صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

یک ابرپروژه نیمه‌تمام دیگر در دولت سیزدهم به ثمر رسید

خروج جاده «پاتاوه - دهدشت» از بن‌بست 28 ساله

شیما جهان بخش
گزارش نویس

 زمانی که کلنگ احداث جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان جاده ارتباطی استان‌های جنوب کشور به استان‌های مرکزی به زمین زده شد خیلی‌ها تصور می‌کردند سرانجام گره ترافیکی این مسیر کوهستانی بعد سال‌ها باز خواهد شد غافل از اینکه راه‌اندازی این جاده نزدیک به 3 دهه طول خواهد کشید. در تمام این سال‌ها اهالی استان‌های همجوار دلخوش به این بودند که با راه‌اندازی این جاده ترانزیتی، تحولی در اقتصاد منطقه صورت گیرد اما هر بار امید‌ها در سایه کمبود اعتبارات و برخی کم‌کاری‌ها کمرنگ‌تر شد تا اینکه سرانجام با تأکید دولت سیزدهم مبنی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام این طرح بعد از 28 سال به بهره‌برداری رسید.
بهره‌برداری این جاده به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور با 13 تونل 8 هزار و 200 متری و 18 دستگاه پل بزرگ، موجب خواهد شد اقتصاد ۴۰۰ تا 600 روستای واقع شده در این مسیر با افزایش عبور و مرور خودروها رونق بگیرد. حالا اهالی 5 بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده از بن‌بست جاده‌ای و محرومیت خارج شده و علاوه بر کاهش 4 ساعتی زمان تردد از مزیت کاهش مصرف سوخت، استهلاک خودروها بهره‌مند شده‌اند.

جاده پاتاوه ابرپروژه‌ای ملی
«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در مراسم بهره‌برداری از جاده پاتاوه ـ دهدشت این طرح را یکی از ابرپروژه‌های ملی عنوان کرد و اظهار داشت: اهمیت ملی این جاده برقرار کردن ارتباط دریا با مرکز کشور بوده و نقش استانی آن خارج کردن شهر دهدشت از بن‌بست است. همچنین علاوه بر کوتاه شدن مسیر مرکز استان به شهرستان کهگیلویه و بویراحمد و خارج کردن دهدشت از بن‌بست، اثر اقتصادی قابل توجهی نیز برای روستاهای واقع در حاشیه مسیر دارد.
بذرپاش ادامه داد: احداث این جاده به دلیل صعب‌العبور بودن و واقع شدن در دل زاگرس مرکزی یکی از سخت‌ترین عملیات‌های راهسازی بوده به نحوی که 83 درصد این مسیر کوهستانی، 15 درصد تپه ماهور و 2 درصد نیز دشت است.

15 «همت» برای تکمیل نهایی جاده پاتاوه به دهدشت نیاز است
«سیدعلی احمدزاده»، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه راه‌اندازی جاده ملی پاتاوه به دهدشت، اقتصاد 400 تا 600 روستای استان را تقویت خواهد کرد، در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پیشرفت فیزیکی این جاده از زمان افتتاح تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم و با گذشت 27 سال تنها 60 درصد بوده اما با همت مسئولان در 2 سال اخیر این جاده 40 درصد پیشرفت داشته و به بهره‌برداری رسیده است.
وی از هزینه 10.5 همت (هر همت مخفف هزار میلیارد تومان) این پروژه عظیم خبر داد و گفت: در حال حاضر مسیر اصلی به طور کامل افتتاح شده اما جاده‌های فرعی و روشنایی تونل‌ها هنوز تکمیل نشده است. البته با رایزنی‌هایی که داشته‌ایم تکمیل این قسمت‌ها در دستور کار قرار گرفته و در صورت تأمین اعتبار به‌زودی این نقایص برطرف خواهد شد.
احمد‌زاده با تأکید بر اینکه 2 همت برای تکمیل اتصال جاد‌ه‌های فرعی به مسیر اصلی نیاز است، افزود: 2 تقاطع اصلی در جاده یاسوج به اصفهان در محله گندی خوری نیاز به ساخت تقاطع غیرهم‌سطح دارد. البته ساخت تقاطع غیرهم‌سطح آغاز شده و در تلاشیم تا پایان دولت، این مسیر را تکمیل کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با بهره‌برداری از این جاده، با در نظر گرفتن میانگین ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت به دنبال خواهد داشت.

جاده پاتاوه به دهدشت شاهراه گردشگری کهگیلویه و بویر احمد
احمدزاده گفت: از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم‌انداز‌های زیبای طبیعی در شهرستان‌های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می‌شود که از مزیت‌های مهم آن حمل‌و‌نقل کالا، مسافر و گردشگری است. همچنین عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه‌های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم‌انداز‌های زیبا و مهم این مسیر محسوب می‌شود که در آینده از قطب‌های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.
وی با تأکید بر اینکه این جاده بیشترین تعداد پل و تونل را در کل جاده‌های کشور دارد، افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی باند دوم جاده خیرآباد به سمت دهدشت – کهگیلویه و جاده دهدشت به سمت پاتاوه در انتظار تأمین اعتبار برای تکمیل نهایی است. در بررسی‌های انجام شده با توجه به کوهستانی بودن مسیر و سختی عملیات ساخت و ساز مشخص شده برای 2 بانده کردن کل مسیر و نهایی شدن این طرح ملی همچنان به 15 همت (15 هزار میلیارد تومان) هزینه نیاز است. البته این مسیر در حال حاضر زیر بار ترافیک رفته و یکی از امن‌ترین جاده‌های کشور است.

هزینه 10 هزار میلیارد تومانی ساخت جاده پاتاوه به دهدشت
«محمد راستا» مدیرکل راه و شهر‌سازی کهگیلویه و بویراحمد هم در این زمینه به «ایران»گفت: نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت این جاده راهبردی هزینه شده که به قیمت روز معادل 8 تا 10.5 هزار میلیارد تومان می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه این جاده اقتصاد منطقه را تقویت خواهد کرد، افزود: صادرات و واردات ما از سمت جنوب است و از آنجایی که این جاده کوتاه‌ترین مسیر جنوب به مرکز کشور بوده برای تسهیل حمل کالا بسیار مؤثر است.
 راستا با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ کیلومتر این جاده از کنار رودخانه مارون عبور کرده است، اظهار داشت: این جاده علاوه بر اینکه مسیر ارتباطی استان‌های جنوب کشور به استان‌های مرکزی است با بهره‌گیری از زیبایی‌های خاص خود می‌تواند در توسعه گردشگری استان هم نقش بسزایی داشته باشد.
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان‌های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه‌تر می‌شود. مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال‌های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آنها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.
 وی با تأکید بر اینکه جاده در حال حاضر افتتاح شده است، افزود: کار اساسی به اتمام رسیده اما کارهای جانبی از جمله تأمین کامل روشنایی تونل‌ها و ساخت تقاطع غیرهم‌سطح در برخی نقاط تکمیل نشده است. باید نواقص برطرف شود تا بتوانیم یک جاده استانداردتر، کامل‌تر و با کیفیت‌تر داشته باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: این جاده به طول ۱۳۶ کیلومتر با ۱۷ تونل به طول ۹ هزار و ۸۶۰ متر و ۲۰ دستگاه پل خاص رتبه اول کشور را از نظر تعداد پل و تونل کسب کرده است.

 

بــــرش

جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز‌های زیبای طبیعی در شهرستان‌های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می‌شود که از مزیت‌های مهم آن حمل‌و‌نقل کالا، مسافر و گردشگری است. همچنین عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه‌های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم انداز‌های زیبا و مهم این مسیر محسوب می‌شود که در آینده از قطب‌های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی