صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اعضای کابینه پس از جلسه هیأت وزیران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند

ادامه روند فعلی فعالیت‌های هسته‌ای تا رفع کامل تحریم‌ها

 
چهارشنبه گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت با حضور در میان خبرنگاران به پرسش‌های آنان در حوزه‌های کاری مرتبط با وزرا پاسخ گفتند. گزارشی از این رویداد را می‌خوانید.
 
امیر آشتیانی: امکان اقدام وسیع‌تر وجود دارد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تخلیه نفت ایران از سوی امریکا را یک دزدی از سوی این کشور توصیف کرد که به هیچ وجه این مسأله در دنیا پذیرفته شده نیست. امیر محمدرضا آشتیانی افزود: اگر اتفاق این چنینی بیفتد ما حتماً مقابله خواهیم کرد و می‌توانیم حتی اقدام خیلی وسیع‌تری کنیم، اما فعلاً اقدام خود را به بحث‌هایی که دنبال می‌کنیم، محدود کرده‌ایم. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه انتظار داریم امریکایی‌ها از این اقدامات خود دست برداشته و بیشتر از این خودشان را گرفتار نکنند، افزود: ما جایی استقرار داریم که راهبردی و بسیار مهم است. خطوط انتقال انرژی از این منطقه می‌گذرد و تسلط بر این خطوط هم با ماست بنابراین اگر بخواهیم میزان مقابله به مثل با امریکا را وسیع‌تر انجام دهیم، امکانش برای ما وجود دارد. وزیر دفاع همچنین درباره تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گفت: مواضع ما کاملاً مشخص است و به هیچ‌وجه هیچ تغییری را در ژئوپلیتیک منطقه نمی‌پذیریم و این برای همه روشن است. امیر آشتیانی همچنین افزود: روندها نشان‌ می‌دهد که اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
 
 زلفی گل: بی‌دلیل عذر کسی خواسته نمی‌شود
وزیر علوم هم در واکنش به ادعاهای در زمینه اخراج اساتید دانشگاه‌ها، با بیان اینکه هیأت جذب دانشگاه‌ها مستقل هستند و بر اساس قوانین و مقررات اداره می‌شوند، گفت: یک عضو هیأت علمی علاوه بر نظم و انضباط آموزشی و پژوهشی، باید نظم و انضباط اداری و فرهنگی را هم رعایت کند. محمدعلی زلفی‌گل اضافه کرد: اگر احساس شود در این بررسی‌ها به یک عضو هیأت علمی ظلم شده، قانون مسیر را بازگذاشته و آن شخص می‌تواند با مراجعه به قانون تقاضای تجدیدنظر کند. وزیر علوم تصریح کرد: هیچ‌گاه یک دانشگاه با سرمایه‌های ارزشمند خود به ناحق و به‌صورت غیرقانونی رفتار نمی‌کند و بی‌دلیل عذر کسی را نمی‌خواهد.
 
 
اوجی: جمع‌آوری گازهای مشعل به اندازه یک فاز عسلویه
وزیر نفت نیز با بیان اینکه با حضور رئیس‌جمهور و بهره‌برداری پالایشگاه گاز هویزه، گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد، اظهارکرد: جمع‌آوری مشعل‌های گازی میادین شرق کارون به طور جد در حال پیگیری است و از ۵۲ مشعل موجود تا پایان امسال ۲۱ مشعل جمع‌آوری شده و به پالایشگاه گاز بیدبلند خواهد آمد. جواد اوجی تصریح کرد: با جمع‌آوری این گازها، معادل یک فاز کامل پارس جنوبی یعنی ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود. وی گفت: در دولت قبل اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته اما دولت سیزدهم مصمم است تا پایان مسئولیت خود تمامی گازهای مشعل مربوط به شرق کارون را جمع کند. اوجی اعلام کرد: فاز اول پالایشگاه گاز بیدبلند تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 
اسلامی: مقابله به مثل بر مبنای تعهدات برجامی
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به دلیل عمل نکردن طرف مقابل به تعهدات خود، ما نیز براساس قانون اقدام راهبردی، بازگشت از تعهدات داریم، اظهارکرد: این‌گونه نمی‌شود که کشورهای اروپایی از ما انتظار داشته باشند ما به طور کامل برجام را اجرا کنیم و آنان هیچ‌یک از تعهداتشان را انجام ندهند. علی اسلامی ادامه داد: مادامی که آنان به تعهداتشان عمل نکنند و تحریم‌ها کامل رفع نشود طبیعی است که ما همین روند را ادامه می‌دهیم و در گزارش آژانس هم مشهود است. وی با بیان اینکه موارد پادمانی که چهار مورد بود نیز اکنون به دو مورد کاهش پیدا کرده است و در حال گفت‌و‌گو هستیم، افزود: روشنگری‌های لازم انجام شده و مدارک زیادی را به آژانس ارائه کرده‌ایم.
 
 زارع پور: اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به اینکه دولت کار ویژه‌ای برای زدودن چهره محرومیت ارتباطی از استان سیستان و بلوچستان انجام داده است، توضیح داد: بیشترین کار در این استان انجام و طی دو سال گذشته ۷۷۰ روستای جدید به شبکه اینترنت متصل شده‌ است. عیسی زارع‌پور افزود: از مجموع پنج هزار روستای متصل شده به شبکه اینترنت، یک هفتم آن روستاها مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است، تا پایان سال همه روستاها به این شبکه متصل خواهد شد و بزودی هم فیبر نوری مورد نیاز کسب‌ و کارها در این استان شروع می‌شود.
 
 لطیفی: استخدام، صرفاً از طریق آزمون
مسثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز گفت: هر دستگاهی اعلام نیاز برای نیرو کند، کمک می‌کنیم آزمون برگزار شود و در فرصت برابر و عادلانه افراد آزمون داده و در دستگاه اجرایی جذب شوند.
 
 مرتضوی: ضمانت تعاونی‌ها بدون وثیقه ملکی
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات در راستای صیانت و توسعه تعاونی‌ها اعلام کرد: بانک توسعه تعاون نسبت به افزایش سرمایه به منظور کمک به تعاونی‌های کوچک و متوسط اقدام کرده و از سوی دیگر صندوق توسعه تعاون، سقف ضمانت‌ها را افزایش داده است.
سیدصولت مرتضوی ادامه داد: صدور ضمانت‌نامه برای تعاونی‌ها تا سقف ۱۰ میلیارد ریال بدون اخذ وثیقه ملکی از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون انجام می‌شود.
 
سلاجقه: آشوراده مشکل محیط زیستی ندارد
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم اعلام کرد: آشوراده هیچ مشکل محیط زیستی ندارد. علی سلاجقه افزود: اقدامات بر اساس تصمیم شورای راهبردی و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی، استانی و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود.
 
صحرایی: افتتاح 10هزار کلاس درس  
همچنین وزیر آموزش و پرورش با بیان این خبر که ۲۶ شهریور ماه، همایش ملی مدیران مدارس کل کشور به میزبانی تهران برگزار خواهد شد، گفت: پروژه‌های آغاز مهر را رونمایی خواهیم کرد و پیش‌بینی شده که ۱۰ هزار کلاس درس به صورت همزمان افتتاح شود تا سال تحصیلی بانشاطی را آغاز کنیم.
  بهادری‌جهرمی: نهادهای تخصصی معیار اظهارنظر درباره انبار ذرت
سخنگوی دولت نیز درباره فاسد شدن ذرت در انبارها گفت: بخش زیادی از کالاهایی که در انبارها ذخیره می‌شود، مصرف دامی دارد و تمامی این کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی ارزیابی و آزمایش می‌شود و همچنین در انبارها مستمراً مورد آزمایش قرار می‌گیرد. علی بهادری جهرمی با اشاره به اینکه طبیعی است که در حجم گسترده برخی آفت‌ها وجود داشته باشد اما این آفت‌ها ارزیابی و سم زدایی می‌شود، اظهارکرد: اما در خصوص موضوعات مختلف اجازه دهیم نهادهای تخصصی و کارشناسی نظر بدهند، ذهن مردم را مشوش نکنیم. وی در ادامه اظهار کرد که بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران برای کاهش هزینه‌های سفر خارج از کشور مدت اعتبار گذرنامه از ۵ سال به مدت ۱۰ سال افزایش می‌یابد.
 
 ضرغامی: تسهیلات دولت برای اماکن گردشگری
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم گفت: گاز مصرفی همه تأسیسات گردشگری و کارگاه‌های صنایع دستی با تصویب هیأت دولت از نرخ‌گذاری جدید مستثنی شد.  سید عزت‌الله ضرغامی یادآورشد: طی دو سال فعالیت دولت مردمی ۹۰۰ پروژه به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد در حوزه گردشگری افتتاح کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی