صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

تصادف مرگبار اتوبوس امدادگران یونانی در لیبی
 سه عضو یک تیم امدادی اعزام شده از یونان و سه عضو یک خانواده لیبیایی در یک تصادف جاده‌ای جان خود را از دست دادند.
به گزارش بی‌بی سی، این امدادگران جزئی از تیمی بودند که روز یکشنبه با اتوبوس به شهر سیل‌زده «درنه» می‌رفتند اما بین راه با خودروی حامل یک خانواده لیبیایی تصادف کرده و جان خود را از دست دادند.
به گفته یکی از مقام‌های لیبی، در این حادثه جاده‌ای دو نفر دیگر از سرنشینان خودرو سواری و هشت نفر دیگر در اتوبوس بشدت زخمی شده‌اند.
«عثمان عبدالجلیل»، وزیر بهداشت دولتی که کنترل شرق لیبی را در دست دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این تیم امدادی از شهر «بنغازی» در حال سفر به درنه بودند که حادثه رانندگی برایشان رخ داده است.
مقامات یونانی اعلام کردند: اتوبوس مزبور حامل پزشکان و کادر درمان با خودرویی که در جهت مخالف حرکت می‌کرده برخورد کرده که در این حادثه سه نفر از اعضای هیأت بشردوستانه یونان جان باخته و دو نفر ناپدید شده‌اند.آنها در راه پیوستن به تیم‌های کشورهای دیگر از جمله فرانسه و ایتالیا بودند که در حال فعالیت در مناطق سیل زده هستند.  همچنین هزاران نفر در پی طوفان قدرتمند و شکسته شدن دو سد بالا دستی شهر درنه در هفته گذشته کشته شدند. سازمان ملل می‌گوید که تعداد کشته‌شدگان تاکنون به ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.بر اساس آمارهای دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، بیش از ۱۰ هزار نفر همچنان ناپدید هستند.
«حیدر السایه»، رئیس مرکز ملی کنترل بیماری‌ها در «طرابلس» نیز در بیانیه‌ای در این‌ باره گفته است: ۱۵۰ نفر بر اثر نوشیدن آب آلوده در شهر درنه مسموم شده‌اند.
وی افزود: مرکز ملی کنترل بیماری‌ها تصمیم گرفته است که برای جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری در مناطق سیل‌زده شرق کشور به مدت یک سال وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بازداشت خانم معلم در ازبکستان
  پلیس ازبکستان یک خانم معلم را که 25 کودک ازبک را در خودرو خود حمل می‌کرد، بازداشت کرد.
این زن به عنوان معلم در یک مهدکودک کار می‌کند و برای کسب سود حداکثری کودکان را با یک خودرو کوچک و در وضعیتی خطرناک روی هم نشانده و به خانه می‌برد.
 
20 کشته در تصادف اتوبوس کارگران معدن
رسانه‌های محلی آفریقای جنوبی گزارش دادند که بر اثر برخورد یک کامیون با یک دستگاه اتوبوسِ حامل کارگران معدنی در استان «لیمپوپو»ی این کشور دست‌کم ۲۰ نفر کشته شدند.
به گزارش آناتولی، این حادثه حدود ساعت پنج بعد از ظهر روز یکشنبه در چند کیلومتری مرز آفریقای جنوبی با زیمبابوه رخ داده است و بیشتر مسافران اتوبوس که کارگران یک معدن الماس بودند در صحنه تصادف جان باختند.
گزارش‌ها حاکی است که برخورد این دو وسیله نقلیه منجر به وقوع حریق نیز شده است.
 
هشدار سیل درفرانسه
سازمان هواشناسی فرانسه در حالی که این کشور برای ‌طوفان‌ها و بارندگی‌های شدید آماده می‌شود، «هشدار نارنجی» در ۳۳ منطقه صادر کرد.
به گزارش آناتولی، این هشدار که یک درجه کمتر از بالاترین سطح هشدار خطر است در پاسخ به مخاطرات قریب‌الوقوع سیل و شرایط آب و هوایی نامساعد صادر شده است.
طوفان، رگبار و بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا تاکنون نیز در مناطقی از این کشور خسارات برجای گذاشته است.
روز شنبه منطقه «ارو» در این کشور شاهد وقوع سیل شدید بود. در همین حال حومه پاریس، پایتخت این کشور نیز با ‌طوفان‌های شدید دست و پنجه نرم می‌کند.
کارشناسان و دانشمندان علوم آب و هوایی، شکل‌گیری سامانه‌های شدید و غیرمعمول جوی نظیر طوفان و سیل که بویژه در تابستان امسال (۲۰۲۳) بسیاری از نقاط جهان را تحت تأثیر قرار داده و ادامه دارد، ناشی از تغییرات اقلیمی و به طور مشخص، گرم شدن کره زمین می‌دانند که به تشدید ‌طوفان‌ها، بارش‌ها و سیلاب‌ها در فصل جاری دامن زده است.

«فنتانیل»
موج چهارم بحران مواد مخدر در امریکا
محققان می‌گویند استفاده مرگبار از فنتانیل در ترکیب با سایر داروها، «موج چهارم» بحران مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده را رقم زده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۱۰۰هزار نفر در سراسر امریکا به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. از این مرگ‌ومیرها، بیش از ۶۶ درصد مربوط به فنتانیل است، یک ماده مخدر مصنوعی که ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین عمل می‌کند. این دارو توسط پزشکان برای درمان دردهای بسیار شدید تجویز می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی