صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«ایران» از اقدامات دولت‌های متخاصم در سالگرد درگذشت مهسا امینی گزارش می‌دهد

شوک‌درمانی کارفرمایان ناامنی جواب نداد!

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم؛

حامیان غربی اغتشاشات پاییز سال گذشته در سالگرد آغاز بهانه آن اتفاقات و برای دادن شوک به جسد جنبش ادعایی مورد حمایت خود بی‌کار ننشستند. اختصاص صفحات نخست رسانه‌های مکتوب و سرتیتر خبرهای رسانه‌های بر خط به یادآوری نمادهای آن اغتشاشات و وضع تحریم‌های نمایشی علیه مقامات ایرانی از جمله اقداماتی بود که با هدف دمیدن در خاکستر به‌جا مانده از آتشی که خاموش شده انجام شد.

تحریم و بیانیه‌های تکراری!
دولت‌های غربی یک سال پس از آن حوادث در اقداماتی که بیشتر به دست و پا زدن‌های بی‌حاصل یک غریق می‌مانست دست به کار انتشار بیانیه‌های مداخله جویانه سیاسی و وضع تحریم‌های نمایشی زدند. بر همین سیاق نمایش‌هایی همچون رأی کنگره امریکا به «قانون مهسا» برای تحریم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران یا صدور بیانیه مداخله‌جویانه از سوی رئیس جمهور امریکا به بهانه سالگرد فوت مهسا اجرا شد.
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اُفک) وزارت خزانه‌داری امریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرگزاری «فارس»، خبرگزاری «تسنیم» و شبکه «پِرِس تی‌وی» به لیست تحریم‌های این کشور اضافه شدند.همچنین وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌هایی را علیه ۲۹ فرد و نهاد‌های دیگر ایران وضع کرده است که پیشتر در قالب‌های مختلف نیز همین تحریم‌ها را اعمال کرده بود!
اتحادیه اروپا نیز با بیان موعظه‌های مداخله‌جویانه تلاش کرد برای فراخوان گروه‌های ضدایرانی کارسازی کند. کشورهای اروپایی با صدور بیانیه‌ای مطابق رسم همیشگی خود با اتخاذ استانداردهای دوگانه در قبال برخورد با آشوب‌های ایران و اروپا، به سانسور جنایت‌های تروریستی در حق نیروهای حافظ امنیت ایران پرداختند و با توصیه به ایران برای رعایت حقوق بشر، ناکامی در اجماع‌سازی حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی و فشار سیاسی به ایران را یادآور شدند.

صفحه نخست روزنامه‌ها!
در تبلیغات نیز بسیاری از رسانه‌های حکومتی در امریکا و اروپا مطابق دستورالعمل‌های اعلامی از سوی دولت‌های خود تلاش کردند با فضاسازی و نگاشتن مقالات یا اختصاص دادن عکس جلد روزنامه‌های خود به نوعی حمایت خود را از اغتشاشات سال گذشته نشان دهند. برخی روزنامه‌های فرانسه در اقدامی هماهنگ تصاویر مرحومه امینی را جلد کردند و برخی دیگر نیز با نوشتن سرمقاله تلاش کردند تا نحوه بازآفرینش آشوب در ایران را آموزش دهند.
روزنامه انگلیسی گاردین در مطالبی مدعی حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای ایران شد و در داستان سرایی به نقل از دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک بازداشت خانواده برخی افراد مرتبط با حوادث سال گذشته را مدعی شد. سی‌ان‌ان امریکا هم گزارش خود را به روایت فردی که مدعی بود چشمش از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفته اختصاص داد. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی و روزنامه واشنگتن پست هم از جمله دیگر رسانه‌های امریکایی بودند که با انتشار مطالبی درباره رخدادهای یک سال اخیر ایران برای بازآفرینی آن رخدادها تبلیغ کردند.
روز گذشته نیز در حالی که اغلب شهرهای ایران یک روز تعطیل معمولی را سپری می‌کردند این رسانه‌ها به خبرسازی‌ها و انتشار گزارش‌های جهت دار خود ادامه دادند. بازتاب دادن شایعه دستگیری امجد امینی توسط رسانه‌های اسکای نیوز، دیلی تلگراف و گاردین از جمله همین اقدامات بود.
اسکای نیوز همچنین با انتشار گزارشی در تارنمای خود ادعاهای حقوق بشری و مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران را تکرار کرد و مدعی شد: «معترضان در ایران و آنهایی که مجبور به فرار شده‌اند، یک سال پس از قیام ناشی از کشته شدن مهسا امینی، با فشارهای دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند.»
در کنار این اقدامات رسانه‌های امریکایی و انگلیسی صفحه رسمی رژیم صهیونیستی به زبان فارسی نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) با تغییر نام خود به «اسرائیل به یاد مهسا امینی» و همچنین تصویر پروفایل، رسماً حمایت خود را از هرگونه آشوب در سالگرد درگذشت مهسا امینی اعلام کرده بود.
با این حال اگرچه رسانه‌های رسمی این دولت‌ها در کنار رسانه‌های فارسی‌زبان خود تلاش کردند تا در فضای رسانه‌ای بر مخاطبان خود تأثیر بگذارند اما اهداف اصلی این فضاسازی‌ها به قدری روشن بود که نه تنها ایرانیان را تحت تأثیر قرار نداد بلکه بعید نیست تا همچون ماجرای جنگ اوکراین، با واکنش‌های منفی افکار عمومی هموطنان خود در مواجهه با اخبار دروغ یا اغراق‌آمیز درباره واقعیت ایران، مواجه شده باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی