صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

فرستاده ویژه اروپا در امور خلیج فارس روز گذشته در تهران با وزیر امور خارجه و معاونش دیدار کرد

استقبال تهران از ابتکار عمل تعاملی اروپا

پس از آنکه کشورهای اروپایی به ضرورت پیوستگی متقابل دیپلماتیک با کشورهای اثرگذار منطقه خاورمیانه و خلیج فارس وقوف یافتند، نماینده ویژه خود در این منطقه مهم را برگزیدند و او را در یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های خود به تهران فرستادند. «لوئیجی دی مایو»، وزیر خارجه سابق ایتالیا سیاستمداری که به‌عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزیده شد روز گذشته به ایران آمد و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی باقری، معاونش دیدار و گفت‌و‌گو کرد. چند ماه پیش بود که «پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا بر لزوم افزایش مشارکت این اتحادیه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تأکید و تصریح کرده بود که این موضوع در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا درباره مشارکت راهبردی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است. «استانو» نقش نماینده ویژه در امور منطقه خلیج فارس را در اجرای استراتژی اتحادیه اروپا برای افزایش همکاری با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حائز اهمیت خوانده است.
«دی مایو» درمرحله اجرای مأموریت خود از اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد ۱۴۰۲) تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ (۱۰ اسفند ۱۴۰۳) برای یک دوره اولیه ۲۱ ماهه در این سمت مشغول به فعالیت شده است.
نماینده ویژه اتحادیه اروپا در دیدار روز گذشته خود با باقری با تصریح بر نقش مهم و اثربخش جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی و برشمردن ابعاد وظایف و مأموریت خود به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا، حمایت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از باز بودن مسیر گفت‌و‌گو و تعامل با جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرار داد.
تنوع راهبردی
معاون وزارت خارجه کشورمان نیز در این دیدار با تأکید بر زمینه‌های گسترده همکاری میان ایران و اتحادیه اروپایی تصریح کرد: «تنوع راهبردی در سیاست خارجی دولت سیزدهم نشاط، چالاکی و بالندگی متمایزی به تحرکات دیپلماتیک ایران داده و از این‌رو ظرفیت‌های ایجابی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت‌های بی‌بدیلی را پیش روی بازیگران در سطح منطقه و جهان برای گفت‌و‌گو، تعامل و همکاری قرار داده است.» باقری با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در بسیج و تجمیع ظرفیت‌های مجموعه اروپایی اظهار داشت: «ایران در عمل نشان داده عزم، اراده و توانایی لازم برای تعامل دوجانبه داشته و لذا از هرگونه ابتکار طرف اروپایی برای گشایش دریچه‌های جدید تعامل و همکاری استقبال می‌کند.»
حضور این مقام اروپایی در ایران که در روند تقویت همکاری‌های سیاسی طرفین صورت گرفته پس از آن مورد توجه قرار می‌گیرد که تحولات سال‌های اخیر، منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را در کانون مهم تحولات ژئوپلیتیکی نشانده و بیش از هر زمان دیگری دغدغه‌های جدی برای کشورهای اروپایی مبنی بر عقب نماندن از صحنه تحولات فراهم کرده است. در این راستا همسویی با ایران که در ماه‌های اخیر در بطن تحولات سازنده همگرایی ایرانی- عربی قرار گرفته برای بازیگران اروپایی اهمیتی دوچندان یافته است. خاصه آنکه جمهوری اسلامی در بطن مذاکرات دوجانبه و غیر مستقیم با امریکا نقش آفرینی می‌کند که به نظر می‌رسد اروپا نتوانسته در آن برای خود جایی دست و پا کند.
جستجو
آرشیو تاریخی