهر در پردیس باقی خواهند ماند که از این تعداد 12هزار واحد تا پایان سال و 7 هزار واحد دیگر در سال آینده تکمیل و به متقاضیان تحویل می‌شود.
محبت‌خواه تکمیل و تحویل واحدها در قالب مسکن مهر را به‌عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار در شهر جدید پردیس عنوان و در این رابطه تأکید کرد: بنابراین تکمیل و تحویل این واحد‌ها بدون افزایش قیمت به متقاضیان، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که باید دولت در دستور کار خود قرار دهد تا نگرانی بخش زیادی از این متقاضیان چشم‌انتظار رفع شود.
وی شناسایی خانه‌های خالی را در شهرجدید پردیس با توجه آمارها را از دیگر برنامه‌ها عنوان و بیان داشت: بیش از 50هزار خانه خالی در شهرجدید پردیس تاکنون شناسایی شده و به‌نظر می‌رسد که این رقم افزایش یابد.
محبت‌خواه ادامه داد: شناسایی خانه های‌خالی و مشاوران املاک غیرمجاز در کنار نهضت ساخت‌و‌ساز که امروز در پردیس شاهد اجرایی شدن آن هستیم از برنامه‌هایی است که به‌صورت جدی در این شهر جدید روند خوبی را گرفته و تأثیرگذاری آن در بازار مسکن موجب شده تا قیمت، کاهش بسیار خوبی داشته باشد.
وی گفت: امروز پس از گذشت سال‌ها شاهد برگشتن دوباره فعالیت در تولید مسکن در شهرجدید پردیس هستیم و می‌توان گفت هیچ پروژه‌ای در این شهر جدید نیست که بلاتکلیف مانده باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی