صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

سفر رئیس‌جمهور کره‌شمالی به روسیه، غربی‌ها را عصبانی کرده است

تکاپوی ناتو برای ممانعت از فروپاشی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

سفر چند روزه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه که در کانون توجه ناتو قرار گرفته بود، دیروز در حالی به اتمام رسید که کارشناسان غربی سعی کردند با به حاشیه بردن دستاوردها، نتایج آن را ضعیف نشان دهند.
به گزارش رویترز، رهبر کره شمالی روز گذشته و پس از سفر فشرده چند روزه، با بدرقه رسمی پوتین سوار بر قطار زره پوش مسکو را به قصد کشورش ترک کرد. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا درباره نتایج این سفر گفت: «کره شمالی شاید بتواند تأمین مهمات توپخانه‌ای برای روسیه در نبرد با اوکراین را تقویت کند، اما بعید است بتواند تغییری جدی در این نبرد به وجود بیاورد.»
در این سفر کیم ضمن دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دیگر مقامات عالی رتبه، ‌از بخش‌های مختلف سایت‌های فناوری و مراکز نگهداری تجهیزات نظامی روسیه و همچنین بمب‌افکن‌های اتمی، موشک‌های فراصوت، ناوهای پیشرفته و... بازدید کرد. علاوه بر آن همراه وزیر دفاع روسیه بر تبادلات بین نیروهای مسلح دو کشور و امور بین‌المللی تأکید کرده و تداوم تقویت تعامل تاکتیکی و راهبردی و ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه دفاعی و امنیتی را لازم الاجرا دانستند.
در پایان این سفر کیم جونگ اون هدایایی را از دولت روسیه دریافت کرد. طبق گزارش راشاتودی، این هدایا شامل پنج فروند پهپاد کامیکازه (انتحاری) و یک فروند پهپاد «Geran-۲۵» به همراه یک ست کامل زره برای فعالیت‌های تهاجمی است که از قفسه سینه، گردن، شانه‌ها و پاها محافظت می‌کند.
 
هراس غرب از ائتلاف‌سازی در شرق آسیا
این سفر با واکنش طرف‌های غربی بویژه ایالات متحده همراه بود. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در این‌باره ضمن تهدید به تحریم بیشتر کرملین گفت: «هر گونه کمک کره شمالی به روسیه عواقبی خواهد داشت و اتحادیه اروپا اقدامات لازم را انجام خواهد داد.» این در حالی است که غرب با دقت نظاره گر مراودات مسکو با متحدین خود است. به عبارتی روند رو به رشد تعاملات سازنده کشورهای رقیب با ایالات متحده، باعث نگرانی کاخ سفید می‌شود. زیرا این دیدارها را نشان دهنده تشکیل ائتلاف‌های نظامی در شرق آسیا، جایی که کاخ سفید تلاش‌های خود را معطوف به تشدید تنش علیه چین ساخته، می‌داند.
ارتقای قابلیت‌های استراتژیک متقابل روسیه و کره شمالی که در چهارچوب گسترش همکاری‌های دفاعی در منطقه شرق آسیا صورت گرفته، می‌تواند به طور چندجانبه در برابر یکه تازی ایالات متحده و شرکای آن در این منطقه و نه لزوماً جنگ اوکراین بسط یابد. چین به عنوان ضلع سوم این ائتلاف همواره خواستار توسعه همکاری نظامی با روسیه بوده و استراتژی‌های نظامی خود را همچون مسکو و منطبق بر تضعیف نظم جهانی به رهبری غرب دنبال می‌کند. از این رو، بر خلاف تصور ناتو و ایالات متحده، آورده تهدید تنش در منطقه شرق آسیا در کنار هم قرار دادن و متحد کردن شرکایی چون روسیه، چین و کره شمالی بوده که قابلیت جذب دیگر کشورها را در ازای تشدید تنش دارد. تکاپو و رفتار تحریک‌آمیز چون دیدارهای معنادار و ایجاد پایگاه نظامی جدید در کشورهای شرق آسیا نیز نه تنها در راستای یارگیری، بلکه جلوگیری از شکل‌گیری این ائتلاف دارد.
 
رزمایش بی‌سابقه ناتو
در پی تشدید خطر رویارویی مستقیم ناتو و روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رزمایشی با شبیه‌سازی حمله به روسیه برگزار می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، دریاسالار راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو در حاشیه کنفرانس سالانه رؤسای ستاد کل ناتو، روز شنبه در اسلو گفت که این سازمان به عنوان بخشی از تلاش برای مقابله با روسیه، بزرگترین رزمایش خود را پس از جنگ سرد در سال 2024 برگزار خواهد کرد. طی ماه گذشته، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول رئیس‌جمهور روسیه در سازمان ملل متحد هشدار داد، خطر درگیری نظامی بین ناتو و روسیه وجود دارد و وضعیت بسیار خطرناک است.
این رزمایش گویای آن است که ناتو به رهبری ایالات متحده در صدد این است تا شکست استراتژیک روسیه را طوری رقم بزند که روند توازن قوا را از خود دفع کند. البته این محصور به مسکو نیست و رزمایش ناتو با هدف ارسال پیام ضمنی به پکن همراه خواهد بود. چراکه اگر ناتو نتواند در انتها شمایلی از پیروزی در این جنگ از خود بروز دهد، باید برای همیشه با اعتبار خود خداحافظی کند. روند عضو گیری‌های ضرب الاجلی ناتو هم می‌تواند در همین مسیر تفسیر شود. زیرا افزایش ژئوپلیتیکی گستره نظامی ناتو علاوه بر افزودن بر اعتبار آن به عنوان چتر حمایتی، فرصت استفاده از زیرساخت‌ها و منابع مالی آن را مهیا می‌کند. علاوه بر آن گسترش بیشتر این بلوک را جزئی از تضامین امنیتی اروپا می‌داند.
دو طرف با چنگ و دندان نشان دادن به دنبال آن هستند با مرکزیت قرار دادن قدرت نظامی خود، ‌تحولات میدان جنگ را به نفع خود رهبری کنند. گرچه ناظران این خطر رویارویی مستقیم ناتو و روسیه را گوشزد کرده و آن را مایه تهدیدات امنیتی در شرق اروپا می‌دانند، اما ناتو به مرحله‌ای رسیده که لازم دارد برای در توازن قرار دادن قوای خود و ممانعت از خطر فروپاشی به این دست اقدامات بپردازد. طی ماه گذشته نشریه آتلانیک در باره این خطر نوشت: «جنگ در اوکراین، کاتالیزور مستقیم فروپاشی خواهد بود که منجر به انشعاب در اتحاد آتلانتیک شمالی خواهد شد. اما کشورهای اروپایی برای چنین تحولی در رویدادها آماده نیستند»
 از سوی دیگر، ‌این خطر زمانی پررنگ‌تر می‌شود که گزارش‌ها رو به اتمام بودن انبار تجهیزات نظامی کشورهای عضو ناتو را خبر می‌دهند. روز گذشته به نقل از رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی گزارش داد که درخواست‌های اوکراین برای ارسال تسلیحات و مهمات از میزان امکانات این ائتلاف فراتر از توان این سازمان است. در این راستا وی از اعضای این پیمان خواست به شکل سریع‌تر و اثر بخش‌تر مشکلات در بخس توسعه توان تولیدی در حوزه نظامی را حل نمایند.
در چند روز گذشته نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات امریکایی، اروپایی و اوکراینی نوشت که روسیه توانسته با غلبه بر تحریم‌های کشورهای غربی، میزان تولید موشک‌ها و مهمات نظامی خود را به سطح قبل از جنگ برساند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی