صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــــار

دستور مخبر به وزیر کار
برای حل مشکل وام بازنشستگان
 محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به گزارش واصله درباره‌ عدم پرداخت وام به بازنشستگان بالای هفتاد سال واکنش نشان داده و از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا به این مشکل رسیدگی شود.
به گزارش ایلنا، مخبر در رابطه با گزارشی با عنوان «عدم پرداخت وام به بازنشستگان بالای ۷۰ سال به دلیل بیمه نشدن وام‌های پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای» خطاب به صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) نوشت: «با سلام! انصافاً بازنشستگان در وضع سختی هستند. حتماً دستور فرمایید حل شود. اینان سرمایه نظام هستند که باید همگی تکریم شوند.»


سخنگوی وزارت دفاع:
انحراف یکی از سامانه‌های آفندی عامل حادثه گرگان بود
خسارات وارده به شهروندان،
جبران خواهد شد
روز گذشته انفجار یک سامانه آفندی در آسمان شهر گرگان و سقوط قطعاتی از آن در برخی خیابان‌های این شهر خبرساز شد.
به گزارش ایرنا، حدود ساعات 9:30 روز دوشنبه اهالی این شهر صدای انفجار مهیبی را شنیدند که در برخی خیابان‌ها به دلیل سقوط قطعات شیء منفجر شده با ریختن شیشه ساختمان‌ها و آسیب به خودروهای پارک شده همراه بود. نخستین خبرها درباره این حادثه شایعاتی مبنی بر ادعای سقوط یک فروند پهپاد در استان گلستان بود، اما اندکی بعد اطلاع‌رسانی تکمیلی وزارت دفاع و پشتیبانی درباره جزئیات آنچه اتفاق افتاده بود راه را بر شاخ و برگ یافتن بیشتر گمانه زنی‌ها بست و اعلام شد که تست یک سامانه موشکی مجهز به کلاهک بارشی، عامل بروز حادثه بوده است.

انحراف سر جنگی یک موشک
خبرگزاری فارس هم درباره این حادثه به نقل از یک منبع آگاه با اشاره به اینکه در فرایند آزمایش موشک سرجنگی منحرف شده و به محلی غیر از مکان معین شده برخورد کرده است، نوشت: سر جنگی این موشک قابلیت چند تکه شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر برداشت اشتباه و تلقی 8 انفجار را ایجاد کرده است. چنانکه قطعاتی از موشک در بلوار استاندارد گرگان و محوطه بیمارستان شهید دزجانی این شهر سقوط کرده بود.

دلیل حادثه؛ نقص فنی و انحراف
هنوز ساعتی از حادثه گرگان نگذشته بود که رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع با حضور در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی به تشریح آنچه اتفاق افتاده بود، پرداخت و گفت: در فرایند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود و این موضوع سابقه نیز دارد یکی از سامانه‌ها که در فرایند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی می‌شود و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی می‌شود و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده و فرود آمده است. وی ادامه داد: تیم‌های امدادی و عملیاتی مربوطه در حال جمع‌آوری این قطعات فرود آمده و سقوط کرده هستند. شورای تأمین استان نیز ساعتی پس از حادثه با حضور استاندار و نیروهای نظامی و امنیتی برای بررسی ابعاد آن تشکیل جلسه داد.
 
تأکید بر جبران خسارت شهروندان
حادثه دیروز اگر چه خوشبختانه به تلفات جانی منجر نشد اما به روایت برخی منابع خبری با زخمی شدن دو یا سه نفر و نیز خساراتی برای تعدادی از منازل، مغازه‌ها و خودروهای شهروندان گرگانی همراه بود. سخنگوی وزارت دفاع در همین رابطه تأکید کرد: پس از انجام ارزیابی، تمام خساراتی که به شهروندان بر اثر این حادثه وارد شده است، جبران خواهد شد. رئیس کل دادگستری گلستان نیز ظهر دیروز از تشکیل پرونده قضایی پیرامون این حادثه در دادسرای نظامی گرگان خبر داد. حیدر آسیابی با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، ادامه داد: دستورات قضایی لازم پیرامون موضوع به سرعت صادر شد. وی همچنین اظهار داشت: طبق مشاهدات میدانی قطعات این شیء در چند نقطه از شهر سقوط کرده و بخشی از یک ساختمان نیز آسیب دیده است که دستورات لازم برای جبران خسارات صادر شد.


پیگیری‌های نهایی مشاور امنیت ملی عراق درخصوص توافق با ایران
 «ریبر احمد»، وزیر داخلی کردستان عراق، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل متحد در عراق، ظهر دیروز در اربیل با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در صدر هیأتی بلندپایه و به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وارد اربیل شد تا روند اجرای تواق امنیتی تهران و بغداد را پیگیری کند. به گزارش فارس به نقل از کوردستان۲۴، در این جلسه «مرحله بعد از اجرای توافق امنیتی» نیز مورد بحث قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی