صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

شبه نظامیان قسد و دیرالزور به جان هم افتادند

آتش تنش متحدان واشنگتن در شرق سوریه

گروه جهان/ درگیری‌های شدید بین شبه نظامیان کرد سوریه و شبه‌نظامیان دیرالزور در شرق این کشور با گذشت یک هفته همچنان ادامه دارد.
به گزارش المیادین، این در گیری‌ها در حالی بین شبه‌نظامیان قسد (نیروهای سوریه دموکراتیک) از یک سو و شبه‌نظامیان شورای نظامی دیرالزور که از سوی عشایر سوریه حمایت می‌شوند، با شدت در جریان است که هر دو گروه متخاصم، در طول بحران داخلی سوریه از سوی امریکا حمایت می‌شدند. از همین رو این درگیری‌ها، مورد رضایت امریکا نیست. امریکایی که در ماه‌های اخیر در کنار پرو بال دادن مجدد به داعش، در تکاپو است تا شبه نظامیان قسد و دیرالزور را کنار هم قرار دهد تا در منطقه التنف اهداف واشنگتن را پیاده کنند. امریکا همچنین خواهان قرار گرفتن نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ترکیه، بویژه جبهه‌النصره در کنار دو گروه شبه نظامی تحت حمایت خود است. در همین ارتباط نمایندگان امریکا اخیراً دیدارهایی نیز با سران جبهه النصره که ترکیه به آنها نام «هیات تحریر الشام» را داده است، در آنکارا برگزار کردند.
با وجود این دیدارها و تمایل امریکا به کنار هم قرار گرفتن شبه‌نظامیان شرق سوریه، اسپوتنیک خبر داد، ابومحمدالجولانی، رهبر جبهه‌النصره حمایت خود را از قسد اعلام کرد و پس از آن نیز کمک‌های نظامی خود برای نیروهای سوریه دموکراتیک را به شرق سوریه فرستاد. در همین ارتباط دیروز نیز رسانه‌های محلی سوریه خبر دادند، این کمک‌ها به دست قسد رسیده است. بنا بر این گزارش‌ها الجولانی باتوجه به نوع مبارزه‌ای که بین نیروهای سوریه دموکراتیک و شورای نظامی دیرالزور در جریان است، تک‌تیراندازانی را که دارای تجربه نزاع‌های خیابانی هستند، به کمک نیروهای قسد فرستاده است.با این حال این درگیری‌ها به سود واشنگتن نیست زیرا ادامه این وضعیت و نزاع‌ها می‌تواند، به اهداف امریکا در التنف ضربه بزند. ضمن اینکه تسلیحاتی که پنتاگون به این گروه‌ها داده نیز در حال از بین رفتن در مبارزه گروه‌های تحت حمایت امریکا در سوریه علیه یکدیگر است؛ همان طور که در تصاویری که از این درگیری‌ها منتشر شده، مشاهده می‌شود، ده‌ها خودروی زرهی امریکایی در حال سوختن هستند.
درگیری‌ها بین نیروهای سوریه دموکراتیک و شبه نظامیان شورای نظامی دیرالزور پس از آن آغاز شد که نیروهای قسد اقدام به دستگیری احمدالخبیل، فرمانده شورای نظامی دیرالزور کردند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی