صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

رئیس دانشگاه تربیت مدرس:

درآمد دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲درصد بیشتر از بودجه دولتی است

دانشگاه‌های برتر کشور هر کدام تعدادی شرکت دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری دارند که با نخبگان و فارغ‌التحصیلان خود یا سایر دانشگاه‌ها برای گرداندن آن شرکت‌ها همکاری می‌کنند. برخی از شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها اکنون به مرحله سوددهی برای دانشگاه رسیده‌اند. برای مثال، بنا به گفته رئیس دانشگاه تربیت مدرس، شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه توانسته‌اند در ۵-۶ ماه اول سال مبلغی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد مالی مستقیم برای این دانشگاه داشته باشند.
فرهاد دانشجو در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره توضیح داد: بهترین و مناسب‌ترین روشی که در حال حاضر وجود دارد ارتباط با جامعه کاربردی است. ما اکنون در دانشگاه تربیت مدرس نزدیک به ۱۰۰ پروژه داریم که اساس آن حل مشکلات کشور است، زیرا یک دانشگاه مسأله محور هستیم.
 رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر این موضوع که انجام پروژه‌ها می‌تواند موجب درآمدزایی مستقیم برای دانشگاه‌ها شود، گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه از بخش خصوصی و دولتی گرفته‌ایم که تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. این میزان نسبت به بودجه‌ای که دولت با عنوان پول نفت به ما می‌دهد ۱۲ درصد بیشتر است و از نظر ما برای ۵-۶ ماه اول سال اتفاق خوبی است.
یکی از دغدغه‌‍‌هایی که در دهه‌های اخیر بسیار مطرح شده ارتباط دانشگاه با صنعت، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی است تا بتوان مشکلات آنها را شناسایی و برای رفع آن راهکار ارائه داد. دانشجو در این باره گفت: این دولت یکی از دغدغه‌هایش ارتباط دانشگاه‌ها با سازمان‌های غیردولتی و دولتی برای حل مسائل کشور است. اگر برنامه‌ها پیاده شوند و وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها در این قضیه فعال باشند قطعاً بخشی از مشکلات کشور و دانشگاه‌ها از جمله مشکل درآمد دانشگاه‌ها حل خواهد شد.
کمترین تأثیر انجام پروژه‌های مسأله محور، رشد اشتغال است. وی با اشاره به رشد اشتغال با اجرای پروژه‌هایی در شرکت‌های دانش بنیان گفت: وقتی یک پروژه اساس یک پایان نامه و رساله می‌شود، منجر به اشتغال بهتر دانشجو خواهد شد، پس نتیجه می‌گیریم این نوع پروژه‌ها یک راه مؤثر برای اشتغالزایی است.
راه دیگر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است؛ ما حدود ۱۷۶ شرکت دانش بنیان و یا دارای استعداد دانش بنیانی داریم که خودشان تولیداتی دارند و حتی برخی از آنها به صادرات رسیده است. برخی از شرکت‌ها هم در مرحله رشد و پیش رشد
هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که این پروژه‌ها چقدر برای شما آورده مالی دارند، گفت: همه این شرکت‌ها آورده مالی دارند اما طی یکی دو سال اخیر و به تازگی به سوددهی رسیده‌اند گرچه سوددهی به قدری نیست که بتوان روی آن حساب کرد اما افق روشنی دارند. به‌عنوان مثال ۱۰ تا ۱۲ مورد از این شرکت‌ها اکنون به مقطع سوددهی برای دانشگاه رسیده‌اند. لازم به ذکر است که گردش مالی این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی