صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سیستان و بلوچستان پای کار انقلاب است

علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه امت واحده

دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و بویژه مردم سیستان و بلوچستان با رهبر معظم انقلاب از چند جهت اهمیت دارد؛ تا جایی که می‌توان آن را دیداری تاریخی دانست.
یکی از دلایل اهمیت این دیدار شرایطی است که سیستان و بلوچستان در یک‌سال اخیر تجربه کرد. پس از اتفاقات تلخی که 8 مهرماه سال گذشته در شهر زاهدان رخ داد، تلاش‌های بسیاری از سوی برخی طیف‌ها شد تا این مسأله را القا کنند که مردم این استان، بویژه بلوچ‌ها با نظام و رهبری فاصله دارند. اما این دیدار نشان داد در عین گله‌ها یا انتقادهای به‌حقی که از عملکرد مسئولان دارند، اما ارادت خود به رهبری را از عملکرد مسئولان تفکیک می‌کنند. این در حالی است که رهبر انقلاب نیز همواره بر این مسأله تأکید داشته‌اند که باید از مسئولان مطالبه کرد تا کاستی‌ها را جبران کنند. اهمیت دیگر این دیدار پرشور و صمیمی، اثبات این حقیقت بود که مردم استان سیستان و بلوچستان، با هر قومیت یا تفاوت مذهبی، پای کار این کشور و انقلاب هستند.
از زاویه‌ای دیگر، اهمیت این دیدار وقتی بهتر درک خواهد شد که آن را با برخی تحرکات سوء روزها و هفته‌های اخیر بسنجیم. در مدت اخیر، کمپین‌های مجازی متعددی در استان سیستان و بلوچستان ترتیب داده شد با این هدف که کسی در این دیدار شرکت نکند. اما به‌رغم همه این سوءنیت‌ها و تلاش‌های آشکار و پنهان، روز گذشته حضور پرشور مردم بلوچ در دیدار با رهبر انقلاب، خط بطلانی بر همه آن اقدامات بود.
رهبر انقلاب نیز به ارادت دیرینه خود به مردم این منطقه اشاره کردند و این بار مشخصاً اشاره کردند که این ارادت از سال 42 شکل گرفته است. اهمیت این سال به این دلیل است که تا پیش از این، بسیاری تنها به مسأله تبعید ایشان به پیرانشهر در سال 56 نظر داشتند. اما اکنون مشخص شد که آشنایی ایشان با این منطقه، به سال‌های قبل‌تر باز می‌گردد. رهبر انقلاب در عین حال، بر دینداری مردم و پایبندی این منطقه به دین اشاره کرده و بر پایمردی‌شان بر منابع ملی تأکید کردند.
دلیل تأکید رهبر انقلاب بر این خصیصه مردم سیستان و بلوچستان را می‌توان از نوع عملکرد آنان در وقایع سال گذشته دریافت. سال گذشته در حالی که مسائل ناشی از اغتشاشات در نقاط مختلف کشور وجود داشت، مردم این استان به دلیل پایبندی جدی به دین وارد اغتشاشات نشدند و شعارهای ضدحجاب و ضددین از مردم این استان شنیده نشد. نکته مهم در این میان، توجه دادن رهبر انقلاب به نیازهای جدی امروز سیستان و بلوچستان است؛ نیازهایی که توسعه این استان و حتی توسعه کشور، منوط به توجه و رفع آنهاست.
یکی از نکات مورد اشاره رهبر انقلاب، ظرفیت‌های توسعه‌ای استان، بویژه حوزه ترانزیت بود که برای همه ایران حائز اهمیت است.
مسأله دوم، آب استان سیستان و بلوچستان است. مسأله آب در این منطقه، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، پیچیدگی‌هایی که برای رفع آن باید لحاظ شود. زیرا به نظر می‌رسد برخی تلاش دارند از مقوله آب استان تعریف اشتباهی ارائه کنند و گاه به صورت عاطفی با آن برخورد می‌کنند. واقعیت این است که مسأله آب سیستان، آب آشامیدنی نیست. زیرا نیاز آب آشامیدنی حدود 20 میلیون مترمکعب است و هیچ وقت معضل تأمین این مقدار آب را نداشتیم. مسأله اصلی آب در این منطقه، آب محیط‌زیست و کشاورزی است. لازمه تأمین این آب، تعامل با همسایگان و فعال‌سازی آبخیزداری و موارد مختلف دیگر است که اکنون به طور جدی مورد تمرکز واقع نشده است. در این میان، دخالت جریان‌های خاصی که منافع‌شان در این مقوله است، باعث شده راه‌حل‌های درازمدت‌تر دیده نشود که امید است این مسأله، با راه‌حل دارای ثبات حل شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی