صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شکوه میزبانی در اربعین

مردم عراق چگونه بهترین میزبانان تاریخ شدند؟

مردم عراق اربعین امسال همانند سال‌های اخیر با آغوش گرم و باز میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط جهان بودند؛ این میزبانی بی‌نظیر در تاریخ، مورد توجه و تقدیر جهانیان به ویژه ایرانیان قرارگرفت.

هر ساله عراق پذیرای میلیون‌ها عاشق با‌ نژاد، رنگ و زبان مختلف است که در ایام اربعین، سواره یا با پای پیاده عازم کربلا می‌شوند؛ مراسمی که سال به سال با شکوه‌تر برگزار می‌شود.
 در سال گذشته حدود ۲۱ میلیون زائر در این مراسم شرکت کرده ‌بودند که با نگاهی به آمار امسال، افزایش قابل توجه شمار زائران مشهود است و دولت عراق از حضور 22 میلیون نفر در مراسم زیارت اربعین امسال در کربلا خبر داده‌ است.
 در این میان، امسال نیز ایرانی‌ها در بین زائران خارجی اکثریت را تشکیل دادند و حدود چهار میلیون ایرانی در این مراسم شرکت کردند.
  امسال شمار زائران اربعین در حالی افزایش چشمگیر داشت که عراق گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کرد و دمای بیشتر نقاط آن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسید اما با وجود این، زائران اربعین مسیرهای طولانی را برای رسیدن به حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) طی کردند.
 در چنین شرایطی حضور زائرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، روسیه، گرجستان، ترکیه، سوئد، کره جنوبی و چین همراه با زائرانی از کشورهای کویت، بحرین، قطر، عربستان، فلسطین، سوریه، سودان و نیجریه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.
 
شکوه میزبانی
 حال این پرسش به ذهن می‌رسد که «عراقی‌ها چگونه از میلیون‌ها زائر میزبانی کردند؟»  برای پاسخ به این پرسش، گوشه‌ای از میهمان‌نوازی آنها را به تصویر می‌کشیم.
 امسال نیز همانند رسم هر ساله، موکب‌های عراقی چند هفته قبل از اربعین فعالیت خود را آغاز کردند تا در امر خدمت‌رسانی به زائران موفق‌تر از سال‌های گذشته عمل کنند. البته اگرچه موکب‌های ایرانی نیز در مسیر برپا شده‌ بود اما این موکب‌ها برای کمک به میزبانی عراقی‌ها برپا شده‌ بودند.
 میزبانی از سیل میلیونی زائران آن هم از سوی مردم کشور جنگ‌زده کار دشواری است که اعتقاد و پشتکار جدی می‌طلبد. بسیاری از مردم عراق عاشق اباعبدالله الحسین(ع) هستند. وقتی با آنها تعامل می‌کنید، متوجه می‌شوید که برخی کارگرند و یک سال تمام کار کرده‌اند تا با پس‌انداز خود، رسم میهمان‌نوازی را بجا آورند.
 به گزارش مهر، ارادت خالصانه عراقی‌ها به امام سوم شیعیان در تمام مسیر آشکارا به چشم می‌خورد. اکثر آنها در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نان یا با شستن پای زائران به مردم خدمت می‌کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می‌دانند. پذیرایی عراقی‌ها از بدو ورود زائران به این کشور آغاز می‌شود. آنها با لبخند از زائران استقبال می‌کنند و راه کربلا را نشان می‌دهند. اگر تشنه باشی، به جرعه‌ای آب میهمانت می‌کنند و در جواب محبت‌شان، تنها از تو یک «یاحسین» می‌خواهند زیرا نیک می‌دانند که اجر پذیرایی از زائر را خود امام حسین(ع) می‌دهد؛ حسینی که آرام جان است و روح و روان. عراقی‌ها با هر سطح زندگی و معیشتی، زائران را میهمان خانه‌های خود می‌کنند تا بعد از خستگی مسیر طولانی، چند روزی در این منازل استراحت کنند و مورد پذیرایی قرار گیرند و اما موکب‌ها در مسیرهای مختلف رسیدن به کربلا، عمق این میهمان‌نوازی را به تصویر می‌کشند؛ موکب‌هایی که شبانه‌روز فعالند و از غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم گرفته تا خدماتی همچون ماساژ و خیاطی ارائه می‌دهند. بنابراین، در این مسیر هیچ کمبودی دیده نمی‌شود و مردم عراق به‌عنوان میزبان این حماسه عظیم هر چه دارند، خالصانه در اختیار زائران قرار می‌دهند و از آنها پذیرایی می‌کنند. یکی از موکب‌داران عراقی می‌گوید: «ما حدود دو هفته قبل از اربعین فعالیت خود را شروع کرده‌ایم و از صبح به طبخ و توزیع شیرینی و کیک می‌پردازیم و حوالی ظهر طبخ فلافل شروع می‌شود. عصرها هم سیب زمینی سرخ کرده می‌پزیم و شب پیتزا داریم.» برخی هم از زائران می‌خواهند حتی یک لقمه از موکب آنها بردارند. البته در برخی موکب‌ها هم صف‌های طولانی تشکیل می‌شود اما هیچ کسی از کنار موکب‌ها دست خالی برنمی‌گردد و اینجا جمله «غذا تمام شده است» معنایی ندارد. همچنین با وجود گرمای هوا در کربلا، وفور نعمت بویژه توزیع آب آنقدر زیاد است که کسی تشنه یا گرسنه نمی‌ماند.
 
قدردانی از میزبانان سخاوتمند و تاریخ‌ساز
تشکر و قدردانی از مردمی سخاوتمند و با اخلاص، قطره‌ای ناچیز در دریای بیکران است. با وجود این، ایرانی‌ها از مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی گرفته تا شهروندان همواره به ستایش و تشکر از زحمات بی‌دریغ مردم عراق و دولتمردان این کشور دوست و همسایه می‌پردازند.
 روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با اشاره به حضور خوب ملت در مراسم اربعین و با تشکر صمیمانه از ملت عراق به خاطر پذیرایی و میهمان‌نوازی ارزشمند و با همه وجود از ۲۲ میلیون زائر اربعین و همچنین تشکر از دولت و مسئولان عراقی و نیروهای انتظامی عراق و بخصوص از حشدالشعبی در تأمین امنیت این رویداد بزرگ، افزودند: از نیروی انتظامی خودمان هم صمیمانه تشکر می‌کنیم که در رفت و آمدها و مرزها انصافاً فکرشده و شبانه‌روزی، کارهای ارزشمند و خوبی کردند و باید قدردان این نیروهای فداکار و جوانان خوب در بخش‌های مختلف باشیم.
 همچنین اخیراً آیت‌الله رئیسی در جمع نخبگان استان خراسان جنوبی ضمن تشکر از دولت و ملت عراق بابت میزبانی از زائران اربعین، گفت: «دولت عراق در تسهیل ورود زائران به سرزمین عراق بسیار همکاری کرد. از مردم عراق هم بابت پذیرایی سخاوتمندانه از زائران اربعین قدردانی می‌کنم.»
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق از مساعدت، حسن استقبال و میهمان‌نوازی دولت و ملت عراق در برگزاری شکوهمند رویداد عظیم اربعین تشکر و قدردانی کرد.وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی با اشاره به اهمیت اربعین نزد محبان و پیروان امام حسین(ع) و آزادگان جهان، مدیریت شایسته دولت و حسن میهمان‌نوازی مردم عراق در برگزاری تجمع میلیونی زائران از کشورهای مختلف را نشانه‌ای از اقتدار و ثبات در کشور دوست و برادر عراق برشمرد.
 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز از مردم، موکب‌داران، عتبه‌های مقدسه، دولتمردان، شخصیت‌های دینی و نهادهای دولتی و نظامی عراق به خاطر میزبانی شایسته از زائران پیاده روی اربعین اباعبدالله الحسین(ع) قدردانی و تشکر کرد.
 «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی کشورمان در عراق با صدور پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به قشرهای مختلف مردم عراق، دولتمردان و نیروهای امنیتی این کشور نوشت: «خداوند متعال را شاکرم و در برابر موکب‌داران، اهالی، عشایر، عتبه‌های مقدسه، نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی، دولتمردان در شهرداری‌ها و شوراهای شهر، استانداران، روحانیون، مقاومت، مرزبانان و اقلیم کردستان به‌خاطر ارائه خدمت بزرگی که به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) کردند، به نشانه تشکر و قدردانی سر فرود می‌آورم.»
 پیشتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق نیز از همه ملت عراق بابت میزبانی و حسن استقبال در اربعین و وزیر بهداشت عراق بابت ارائه خدمات بهداشتی به زائران قدردانی و تشکر کرد. وی اظهار داشت که دمای هوا بالا بود از این‌رو ما نگران این مسأله بودیم اما تلاش جهادی وزارت بهداشت دو کشور، منجر به عبور از این مشکل بزرگ شد.

 مردم ایران درباره عراقی‌ها چه دیدگاهی دارند؟
 همان‌طور که پیشتر به برخی مواضع مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در قدردانی از زحمات دولت و مردم عراق اشاره شد، این میزبانی شایسته از نگاه مردم ایران نیز دور نمانده‌ است.
 به‌عنوان نمونه در کلیپ‌هایی در فضای مجازی از مردم ایران که به سفر پیاده‌روی اربعین رفته‌اند، پرسیده می‌شود نظرتان درباره میزبانان عراقی چیست که همه از مردم عراق تشکر کرده‌اند و گفته‌اند هیچ میزبانی در دنیا مثل عراقی‌ها نمی‌شود.همچنین در مستندی به روایت‌ها از راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ پرداخته شده‌ و در این مستند، میهمان نوازی مردم عراق از زائران امام حسین(ع) برجسته است.
 حتی با نگاهی اجمالی به فضای مجازی و رصد دیدگاه‌های کاربران ایرانی، قدردانی و ستایش از میهمان‌نوازی عراقی‌ها آشکارا مشاهده می‌شود که حتی برخی کمپین برای سپاسگزاری به راه انداخته‌اند. این روزها کاربران فضای مجازی با کنار هم قرار دادن چند تصویر از میهمان‌نوازی بی‌نظیر عراقی‌ها و انتشار فیلم‌هایی از میزبانی عراقی‌‌ها به این کمپین پیوسته و از میهمان نوازی‌های این مردم شریف در ایام اربعین تشکر می‌کنند.
 در پایان باید اقرار کرد که میهمان‌نوازی و میزبانی عراقی‌ها در تاریخ بی‌بدیل است، آنها از کودکی برای میزبانی زائران اباعبدالله الحسین(ع) آموزش دیده‌اند تا آغوششان را باز کنند و زائران را فارغ از ملیت، رنگ و زبان در آغوش بگیرند. با وجود اینکه رسانه‌های معاند تمام تلاش خود را برای اختلاف‌افکنی میان ایرانی‌ها وعراقی‌ها به کار بستند اما تیرشان به سنگ خورد. حتی تقلا و جوسازی رسانه‌ای آنها برای کمرنگ جلوه دادن بزرگترین مراسم سوگواری شیعیان، راه به جایی نبرد و این مراسم با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی