صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تداوم حمایت از خرید برنج در فصل برداشت

نفیسه امامی
روزنامه نگار

فصل جدید کشت برنج در کشور شروع شده است و برنجکاران برای تأمین نهاده و هزینه کشت مجبور هستند دسترنج خود را به قیمت‌های پایین به فروش برسانند، در حالی که قیمت برنج در بازار با فروش آنها خیلی فاصله دارد.
بازار برنج منطقه شمال که مدت‌هاست به رکود رفته و به گفته کشاورزان خریداری برای آن وجود ندارد، اما وزارت جهاد کشاورزی برنج ارقام پرمحصول کشاورزان را توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران از کشاورزان برنجکار استان خریداری کرده است.
سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان هم در مردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به هماهنگی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی با شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی برنج به عمل آورده، مقرر کرده است این شرکت‌ها برنج‌های ارقام محلی (طارم و هاشمی) کشاورزان را خریداری نمایند و کشاورزانی که برنج مازاد برای فروش دارند برای فروش محصول خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.
سیداسماعیل یزدان پناه رئیس مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره خرید برنج‌های سال گذشته از کشاورزان می‌گوید: بخش خصوصی محصول سال گذشته را از اردیبهشت ماه تا اواسط مردادماه و همزمان با عرضه برنج‌های نو از کشاورزان خریداری کرد. بخش زیادی از برنج‌های سال گذشته در کارخانه‌ها و انبارها دپو شده و شرایط بحرانی برای کشاورزان ایجاد کرده بود اما بخش خصوصی در کنار دولت کمک به خرید برنج از برنجکاران کرد. وی اضافه می‌کند: بخش خصوصی در مجموع 60 هزار تن از همه ارقام برنج شامل کیفی و پرمحصول با قیمت توافقی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کرده است و بخش زیادی از برنج‌های خریداری شده هم در انتظار بازاریابی هستند.
برداشت برنج تا پایان شهریورماه
سال گذشته سال بسیار خوبی برای تولید محصول برنج بود و شاهد افزایش تولید برنج بودیم. امسال هم پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و 300 هزار تن محصول از شالیزار‌های استان مازندران برداشت شود. به زعم کارشناسان و فعالان این حوزه امسال قیمت برنج به میزان سال گذشته افزایشی نخواهد بود.
محمدباقر ابراهیمی رئیس اتحادیه شالیکوبی داران استان مازندران درباره تولید و برداشت برنج‌های جدید به «ایران» می‌گوید: برداشت برنج‌های نو از اول مردادماه آغاز شد و تاکنون برداشت برنج‌های کیفی طارم و هاشمی به پایان رسیده است اما برداشت برنج‌های کیفی تا 10 روز آینده ادامه دارد. برداشت برنج‌های کشت دوم هم از 20 مهرماه آغاز می‌شود و 10 روز طول می‌کشد.
وی می‌افزاید: امسال با توجه به گرمای هوا درصد شکستگی برنج‌ها بیشتر بود اما کیفیت محصول قابل قبول است. ضمن اینکه انتظار نداریم مانند سال قبل افزایش تولید داشته باشیم زیرا میزان بارندگی مناسب نبود.
وی با اشاره به خرید برنج‌هایی که از سال قبل روی دست کشاورزان مانده است، می‌گوید: شرکت طبیعت و شرکت‌های وابسته به آن با توجه به انعقاد قراردادی که با استانداری مازندران بستند و بودجه خوبی که برای این کار دریافت کردند، بخشی از برنج‌های کشاورزان را خریداری کردند. همزمان با این شرکت، اداره کل غله و خدمات بازرگانی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیز در حال خرید برنج‌های سال قبل است که دستاورد آن بیشتر از خرید برنج توسط بخش خصوصی است.
ابراهیمی میزان برنج انبار شده از سال قبل در استان‌های شمالی را در حدود 400 هزار تن قلمداد می‌کند و می‌گوید: هنوز در بسیاری از کارخانه‌ها و انبارها چندین تن برنج از سال گذشته دپو شده است.
دولت علاوه براقدام قابل قبول خرید برنج از کشاورزان می‌تواند ارگان‌های وابسته به خود را موظف به خرید برنج ایرانی کند. رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران یادآور می‌شود: برنج‌های ایرانی ارگانیک هستند، بنابراین آفت به آن حمله می‌کند و چنانچه دولت اقدام دیگری نکند وضعیت بدتری برای برنج‌های دپو شده ایجاد می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی