صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد

ما «جمعیت» هستیم؛ یعنی همیشه در کنار مردم

مهسا  قوی قلب
خبرنگار

جمعیت هلال احمر کشور، در سال 1922 میلادی(1301 ه.ش) تحت عنوان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران تأسیس شد و توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به رسمیت شناخته شد و به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر درآمد. پس از آن در سال 1980، نام و نشان خود را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر و شعبات استانی و محلی و امکانات و فعالیت‌های خود را گسترش داد. تا امروز این جمعیت که اعضای فعال و تشکیل دهنده آن از داوطلبان بویژه قشر جوان به شمار می‌روند، در سوانح و حوادث در هر لحظه‌ای آماده خدمت به همنوعان خود هستند. از رئیس جمعیت هلال کشور، به بهانه هفته دولت، درباره برنامه‌ها و همچنین کاستی‌ها و مشکلات این جمعیت، پرسیدیم که پاسخ‌های وی را می‌خوانید.

نوسازی 300 آمبولانس در 3 ماه آینده
یکی از مشکلات هلال احمر، کمبود تجهیزاتی است که در امدادرسانی‌ها بازوی اصلی این جمعیت است. کمبود بالگرد و خودروهای امدادی از مهم‌ترین آنهاست.
پیرحسن کولیوند در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید: «در حال حاضر 23 بالگرد داریم ولی واقعیت این است که بیشتر به بالگردهای عملیاتی و دید در شب نیاز داریم. مذاکراتی هم انجام داده ایم تا بتوانیم واردات داشته باشیم. در حال حاضر در فاز اول حداقل باید 10 بالگرد اضافه کنیم. دو هزار خودروی امداد و نجات و هزار آمبولانس دیگر نیاز داریم که به آن ایده‌آلی که مدنظر است برسیم. شاید بیش از 10 سال است که ناوگان هلال احمر نوسازی نشده است، البته در این دوره نوسازی سرعت گرفته به‌عنوان مثال 300 آمبولانس آماده شده و در حال تجهیز در آبادان است و تعدادی تا آخر این ماه و بقیه هم تا دو، سه ماه آینده توزیع می‌شود. خودروهای نجات هم تا بهمن ماه وارد و توزیع می‌شوند.»
تغییر کاربری خودرو به آمبولانس هم موردی است که تخصص ویژه می‌خواهد و به گفته او خوشبختانه کشور ما جزو 5 کشوری است که این تخصص را دارد: «از خیلی از کشورهای خارجی این کار را بهتر انجام می‌دهیم تا جایی که صلیب سرخ زمانی که می‌خواهد آمبولانس به کشوری واگذار کند به ما پیشنهاد می‌دهد تا تغییر کاربری را انجام دهیم.»

 سال گذشته بالغ بر 70 درصد تجهیزات امدادی نوسازی شد
تا چند سال پیش پایگاه‌های امداد و نجات کوهستانی به لحاظ تجهیزات حتی از کوهنوردان هم ضعیف‌تر بودند اما حالا رئیس جمعیت هلال احمر از نوسازی 70 درصدی آنها می‌گوید: «سال گذشته، ایمنی، اعتماد و اطمینان نیروهای ما با نوسازی تجهیزات افزایش پیدا کرد. نیرویی که در طول شیفت شاید مجبور شود سه بار تا یک قله برود و بازگردد، حق دارد که تجهیزات خوب داشته باشد و از ایمنی آنها مطمئن باشد. همزمان با این کار معیشت، حقوق و مزایای این افراد هم زیاد شده و تعداد داوطلبان هم روز به روز در حال افزایش است.»

 جذب نیرو در هلال احمر
خیلی از افراد نوجوان و جوان دوست دارند در جمعیت هلال احمر جذب شده و مشغول به کار شوند. کولیوند راه ورود داوطلبانه به هلال احمر را سامانه جمعیت هلال احمر بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: «بعد از ثبت‌نام، آموزش‌های لازم به داوطلبان ارائه می‌شود. در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار داوطلب داریم که از این تعداد 140 هزار نفر نخبه هستند. این افراد داوطلبانی هستند که هر زمان نیاز به کمک باشد، به همکاری می‌شتابند.»
در میان داوطلبان همواره موضوع کسب درآمد و اشتغالزایی این افراد نیز مطرح است، چه بسا افرادی با این امید به جمعیت ورود می‌کنند که بتوانند درآمدی هم داشته باشند و به عنوان نوعی شغل به آن نگاه کنند. رئیس جمعیت هلال احمر در زمینه جذب نیرو می‌گوید:« پایگاه‌های امداد و نجات توسط امدادگران جوان و نجاتگرانی که درجه‌های نجات یک، دو، سه و ایثار دارند در حال مدیریت است. به جایی رسیده‌ایم که اوضاع نیروها در پایگاه‌ها خیلی بهتر از قبل شده است و همه راضی‌اند. هر فردی که به‌عنوان داوطلب وارد می‌شود با توجه به بازدهی خود فرد و گذراندن دوره‌های تخصصی، جذب این جمعیت می‌شود. تیم‌های مختلفی هم در قالب‌های مختلف در حال خدمات‌رسانی در سوانح هستند. در این تیم‌ها بانوان زیادی امدادرسانی می‌کنند. به‌عنوان نمونه تیم سحر (سفیران حمایت روحی، روانی) سطح تاب‌آوری را بالا می‌برند. در حادثه متروپل، خوی، سوریه یا ترکیه، این افراد که مددکاران و کارشناسان روان‌شناسی هستند، روحیه دهی و ارتقای سطح روحی و ذهنی خانواده‌ها و کودکان را ارتقا می‌دهند یا تیم یاس (یاران آسیب ستیز)، مشتمل بر خانم‌های بالای 30 سالی که سرپرست خانوار و به نوعی آسیب‌پذیر بوده اند، با کمک کمیته امداد توانمند شده و کار یاد گرفته اند، کارهای خردی که در مناطق جواب می‌دهد. این افراد خود کسب درآمد می‌کنند؛ گروهی مواداولیه تهیه می‌کنند، گروهی تولید می‌کنند، گروهی بازاریابی و گروهی هم کار فروش را انجام می‌دهند. این بانوان نه تنها دیگر آسیب‌پذیر نیستند بلکه آسیب‌ستیز شده‌اند. در تیم‌های باور (باشگاه آموزش رسانه) هم جوانان زیادی آموزش دیده‌اند و مربیگری می‌کنند و افراد زیادی از آنها را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند، در تیم‌های واکنش سریع هم خانم‌های آموزش دیده و ورزیده‌ای هستند که دقیقاً مانند یک تکاور از نمای بیرونی ساختمان‌های چند طبقه بالا می‌روند و در بسیاری از مواقع می‌توان از کمک آنها بهره گرفت.»

سگ‌های زنده‌یاب
تربیت سگ‌های زنده‌یاب از جمله مواردی است که در جمعیت هلال احمر در حال انجام است. این سگ‌ها در تمام بحران‌ها بویژه در زلزله به کمک امدادگران می‌آیند. به گفته کولیوند، خیلی از این سگ‌ها از خارج وارد و در داخل کشور توله‌گیری می‌شوند.

لزوم تغییر روش‌های توزیع بسته‌های حمایتی
در خیلی از مواقع وقتی به‌عنوان مثال زلزله‌ای اتفاق می‌افتد، گاهی روش توزیع بسته‌های حمایتی واقعاً شکلی اسف‌بار به خود می‌گیرد. دیدن صحنه‌های هجوم مردم به خودروهای حامل موادغذایی و بهداشتی و دل نگرانی آنها از اینکه نتوانند کمکی دریافت کنند برای همه دردناک است.
 واقعاً نمی‌توان این موضوع را طوری مدیریت کرد که این چنین‌ شأن افراد پایین نیاید؟ کولیوند در پاسخ به این سؤال، زلزله ترکیه را مثال می‌زند: «در ترکیه منطقه متأثر از زلزله از همه افراد خالی شد و برای امدادرسانی کاملاً دست امدادگران باز بود. خیلی از افراد ما بسیاری را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند. با کمک سگ‌های زنده یاب و خودروهای مجهز به چراغ‌های قوی و نورافکن در شب  امدادرسانی‌ها در طول شب هم ادامه داشت. در آن زمان عالی‌ترین نشان خدمت را کشور ما از ترکیه دریافت کرد. پس معلوم است خوب و صادقانه کار کرده‌ایم. از بین 20 کشوری که قدردانی شدند ما دو لوح گرفتیم و عالی‌ترین نشان را هم دریافت کردیم. حالا برمی‌گردیم به پاسخ سؤال شما ،هوشمندسازی کارها و فعالیت‌ها یکی از نیازهای اصلی است. برای پیشگیری از هرگونه بی‌نظمی بهترین راه حل استفاده از نرم‌افزارها و هوشمندسازی است. از این طریق می‌توان متوجه شد کدام خانواده‌ها از حمایت‌ها برخوردار شده‌اند و به کدام هنوز رسیدگی نشده است.

 

برش

خدمت‌رسانی جمعیت در مقایسه با گذشته
«همواره در همه دوران‌ و دولت‌ها سکانداران جمعیت هلال احمر تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.» اینها را کولیوند می‌گوید و تصریح می‌کند: «خط قرمز ما نظام و ولایت است، قطعاً کسی که به نفع کشور تلاش می‌کند، فردی جهادی است.»  او معتقد است که در طول دو سال گذشته جمعیت هلال احمر ارزش افزوده خوبی را ایجاد کرده، آمار داوطلبان را بالا برده و توفیقات بین‌المللی متعددی را کسب کرده است: «عالی‌ترین نشان صلیب سرخ هلال احمر را جمهوری اسلامی ایران گرفته است. نشان و مدال فداکاری در خدمت ترکیه را کسب کرده و هر اتفاقی که هر جا می‌افتد هلال احمر اولین گروهی است که برای امدادرسانی حاضر می‌شود.  به مناسبت اربعین حسینی رئیس و دبیرکل، رئیس منطقه‌ای و اشخاص صاحب منصب دیگر صلیب سرخ جهانی هم پیام دادند. این پیام‌ها نشان می‌دهد، عملکرد خوبی داشته ایم و بزرگترین تجمع مذهبی با نام پیاده‌روی اربعین را در سطح دنیا بیشتر از قبل شناسانده ایم. جمعیت هلال احمر اصلاً سیاسی نیست و من اجازه نمی‌دهم که سیاسی کاری شود. ما کاملاً مردمی هستیم؛ نه دستگاه هستیم و نه سازمان. اسم ما جمعیت است و همیشه در کنار مردم به‌عنوان حمایتگر و تضمین کننده سلامت ایشان در هر زمان حتی ایام عید که همه در حال استراحت هستند، حضور داریم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی