صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

کاهش 35 درصدی مقرری‏بگیران بیمه بیکاری

با بهبود شرایط کسب وکار، نیروی کار در کارگاه‏ها ماندگار شدند

کاهش 5 درصدی تعدیل نیروی کار که از سوی سازمان تأمین‏اجتماعی اعلام شده است مُهر تأییدی بر افزایش آمارهای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم است. همچنین حدود 35درصد از مقرری‏بگیران بیمه بیکاری نیز کاهش یافته است.
براساس داده‏های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تیرماه سال 1400 تا ابتدای شهریور امسال، تعداد مقرری‏بگیران بیمه بیکاری، 34.81 درصد با کاهش مواجه شده است. بر پایه این داده‏ها، تیرماه سال 1400 حدود 270 هزارنفر مشمول دریافت بیمه بیکاری می‏شدند که اکنون این رقم به 176هزار نفر رسیده است. در دوران پس از شیوع کرونا نیز تعداد مشمولان این نوع بیمه به حدود 800 هزار نفر رسیده بود اما بعد از کرونا به‏تدریج این شرایط بهبود یافته و تعداد به 176هزار نفر رسیده است.

افزایش نرخ بیمه شده‏های تأمین‏اجتماعی
طبق اعلام معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه‏اجتماعی در بهار 1402 نرخ بیمه شده‏های اشتغالی جدید سازمان تأمین اجتماعی کشور 14درصد و نرخ اشتغال تمام‏وقت نیز 17 درصد افزایش یافته و نرخ تعدیل نیروی کار هم 5 درصد کاهشی بوده است.
همچنین آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار نشان می‏دهد نرخ بیکاری در بهار امسال به 8.2 درصد کاهش یافته است در حالی که همین نرخ در سال 1401 معادل 9 درصد بوده و در بهار سال 1400 هم 9.2 درصد بوده است.
روند نزولی نرخ بیکاری و ثبت نرخ بیکاری 8.2 درصد در بهار امسال در کنار نرخ بیکاری زمستان سال گذشته که همین نرخ بیکاری در آن ثبت شده بود این در حالی است که در بهار سال 1390 نرخ بیکاری 12.2 درصد بوده است این آمارهای تحلیلی نشانگر رکورد کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر است.
نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار 1402 نسبت به بهار سال گذشته با افزایش 0.3 درصدی به 41.2 درصد رسید. براساس قواعد اقتصادی، هر گاه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی کشور با کاهش نرخ بیکاری توأمان باشد، می‏توان گفت بازار کار کشور و فضای کسب‏وکار بهبود یافته که این نویدی بر رونق تولید و بخش اقتصادی کشور است.
بر اساس گزارش مستند مرکز آمار، در فصل بهار امسال بیش از 492 هزار نفر تمایل به یافتن کار داشتند و به جمعیت فعال کشور اضافه شدند در مقابل، جمعیت غیرفعال کشور در همین فصل که همواره نرخ آن بین 59 تا 61 درصد در رفت‏وآمد بود به 58.8 درصد رسید و بیش از 255 هزار نفر از این جمعیت در اولین فصل سال 1402 کاهش یافت.
طبق این گزارش، در 2 سال گذشته نرخ بیکاری زنان، مردان و فارغ‏التحصیلان کاهشی و نیز اشتغال ناقص کاهشی بوده و در مقابل جمعیت فعال و شاغل رو به افزایش رفته است.
در بهار 1402 نرخ مشارکت اقتصادی و خالص اشتغال ایجاد شده نیز افزایشی بوده است. بیکاری جوانان در بهار امسال نسبت به سال 1401 از 24 درصد به 21.6 درصد رسیده است. در این بازه زمانی، 2.4 درصد نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کاهش یافته است.
همچنین در گروه سنی 18 تا 35 ساله نیز نرخ بیکاری در بهار سال 1402 نسبت به بهار سال 1401، 0.5 درصد با کاهش مواجه شد و به 15.5 درصد رسید. نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‏التحصیلان دانشگاهی نیز با کاهش 1.1 درصدی مواجه شد و به 12.1 درصد رسید.

احیای واحدهای راکد
این دولت وعده سالانه، ایجاد بیش از یک میلیون شغل را داد و در یک سال گذشته با تأمین زیرساخت‏ها، پرداخت تسهیلات، مانع‏زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‏وکار، رسیدگی میدانی مدیران ارشد و میانی برای حل مشکلات کارگاه‏ها و کارآفرینان، جلوگیری از انحراف تسهیلات، نظارت سه مرحله‏ای پیامکی، تماسی و حضوری از مشاغل ایجاد شده، رفع موانع تولید و احیای کارگاه‏های نیمه تعطیل و راکد، اشتغال بیش از یک میلیون نفری را محقق کرد و این روند ادامه دارد. احیای 5 هزار و 400 واحد نیمه فعال و راکد در کشور نیز از مهم‏ترین اقدامات دولت مردمی سیزدهم است که منجر به بازگشت نیروی کار و ثبت جدید اشتغال در کشور و کاهش نرخ بیکاری شده است.
دولت سیزدهم با سیاست‏های کلان موضوع کاهش نرخ بیکاری و بسترسازی برای اشتغال را دنبال می‏کند، به گونه‏ای که 6 جلسه شورای‏عالی اشتغال به ریاست رئیس‏جمهور برگزار شد که این تعداد بیشتر از کل جلساتی است که در دولت‏های سابق تشکیل شده است.
در نشست شورای‏عالی اشتغال تأکید شده است که منابع هرچه سریع‏تر برای ذی‏نفعان اشتغال آزاد شود؛ در این زمینه اعلام شد چهار هزار میلیارد تومان به صورت نقدی در اختیار دستگاه‏های مختلف برای ایجاد اشتغال وجود دارد. همچنین بیش از 16 هزار میلیارد تومان هم اوراق وجود دارد که مجموعه این دو رقم به بیش از 20 هزار میلیارد تومان می‏رسد که باید از سوی دستگاه‏های مختلف ظرف 3-2 ماه آینده برای ایجاد اشتغال اختصاص پیدا کند.
این دولت در بخش مشاغل خانگی نیز رکورد زده است به گونه‏ای که در سال گذشته در اقدامی کم‏نظیر بیش از 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‏های تبصره 16، 18، مشاغل خانگی و روستایی، منابع داخلی و بازار کار تزریق کرد. اعتبارات مشاغل خانگی در برخی استان‏ها نسبت به سال 1399 بیش از 20 برابر شده است.

 

برش

رصد شفاف اشتغال در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم بر خلاف دولت‏های گذشته فقط به آمار نرخ بیکاری بسنده نمی‏کند بلکه همه مسائل اشتغال‏زایی را به‏طور شفاف مورد رصد قرار می‏دهد. در همین باره سامانه رصد اشتغال در شورای‏عالی کار تکلیف را مشخص کرده، جایگاه اشتغال در دولت مهم و محوری شده است. سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال، مشاغل ایجاد‏شده را در سه مرحله نظارت و صحت‌سنجی می‏کند. در مرحله اول کارشناسان و بازرسان به کسانی که خدمات دریافت کرده‏اند، پیام ارسال می‏کنند در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‏صورت حضوری انجام می‏شود. تماس‏ها از طریق سامانه‏ای با شماره 09200006373 مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‏گیرد و اگر نقصی در خدمات‏رسانی باشد از طریق متقاضیان جویای کار اعلام و توسط کارشناسان بررسی می‏شود

جستجو
آرشیو تاریخی