صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اینفلوئنسر‌ها مکلف‌اند اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی از نسبت سود فعالیت ۷۰ درصدی در صورت ارائه نشدن اظهارنامه اینفلوئنسر‌ها، مالیات را محاسبه خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بخش عمده اینفلوئنسر‌ها اظهارنامه ارائه نکردند و بخشی از افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند نیز کتمان درآمد داشته‌اند، گفت: تنها براساس یک بند از قانون بودجه، درآمد‌های مالیاتی ۴۰ همت کاهش یافت.
وی در خصوص ضرایب مالیاتی مربوط به درآمد‌های اینفلوئنسر‌ها با توجه به ضرایب مالیاتی سال ۱۴۰۰ که ارقام متفاوتی نظیر اینتاکد ۴۵ و ۷۰ درصد را شامل می‌شد، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ اصلاح شد و از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی شد.
وی با بیان اینکه یکی از موارد مهمی که در این قانون اصلاح شد ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم بود، گفت: این ماده به سازمان امور مالیاتی اجازه داده است تا پس از سه سال از اجرایی شدن این قانون، فرایند رسیدگی را تنها براساس اسناد و مدارک انجام دهد. به این ترتیب دیگر بحث علی‌الرأس رسیدگی کردن که تا پیش از آن در نظام مالیاتی استفاده می‌شد وجود ندارد؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی براساس قانون حکم دارد تا رسیدگی را براساس اسناد و مدارک مؤدیان انجام دهد. اما اگر به هر دلیلی از جمله اینکه دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک به یک شرکت داده شود، اما شب پیش از ارائه اسناد و مدارک شرکت دچار آتش‌سوزی شود و اسناد و مدارک از بین برود، برای چنین شرایطی سازمان امور مالیاتی آمده و نسبت‌های سود فعالیت را اعمال کرده است.
مستوفی ادامه داد: بنابراین در صورتی که همکاران ما نتوانستند تحت شرایط خاص براساس اسناد و مدارک رسیدگی را انجام دهند برمبنای نسبت‌های سود فعالیت محاسبه مالیات را انجام می‌دهند. در نتیجه طبق قانون اینفلوئنسر‌ها نیز مکلف هستند اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی ارائه و در آن درآمد و هزینه‌های خود را ابراز کنند. به این ترتیب سود فعالیت مشخص و سپس مالیات مطالبه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد بخش عمده اینفلوئنسر‌ها اظهارنامه ارائه نکردند و بخشی از افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند نیز کتمان درآمد داشته‌اند، گفت: باید ابتدا به درآمد افراد برسیم و سپس محاسبه مالیات را انجام دهیم. به این ترتیب ممکن است از طریق مسیر‌های مختلف از جمله حساب‌های بانکی، اکانت‌های فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، درآمد این دسته از مؤدیان شناسایی شود.
مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه پس از شناسایی درآمد‌ها و به این دلیل که هزینه‌ای از سوی آن‌ها ابراز نشده است، سازمان امور مالیاتی مجبور می‌شود از نسبت سود فعالیت استفاده کند، گفت: نسبت سود فعالیت اینفلوئنسر‌ها با عنوان درآمد اشخاص حقیقی از طریق هر گونه تبلیغات و آگهی در فضای مجازی، رسانه‌ای و محیطی یک اینتاکد مشخص دارد که نسبت سود فعالیت آنها را ۷۰ درصد تعیین کرده است. در نتیجه همکاران ما برای رسیدگی به فعالیت اینفلوئنسر‌ها از ضریب ۷۰ درصد استفاده می‌کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی