صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

اخبــار

 زلزله‌ای به قدرت 25 بمب هسته‌ای مراکش را لرزاند
یک استاد زلزله شناسی اردن قدرت زلزله مرگبار مراکش را برابر با ۲۵ بمب هسته‌ای دانست.
به گزارش اسپوتنیک، عید الطرزی استاد زلزله شناسی و حوادث طبیعی در دانشگاه الهاشمیه اردن تأکید کرد که قدرت زلزله ویرانگری که اخیراً مراکش را لرزاند برابر با ۲۵ بمب هسته‌ای است.
وی افزود: این زلزله که نیمه شب جمعه به وقت محلی و به قدرت ۷ ریشتر مراکش را لرزاند بسیار شدید بوده و تأسیسات و ساختمان‌هایی را که اصولی ساخته نشده ویران کرده است. این در حالی است که آمار جانباختگان زلزله‌ قدرتمند در مرکز مراکش که منجر به خسارات شدیدی در چندین ناحیه شده از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفته است.
به گزارش شبکه الجزیره، شمار قربانیان این حادثه تا ظهر دیروز به ۲۰۱۲ نفر رسید و تعداد مصدومان نیز بنابر آمارهای رسمی به ۲۰۵۹ نفر افزایش یافت.
گزارش‌ها حاکی است در پی وقوع این زلزله‌ مهیب، دولت مراکش سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. مقامات بهداشتی مراکش از شهروندان خواستند تا برای نجات مصدومان زلزله، خون اهدا کنند.
تصور می‌شود بسیاری از قربانیان ساکنان نواحی کوهستانی صعب‌العبور باشند. کانون زلزله کوه‌های «اطلس بزرگ» در ۷۱ کیلومتری جنوب غربی شهر «مراکش» بود و تصور می‌شود هنوز بسیاری از مردم زیر آوار باشند.
بنابر اخبار رسانه‌های محلی، شماری از روستاها با خاک یکسان شده‌اند و دسترسی به مناطق زلزله‌زده به دلیل آسیب شدید جاده‌ها مقدور نیست.
بنا بر اظهارات برخی شاهدان، زمین لرزه حدود ۲۰ ثانیه طول کشیده است. بخش‌هایی از میراث جهانی یونسکو در شهر قدیمی مراکش نیز دچار آسیب شده است. کشورهای زیادی از تمایل به ارسال کمک به زلزله‌زدگان خبر دادند. همچنین به درخواست اتحادیه فوتبال اروپا در تمامی مسابقات اروپایی در همبستگی با زلزله‌زدگان یک دقیقه سکوت اعلام می‌شود.
 
آمار بی‌سابقه حمله خرس‌ها به مردم در ژاپن
با توجه به افزایش بی‌سابقه تعداد حملات خرس‌ها به مردم در سراسر ژاپن از ماه آوریل تا ژوئیه امسال (۲۰۲۳)، وزارت محیط زیست این کشور از مردم می‌خواهد که در شرایط آماده‌باش باشند.
به گزارش «ان اچ کی»، این وزارتخانه می‌گوید که تاکنون ۵۳ مورد جراحت ناشی از حمله خرس در سراسر ژاپن گزارش شده است. همچنین در ماه مه، مردی در حادثه‌ای مشابه در «هوکایدو» جانش را از دست داد.
مقام‌های وزارت محیط زیست ژاپن می‌گویند: احتمالاً پاییز امسال، خرس‌های بیشتری برای جست‌و‌جوی غذا مانند شاه بلوط در نواحی مسکونی ظاهر خواهند شد. شاه بلوط که غذای خرس‌ها را تشکیل می‌دهد در زیستگاه طبیعی آنها کمیاب شده است.

اشتباه عجیب مربی در کلاس یوگا
یک مربی مدیتیشن، کلاس یوگا را با صحنه یک کشتار جمعی اشتباه گرفت و پلیس انگلیس را به این محل فراخواند.
 پلیس انگلیس گزارشی مبنی بر یک کشتار جمعی در کلاس یوگا دریافت کرد و به محل تمرین مدیتیشن گروهی اعزام شد.گفته می‌شود شرکت‌کنندگان در این تمرین به‌قدری غرق در آرامش و تمرکز روی سطح زمین دراز کشیده بودند که هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کرد بینندگان از این صحنه چنین برداشت اشتباهی بکنند.  مربی این کلاس در خصوص این اتفاق گفت: به محض ورود به کلاس و با دیدن این صحنه خیلی شوکه شدم، برایم عجیب بود و چیزی را که می‌دیدم باور نمی‌کردم. دستپاچه شدم و بلافاصله با پلیس تماس گرفتم.
 در پی انتشار این خبر، یکی از افسران پلیس تأیید کرد که مأموران به‌خاطر یک سوءتفاهم به این ساختمان فراخوانده شدند و خوشبختانه هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی