صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

سالروز رهایی از بردگی فرانسه، آغاز تاریخ باشکوه ویتنام

لوئونگ کونوک هویی
سفیر جمهوری دموکراتیک ویتنام

پــاییــز 1945 درســت 78‌سال پیـش، نقطه عطف درخشانی در تاریخ باشکوه مردم ویتنام بود با انقلاب مردم و استقلال ملی، دولت جمهوری دموکراتیک ویتنام تأسیس شد، که سرآغاز دوران جدیدی برای کشور و مردم ویتنام بود.
در اوایل ماه آگوست سال 1945، فرصت و شرایط برای انقلاب پدیدار شد. در 11 آگوست، به دنبال جنگ جهانی دوم، ژاپن تسلیم متفقین شد. بلافاصله حزب کمونیست ویتنام کنفرانس ملی را برگزار و طی آن اعلام کرد، «این یک فرصت بسیار خوب برای ما برای به دست آوردن استقلال است». در شب 13 آگوست همان سال، حزب کمونیست ویتنام بیانیه شماره یک را صادر کرد تا از مردم ویتنام بخواهد قدرت را در سراسر کشور به دست بگیرند.
در 16 آگوست، کنگره ملی در «تان ترائو» با بیش از 60 نماینده، به نمایندگی از بیش از 20 میلیون نفر مردم ویتنام برگزار شد و با اجرای انقلاب موافقت کرد. سیاست‌های داخلی و خارجی تعیین شد، پرچم و سرود ملی نیز مشخص شد و یک دولت انقلابی موقت به ریاست رئیس‌جمهور «هوشی مین» بر سر کار آمد. رئیس‌جمهور هوشی مین از مردم خواست برای موفقیت و پیروزی کشور تلاش کنند.
25 میلیون ویتنامی در سراسر کشور برای تسخیر دفاتر و ادارات دشمن و لغو سیستم حاکمه رژیم قدیم با گوش دادن به ندای حزب و رئیس‌جمهور هوشی مین، به حملات مسلحانه برخاستند. در 19 آگوست 1945، مردم در شهر «هانوی» با موفقیت قیام کردند تا قدرت را به دست بگیرند. آنها مردم را در شهرهای دیگر تشویق کردند تا فوراً برای در دست گرفتن قدرت فعال شوند. از آن زمان، مردم ویتنام به نوبه خود قدرت را در بسیاری از شهرها در سراسر کشور به دست گرفتند. در 25 آگوست، مردم ویتنام به طور کامل قدرت را در تمام شهرها به دست آوردند.
در 2 سپتامبر 1945، رئیس‌جمهور هوشی مین، به نمایندگی از دولت موقت، با لباس‌های خاکی، در مقابل بلندگو ایستاد و اعلامیه استقلال را خواند و تولد جمهوری دموکراتیک ویتنام را به تمام جهان اعلام کرد. او در سخنان خود گفت: ملتی که بیش از 80 سال است شجاعانه در برابر بردگی فرانسه مقاومت کرده، ملتی که چندین سال شجاعانه در کنار متفقین علیه فاشیست‌ها ایستادگی کرد، این ملت باید آزاد باشد، این ملت باید مستقل باشد. به دلایل فوق، ما دولت موقت جمهوری دموکراتیک ویتنام صریحاً به جهانیان اعلام می‌کنیم که ویتنام حق برخورداری از آزادی و استقلال را دارد. همه مردم ویتنام مصمم هستند تا با تمام وجود، با جان و مال خود برای حفظ این حق آزادی و استقلال ایستادگی کنند.
با گذشت بیش از دوسوم قرن، بسیاری از جزئیات مفاد «اعلامیه استقلال» سندی قانونی است که اساس تأیید تأسیس یک دولت مبتنی بر قانون را با هدف استقلال - آزادی - سعادت پیگیری می‌کند. علاوه بر این، اعلامیه استقلال همچنین به مسیر آزادی بشر کمک کرد، دوران استقلال و آزادی را برای مردم تحت ستم در سراسر جهان باز کرد.
افکار رئیس‌جمهور هوشی مین در اعلامیه استقلال انگیزه‌ای برای کل ملت ویتنام برای غلبه بر همه مشکلات و چالش‌ها برای ساختن کشور شده است. به برکت آن روحیات و تلاش مردم، ویتنام هرگز مانند امروز فرصت، پتانسیل، موقعیت و اعتبار بین‌المللی نداشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی