صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

استاندار کربلا از رشد 50 درصدی زائران اربعین نسبت به سال گذشته خبر داد

بزرگ ترین راهپیمایی تاریخ

حسین فاطمی
خبرنگار

 
 
فردا دیگربار کربلا، قبله آمال هزاران زائری است که از شهرهای دور و نزدیک عراق و کشورهای مختلف رنج سفر  را بر خود هموار کردند تا بر پیمان خود با امام‌حسین(ع)، سالار شهیدان صحه گذاشته و اعلام کنند، خط خونی که 72 شهید کربلا بر جای گذاشتند، همچنان ادامه دارد. به گفته استاندار کربلا اربعین امسال با 14میلیون زائر، بزرگترین اربعینی است که در چند سال اخیر در عراق برگزار شده است. این درحالی است که با افزایش تعداد زوار اربعین، استاندار کربلا پیش‌بینی کرده که تعداد زائران در سال جاری با رشد ۵۰ درصدی به بیش از ۳۰ میلیون نفر برسد.
به گزارش میدل‌ایست نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، با نزدیک‌تر شدن مراسم اربعین به روزهای اوجش، عبدالامیرالشمری، وزیر کشور عراق دستور تشدید تلاش‌های امنیتی برای بازگشت زائران اربعین به کشورشان را صادر کرد. وزیر کشور عراق که همزمان رئیس کمیته‌ عالی امنیتی تأمین امنیت اربعین است در نشستی با حضور فرماندهان اطلاعاتی و امنیتی عراق شرکت کرد.
وی ضمن تحسین تلاش‌های اطلاعاتی و امنیتی در این روزها، دستور تشدید تلاش‌های امنیتی برای بازگشت زائران و روان بودن بازگشت آنها را صادر کرد. الشمری بر آماده‌باش پیوسته ایست‌بازرسی‌های خارج از شهرها و تداوم تلاش و پیگیری و اهتمام ویژه در روزهای آخر این زیارت مهم و تلاش برای موفقیت‌آمیزبودن این مراسم تأکید کرد. پیشتر نیز نشست گسترده‌ای برای بررسی تداوم عبور و مرور زائران اربعین و ارائه خدمات به آنها به ریاست وزیر کشور عراق برگزار شد.
 آن‌طور که خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرده، این نشست در کربلا و با حضور استانداران کربلا، واسط، بابل و معاونان استانداران نجف اشرف و کربلا با حضور مقامات امنیتی و مسئولان وزارت حمل و‌نقل و بازرگانی و نمایندگان عتبات مقدسه، رئیس کمیته خدمات، رئیس سازمان حج وعمره و شماری از فرماندهان و طرف‌های ذی‌ربط برگزار شد. الشمری بر اجرای دستورات نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و تشدید تلاش‌ها در همه محورها و مرکز کربلا و یکپارچه‌سازی تلاش‌های امنیتی و خدماتی تأکید کرد.
 
بیانیه حشدالشعبی
در همین حال بسیج مردمی (حشد الشعبی) عراق روز یکشنبه، برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران آماده‌باش اعلام کرد. مرکز اطلاع‌رسانی حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای که رونوشتی از آن را در اختیار فرات‌نیوز قرار داده، اعلام کرد که ظافر فاضل، معاون ستاد پزشکی حشد‌الشعبی با همین هدف جلسه‌ای را با مدیران اداره‌ و بخش‌ها در مقر این عملیات در کربلای معلی برگزار کرد.
در تشریح این بیانیه آمده است که شرکت‌کنندگان در این جلسه درباره خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه شده به زائران از آغاز پیاده‌روی اربعین از بصره، پشتیبانی از نیازها و رفع مشکلات و چالش‌های مرتبط را بررسی کردند. معاون ستاد پزشکی حشد الشعبی خواستار آماده‌باش و خدمت‌رسانی‌های مضاعف به زائران با ورود به روزهای اوج زیارت اربعین شد. وی همچنین به تیم‌ها و بیمارستان‌های میدانی حاضر در جاده‌هایی که عبور زائران از آنها پایان یافته، دستور داد برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به میلیون‌ها زائران بویژه در حوزه پزشکی و بهداشتی به کربلا بروند.
 
بزرگترین زیارت اربعین سال‌های اخیر
با افزایش ترددها به خاک عراق، استاندار کربلا با اشاره به ورود ۱۴ میلیون زائر به استان کربلا از زمان آغاز زیارت اربعین اظهار کرد که شاهد بزرگترین زیارت اربعین سال‌های اخیر هستیم. ایسنا به نقل از بغداد‌الیوم گزارش داد که نصیف‌الخطابی، استاندار کربلا در گفت‌و‌گویی تلویزیونی تعداد زائرانی را که از زمان آغاز زیارت اربعین تا روز یکشنبه وارد استان کربلا شده‌اند، ۱۴ میلیون تن اعلام کرد. الخطابی اظهار کرد: «زیارت اربعین سال‌جاری بزرگترین زیارت در طول چند سال اخیر است.»
استاندار کربلا در ادامه گفت: «نخست‌وزیر (محمد شیاع‌السودانی) به‌صورت مستقیم بر برنامه‌های زیارت اربعین نظارت دارد، هیأت حج نیز به دستور ایشان هزار دستگاه اتوبوس را به جابه‌جایی زائران در محور جنوبی اختصاص داد. همچنین به دستور نخست‌وزیر امکانات تمامی استان‌ها برای جابه‌جایی زائران به‌کار گرفته شدند و هر خانه‌ای در کربلا به یک موکب و هیأت تبدیل شده است.»
الخطابی افزود: «درحال حاضر ۲۸هزار موکب حسینی به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند. » استاندار کربلا با اشاره به اینکه با وجود تعداد بالای زائران، حرکت آنها بسیار روان است، از زائران خواست از مسیرهای اختصاص داده شده به آنها رفت‌وآمد کرده و از مسیر عبور خودروها و وسایل نقلیه عبور نکنند.»
 زائران چگونه شمارش می‌شوند
عتبه مقدس عباسی نیز توضیحی درباره چگونگی شمارش تعداد زائران اربعین ارائه کرد. به گزارش الفرات‌نیوز، شمارش زائران اربعین حسینی از طریق سیستم شمارش الکترونیک با استفاده از دوربین‌های دارای کیفیت و دقیق صورت می‌گیرد. این دوربین‌ها در ورودی‌های شهر کربلا نصب شده و وظیفه اصلی آن شمارش زائران است. فراس عباس حمزه، مسئول واحد ارتباطات و فناوری اطلاعات عتبه مقدس عباسی در این رابطه گفت که این سیستم پیچیده است زیرا شمارش زائران یک فرایند آماری است اما با توجه به فعالیت طی سال‌های گذشته، عتبه تجربه خوبی در این زمینه دارد و آنچه را که مدل ریاضی خوانده می‌شود توسعه داده است.به گفته وی در پایان زیارت اربعین و براساس دستورات السید‌احمد‌الصافی، متولی شرعی عتبه در ساعت 12 ظهر روز 20 صفر سیستم شمارش الکترونیک متوقف و بیانیه‌ای درخصوص شمار کل زائرانی که وارد کربلا شدند، منتشر می‌شود. سازکارفرایند شمارش زائران با فناوری جدید و سیستم الکترونیک و تحت نظارت یک تیم فنی متخصص در این حوزه انجام می‌شود که تجربه کار با این سیستم را دارند.
پیش از این، نصیر عبدالامیر، مسئول بخش کنترل الکترونیک عتبه حسینی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «در مراسم زیارت اربعین امسال برای نخستین‌بار به‌طور عملی از هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود.این در حالی است که در سال‌های گذشته از طریق شمارش اجسام، جمعیت زائران احصا می‌شد اما امسال با استفاده از پردازش چهره این کار صورت می‌گیرد و درصد خطا در این فناوری نزدیک به صفر و نتایج آن غالباً دقیق است.»وی ادامه داد: «هوش‌مصنوعی همچنین به مسئولان در موضوع تأمین امنیت مراسم اربعین از طریق شناسایی مظنونان در زمان حضورشان در اماکن دارای دوربین کمک می‌کند. » به گفته عبدالامیر، این فناوری در یافتن گم‌شدگان احتمالی در ایام زیارت میلیونی اربعین نیز نقش خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی