صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد

طراحی اطلس فناوری هوش مصنوعی

کشورهای مختلف دنیا هر روز با رونمایی از تکنولوژی‌های جدید هوش مصنوعی نشان می‌دهند که این حوزه چقدر جالب توجه بوده و چقدر می‌تواند به کمک انسان‌ها بیاید. این تولیدات در کشورهای مختلف متفاوت است و ایران هم تلاش کرده در راستای خدمات بهتر به مردم وارد کار شود. همچنین حدود دو ماه از شروع به کار ستاد هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گذرد که در این مدت این ستاد به یک سری از حوزه‌ها ورود کرده اما هنوز اول راه است و باید نیازها و توانایی‌ که منجر به پیشرفت در رشته هوش مصنوعی خواهد شد، جمع آوری شود.شاید این سؤال هم مدنظر شما باشد که تاکنون در کشور ما چه نوع خدماتی ارائه می‌شود که تحت نظارت و کنترل هوش مصنوعی است؟ معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این سؤال پاسخ داد.
هادی عاشری در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره و چگونگی تولیدات دانش‌بنیان در حوزه هوش مصنوعی گفت: در حال حاضر ما در ستاد هوش مصنوعی و روباتیک روی یک اطلس کار می‌کنیم که عنوان آن «اطلس علم و فناوری هوش مصنوعی» است. هدف اصلی در این اطلس این است که فهرست شرکت‌ها از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا شناسایی شود. با تکمیل شدن این اطلس بسیاری از برنامه‌های ما نیز تعیین تکلیف شده و ما می‌دانیم در کدام بخش ورود کنیم و کدام بخش‌ها بیشتر قابلیت استفاده از هوش مصنوعی را دارند.
وی در ادامه به ورود هوش مصنوعی در زمینه حمل‌ونقل شهری برای کاهش تخلف‌ها و همچنین ارزیابی دقیق آن اشاره کرد و گفت: یکی از محصولاتی که سال‌هاست در کشور خیلی فراگیر شده بحث ITS است که به سیستم‌های حمل و نقل، سیستم‌های سرعت‌سنج، پلاک‌خوان و تخلفات چراغ راهنما مربوط می‌شود. در حال حاضر با مبحث شهر هوشمند پروژه‌های متفاوتی طراحی می‌شود.
همچنین نفوذ هوش مصنوعی در بانکداری و خدمات بیمه‌ای نیز قابل توجه است. به گفته عاشری، تخلفات در این حوزه با کمک هوش مصنوعی به سادگی قابل تشخیص است. وی درباره کاربرد هوش مصنوعی در امور بانک و بیمه‎ها توضیح داد: حوزه دیگری که در زمینه آن می‌توان با کمک هوش مصنوعی خدمات را توسعه بدهیم، حوزه
(FinTech (Financial technology فناوری‌های مالی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها است. در اینجا مباحث بسیار گسترده‌ای وجود دارد مانند موضوع احراز هویت مشتریان بانک یا بیمه بخصوص در زمانی که باید ثبت‌نام آنلاین انجام دهند یا در سامانه‌ها احراز هویت شوند.
معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: حوزه دیگر کاری ما در زمینه کشف تقلب در برخی از مشاغل است. می‌دانیم که بحث تقلب یک معضل بسیار بزرگ است مثلاً در بانک‌ها و بیمه این موضوع دیده می‌شود پس باید به آن توجه کرد. به‌عنوان مثال در حوزه بیمه خودرو، بیمه بدنه و شخص ثالث تقریباً سالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد که منجر به ایجاد سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان فِراد می‌شود؛ (فراد، تبانی‌ها و جعل‌هایی است که رخ می‌دهد و شرکت بیمه خسارت‌هایی را از بابت آن پرداخت می‌کند که اصلاً نباید پرداخت کند و این عملاً روی سود شرکت‌های بیمه تأثیر مستقیم گذاشته و موجب می‌شود شرکت‌های بیمه‌ای زیانده شوند.) بنابراین هوش مصنوعی در اینجا می‌تواند به کمک بانک‌ها و بیمه بیاید. در موضوع بانک‌ها، برای مثال در حوزه رتبه‌بندی مشتریان برای ارائه تسهیلات می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.
عاشری درباره تحقیقات سایر کشورها بر تأثیر هوش مصنوعی روی کارکرد بانک‌ها گفت: در سال‌های اخیر مطالعه‌ای در یکی از بانک‌های انگلیسی انجام شد و آنها طبق تحلیل‌های هوشمند شهری در رتبه‌بندی تسهیلاتی، به این نتیجه رسیدند افرادی که به پیامک‌ها و تماس‌های خود از سوی بانک بموقع واکنش نشان می‌دهند، افرادی هستند که اقساط وام‌های خود را بهتر و بموقع پرداخت می‌کنند. این عامل توسط هوش مصنوعی کشف شد در حالی که پیش از آن عامل انسانی به آن پی نبرده و توجهی به آن نکرده بود.وی افزود: هوش مصنوعی در بحث سلامت نیز می‌تواند کارهای مؤثری انجام دهد مثلاً در بحث زیست بوم اقدام کرده که بسیار مهم است یا حتی در موضوع بیوتکنولوژی و بحث‌های آزمایشگاهی داده‌هایی درباره تشخیص‌های ژنومی در کشور ما تولید می‌شود اما متأسفانه این داده‌ها در کشور ذخیره نمی‌شود و به همان کشوری می‌رود که دستگاه‌ها و تجهیزات را به ما داده‌اند.
عاشری درباره اهمیت داده‌های بیوتکنولوژی در کشور و ضرورت حفظ آنها گفت: این داده‌ها بسیار مهم است و حتی می‌توان به کمک آن ثروت ایجاد کرد، اما در کشور ما ذخیره نمی‌شود. لازمه این کار این است که دولت و قوه مقننه قانونگذاری درستی انجام دهند که اگر یک آزمایشگاه در حال اخذ مجوز است، موظف باشد یک پایگاه اطلاعاتی داشته باشد و اگر بخواهند به خارج از کشور هم بفرستند ایرادی ندارد زیرا ما به هر حال می‌خواهیم مشکلات هموطنانمان حل شود ولی حتماً بانک داده‌ای باید در کشور داشته باشیم تا بتوانیم حرفی در این زمینه بزنیم.معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه صنایع بحث‌های سورتینگ و اتوماسیون هم خیلی مهم است مثلاً در شهر تهران یکی از مشکلات بزرگ ما بحث تفکیک زباله است که هوش مصنوعی با دقت بالا آن را حل کرده و تفکیک دقیقی از زباله‌ها دارد. اگر بتوانیم چنین سیستمی را در شهرهای کشور راه بیندازیم موجب می‌شود که تفکیک زباله به خوبی انجام شود.

دستیارهای هوشمند آموزشی به کمک آموزش می‌آیند
وی درباره اینکه تاکنون ستاد هوش مصنوعی در زمینه آموزش چه همکاری‌هایی با وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم یا حتی سازمان سنجش آموزش کشور داشته است؟ گفت: یکی از مباحث مهم در این ستاد که بارها مطرح شده بحث دستیارهای آموزشی هوشمند است و بحث پایش وضعیت دانش‌آموزان و ارائه مشاوره‌های هوشمند به دانش‌آموزان.عاشری تأکید کرد: ما در ستاد نمی‌توانیم همه مشکلات کشور را حل کنیم اما می‌توانیم یک سری تجربه موفق ایجاد کنیم تا معاونت علمی این را تبدیل به نمونه استادی موفق برای سایر کشورها کند. ستاد هوش مصنوعی و روباتیک در دو بخش می‌تواند به سیستم آموزشی کشور کمک کند. بخش اول حوزه دستیار آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و بخش دوم پایش هوشمند وضعیت دانش‌آموزان و همچنین ارائه مشاوره‌های شخصی‌سازی شده برای دانش‌آموزان است.
معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا برای امنیت کنکور برنامه‌ای دارید یا از سوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره امنیت کنکور برای این موضوع از شما مشاوره‌ای درخواست شده است، گفت: خیر، تاکنون برای آزمون‌های سراسری اقدامی نشده زیرا اکنون فقط دو ماه است که از تأسیس این ستاد می‌گذرد و یک ستاد نوپاست. به همین خاطر هنوز با سازمان سنجش آموزش کشور درباره افزایش امنیت آزمون صحبت نکرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی