صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

قیمت مرغ کاهشی شد

مرغداران تقاضا دارند که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد را برای جلوگیری از زیان‌دهی آنها خریداری کند

هما همت خواه
روزنامه نگار

طبق آمار وزارت جهاد‌ کشاورزی سالانه بیش از دومیلیون و ۲۵۰هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود که در برخی از فصول با افزایش عرضه و گاهی با کاهش عرضه روبه‌رو می‌شویم بنابراین عرضه این محصول بر قیمت این کالا تأثیر بسزایی دارد تا جایی که موجب افزایش قیمت‌ها یا افت قیمت و ضرر تولیدکنندگان می‌شود.
طی ماه‌های اخیر که کشور با کاهش عرضه گوشت مرغ روبه‌رو شده بود، حداقل روزانه ۱۱۰۰تن گوشت مرغ در تهران توزیع می‌شد اما با توجه به افزایش جوجه‌ریزی طی هفته‌های اخیر (بیش از ۱۳۰میلیون قطعه) به نظر می‌رسد بازار با وفور محصول روبه‌رو شده است تا جایی که به‌طور مجدد احتمال آن می‌رود که با ضرر تولیدکنندگان مواجه شویم.
رفع اختلال در توزیع نهاده‌‌ها و برنامه دقیق برای جوجه‌‌ریزی و همچنین خرید مرغ مازاد، راه‌حل وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از التهاب بازار است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره وضعیت تولید مرغ زنده گوشتی و نهاده‌های طیور گفت: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در هفته‌های اخیر، طی ۴ تا ۵‌روز گذشته قیمت مرغ زنده روند کاهشی به خود گرفته است به‌طوری که هر کیلوگرم مرغ زنده به‌طور میانگین با نرخی بین ۴۸ تا ۵۶‌هزارتومان از تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شود.
علی ابراهیمی اظهارداشت: این درحالی‌ است که هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۴ تا ۶۰هزارتومان و هفته ماقبل آن بیش از ۶۰هزارتومان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شد. وی گفت: بنابراین با‌ توجه به قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان طی روزهای اخیر کاهشی شده است به‌طوری که قیمت این محصول به ۷۰ تا ۸۰‌هزارتومان رسیده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت به‌ ازای قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه ۱۵/۹۰۰ تا ۱۶/۹۰۰تومان و یک کیلوگرم ذرت ۱۱/۳۰۰تومان و همچنین یک کیلوگرم کنجاله سویا ۱۶/۳۰۰تومان قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۷۳هزار تومان تعیین شده بود که به علت عدم تحقق ارقام فوق هفته‌های گذشته قیمت این محصول در بازار بیش از نرخ مصوب بود.
وی با اشاره به عدم تناسب قیمت فعلی مرغ زنده با قیمت مصوب سال گذشته این محصول افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید از جمله (دستمزد کارگری، کرایه حمل و نقل و افزایش نرخ نهاده‌های طیور) تولیدکنندگان نمی‌توانند این محصول را با نرخ مصوب سال گذشته عرضه کنند و ادامه این روند می‌تواند منجربه ضرر تولیدکنندگان شود. وی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶۰هزارتومان است که اگر کمتر از قیمت واقعی مرغ از تولیدکنندگان خریداری شود باید منتظر خروج برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید باشیم.
ابراهیمی یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نهاده‌های طیور مانند کنجاله سویا دانست و گفت: درحال حاضر تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را با نرخ آزاد ۳۰ تا ۳۴هزارتومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند که رقم قابل‌توجهی در هزینه‌های تمام شده تولید است.
وی ادامه داد: البته واردکنندگان نیز درخواست افزایش قیمت کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را نیز داشته‌اند که این مهم عملیاتی شده است به‌طوری که اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا با قیمت ۲۰هزارو ۱۵۰تومان به فروش می‌رسد.
وی با بیان اینکه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه موجود است گفت: آنچه در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود کفاف نیاز صنعت طیور کشور را نمی‌دهد بنابراین تولیدکنندگان ناچارند این محصول را از بازار آزاد با قیمت‌های بالا خریداری کنند.
به گفته وی، پیش از این نیز هر ساله شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشت مرغ را از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره‌سازی می‌کرد تا در صورت پیک مصرف برای تنظیم بازار، این محصول را با قیمت‌های دولتی به بازار عرضه کند، اکنون نیز انتظار می‌رود، شرکت پشتیبانی امور دام کشور به منظور حمایت از تولید داخلی وارد عمل شود و مرغ مازاد را از تولیدکنندگان خریداری کند.

 

برش

پیشنهاد اصلاح قیمت مصوب
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه در تأمین ذرت مشکل و کمبودی نداریم گفت: اگر ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ گوشتی ادامه پیدا کند، به طور حتم در ماه‌های آینده قیمت گوشت مرغ افزایشی خواهد شد.
ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر پیشنهاد اصلاح قیمت مصوب مرغ، از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم برای جلوگیری از افت شدید قیمت مرغ در بازار و ضرر تولیدکنندگان شرکت پشتیبانی امور دام وارد عمل شود و مرغ زنده را با قیمت‌های مناسب که تولیدکننده متضرر نشود خریداری کند.

جستجو
آرشیو تاریخی