صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی دولت در نشست خبری:

تغییرات برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق بار مالی دارد

 
سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود درباره تغییرات متعدد مجلس در برنامه هفتم توسعه و به نوعی تغییر ماهیت این برنامه از سوی کمیسیون تلفیق، گفت: حسب بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۱۰۶ حکم از این لایحه در مصوبات کمیسیون حذف و بیش از ۹۹۰ حکم جدید به لایحه دولت الحاق شده که در اثر تصویب، احکام تکلیفی مالایطاق و تعیین اهداف کمّی غیر واقعی، تحمیل خواهد شد. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی با اشاره به اینکه با اعمال این تغییرات، عملاً طرح جدیدی از سوی مجلس تدوین شده که بخشی از برنامه‌های دولت نیز در آن مندرج است، افزود: بیش از ۲۷ مورد ساختارهای اداری جدید و گسترش تشکیلات دولت در مصوبات تکلیف و بیش از ۱۷ مورد نظامات خاص و تبعیض‌آمیز حقوق و دستمزد ایجاد شده است. وی بیان داشت: برخی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، صرف‌نظر از غیر واقعی بودن، اهداف پیش‌بینی شده و غیر قابل اجرا بودن بسیاری از احکام آن، شکاف بین منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید خواهد کرد. بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مجلس و دولت مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام که سند بالادستی هر دو مجموعه است در کنار هم برنامه‌ای برای تحقق سیاست‌های کلی نظام ابلاغی تدوین کنند تا شاهد اجرای مناسب آن باشیم. وی تأکید کرد: خواسته مردم از دولت و مجلس این است برنامه‌ای طراحی شود که علاوه بر پیشبرد کشور قابل تحقق و دست یافتنی باشد.
اموال بلوکه‌شده و برجام
سخنگوی دولت درباره آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: این منابع حتی با برجام نیز آزاد نمی‌شد و مکاتبات و مصاحبه‌های رؤسای وقت بانک مرکزی به این امر استناد می‌دهد.

پایگاه بین‌المللی سازمان فضایی در چابهار
بهادری درباره جزئیات برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور نیز با بیان اینکه دولت و شخص رئیس‌جمهور پیگیر اجرای این برنامه هستند، عنوان کرد: این سند حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که در مهم‌ترین بخش، ایران در پایان این برنامه یعنی در سال ۱۴۱۰ به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات فضایی بویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در این زمینه پایگاه فضایی چابهار که هم‌اکنون با مدیریت سازمان فضایی ایران در حال ساخت است، به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه استانداران به حضور در جلسات هیأت وزیران برای بررسی مسائل استان‌ها ملزم شدند، از ارائه گزارش دوره‌ای استانداران درخصوص پیشرفت‌های تحقق شعار سال و مصوبات سفرهای استانی در این جلسات خبر داد. سخنگوی دولت اظهار داشت: در اولین حضور، استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیأت وزیران حاضر شدند و گزارشی از وضعیت پیشرفت شعارها و مصوبات سفرهای استانی ارائه کردند و نیازها و کمبودهای استان مطرح شد و تصمیم گیری‌های لازم صورت گرفت.
شفافیت با حساب بانکی واحد خزانه دولت
بهادری جهرمی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریباً همه دستگاه‌ها حساب‌های‌ اصلی و فرعی‌ خود را به حساب واحد خزانه تبدیل کرده‌اند و همه این حساب‌ها در بانک مرکزی متمرکز شده است. مطابق آخرین آماری که از وزارت اقتصاد دریافت کرده‌ام کمتر از ۴۰ حساب فرعی و اصلی باقی مانده است که البته تقریباً همه آنها فرعی هستند و با همکاری خوبی که تاکنون صورت گرفته تکمیل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی