صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

قطع یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر تکذیب شد

در روزهای تعطیلات اخیر، رسانه‌های اصلاح‌طلب تعطیل نبودند و با ساخت شایعه کذب حذف یارانه 400 هزار نفر، تلاش کردند امنیت روانی مردم را به هم بزنند.
این اقدام رسانه‌های اصلاح‌طلب، برای اولین بار نبود که رخ می‌داد و تجربه کاری آنها نیز نشان داده که علاقه بسیاری به شایعه‌سازی علیه دولت سیزدهم دارند. هر جا که این رسانه‌ها در نقد و تخریب دولت سیزدهم کم بیاورند تلاش می‌کنند با شایعه‌سازی و پخش آمار و اخبار دروغ علیه دولت، جبران مافات کنند. نمونه دیگر شایعه‌سازی این رسانه‌ها در دولت سیزدهم ادعای مکرر افزایش قیمت بنزین است که تقریباً هر هفته از سوی آنان منتشر می‌شود و مدعی می‌شوند که دولت قصد دارد بزودی بنزین را گران کند اما دو سال از دولت رئیسی گذشته و تاکنون این شایعه آنان در حد دروغ باقی مانده است. جالب آن که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب که خبر دروغ حذف یارانه 400 هزار نفر را منتشر کردند حتی پس از تکذیبیه دولت هم خبر خود را اصلاح نکردند.
 تکذیبیه وزارت کار
 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر قطع یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر از روز گذشته را تکذیب کرد.  طی روزهای اخیر، خبری مبنی بر قطع یارانه ۴۰۰ هزار نفر منتشر شد. پس از انتشار این خبر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکذیب هرگونه قطع یارانه افراد، از پیگیری قانونی انتشار این خبر کذب خبر داد.  طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هرگونه تصمیم و تغییر جدیدی در این باره تنها از سوی منابع رسمی وزارت رفاه اعلام خواهد شد.
 این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: هرگونه خبرسازی در این مورد نیز از سوی مراجع قانونی پیگیری می‌شود.
 بازنشر خبر 4 سال قبل
بررسی‌ها نشان می‌دهد خبر منتشر شده درباره قطع یارانه ۴۰۰هزار نفر، بازنشر یک خبر مربوط به ۴ سال پیش بوده که در آن زمان، دولت وقت اقدام به قطع یارانه ۴۰۰ هزار نفر کرده بود و اخیراً رسانه‌های اصلاح‌طلب به دلایل نامعلومی، خبر ۴سال پیش را مجدداً بازنشر کرده‌اند. انتشار خبر ۴سال پیش در حالی است که تا کنون هیچ اقدامی از سوی دولت برای قطع یارانه انجام نشده است.  از صبح پنجشنبه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مطلبی را با عنوان «قطع یارانه ۴۰۰ هزار نفر» منتشر کردند.    این رسانه‌‌ها خبر را به نقل از خبرگزاری مهر بازنشر دادند، این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد خبری که به آن استناد شده خبر سال ۹۸ خبرگزاری مهر است نه خبر مربوط به این روزها.
کذب‌نویسی به سبک اصلاح‌طلبان
در مطلب رسانه‌های اصلاح‌طلب که روز پنجشنبه منتشر شد از حذف یارانه 400 هزار نفر در بامداد جمعه خبر داده شده بود!
در این مطلب آمده بود:
«یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر از «یارانه‌بگیران غیرنیازمند» از بامداد جمعه و همزمان با واریز یارانه نقدی مهرماه قطع شد و مجموع کسانی که یارانه نقدی شان قطع شده به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید. یکصد و چهارمین مرحله یارانه نقدی بامداد جمعه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که در ادامه حذف غیرنیازمندان از لیست یارانه‌بگیران، یارانه نقدی ۱۰۰ هزار خانوار که حدود ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود از مهرماه قطع شد.فرایند قطع یارانه نقدی اقشار غیرنیازمند جامعه همزمان با واریز یارانه شهریورماه کلید خورد و در ماه قبل یارانه ۱۶۲ هزار خانوار معادل حدود ۷۰۰ هزار نفر قطع شد تا در مجموع طی ماه‌های شهریور و مهرماه یک میلیون و ۱۰۰ هزار غیرنیازمند، از فهرست یارانه بگیران حذف شوند.
 قرار است در هر ماه گروهی از جامعه که مستحق دریافت یارانه نقدی نیستند، از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در مهرماه قطع شده، در گروه سه دهک بالایی جامعه قرار دارند.همچنین بر اساس آنچه که پیش از این اعلام شده بود، قرار است تا پایان سال یارانه نقدی سه دهک بالایی جامعه یعنی دهک‌های هشتم، نهم و دهم شامل ۲۴ میلیون نفر قطع شود.»
جستجو
آرشیو تاریخی