صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به «ایران»:

کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه صفر خواهد شد

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از برنامه این بانک برای صفر شدن کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه در آینده خبر داد. سید سعید شمسی‌نژاد، در پاسخ به پرسش «ایران» درباره برنامه این بانک برای حذف کارمزد از وام‌های قرض الحسنه، اعلام کرد: هم‌اکنون 3.5 درصد کارمزد برای تسهیلات پرداختی بانک دریافت می‌شود که این رقم به تدریج کاهش خواهد یافت تا ظرف سال‌های آینده به صفر برسد. به گفته وی، در آینده درآمدزایی بانک از طریق اطلاعات اقتصادی و خدمات تأمین خواهد شد.
وی با اشاره به طرح مزد خدمت که به بانک مرکزی ارائه شده است، توضیح داد: براساس این طرح به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که هر ساله کارمزد ثابت از تسهیلات گیرندگان دریافت شود. به این معنا که یک بار و در زمان افتتاح حساب کارمزد مربوطه از مشتری دریافت می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد، گفت: با اجرای این طرح هزینه مشتریان بانک تا 60 درصد کاهش می‌یابد.وی توضیح داد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با کنترل هزینه‌های خود تلاش دارد تا سوددهی خود را افزایش دهد. با وجود این طبق قانون، بانک تنها از محل حقوق صاحبان سهام که شامل 12 بانک می‌شود اجازه سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی را دارد. همچنین 10 درصد نیز می‌تواند در بازار بین بانکی سرمایه‌گذاری کند.
 
افزایش منابع قرض‌الحسنه از سهم شبکه بانکی کشور
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: با توجه به سرعت رو به جلوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در جذب منابع، تصمیم داریم تا در افق ۱۴۰۵ منابع را به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل شدن به بانک هزار همتی برسانیم. سهم این بانک مهر ایران از ۱.۴ درصد در شبکه بانکی اکنون به نزدیک ۳ درصد از نظر سهم از نقدینگی رسیده است. به گفته وی این سهم در دو سال اخیر دو برابر شده است.
وی منابع دو بانک قرض‌الحسنه مهرایران و رسالت را نزدیک به ۵ درصد از منابع شبکه بانکی کشور عنوان کرد و گفت: این منابع نزد این دو بانک به صورت قرض‌الحسنه است که اگر منابع دیگر شبکه‌های بانکی را با این میزان جمع‌بندی کنیم، نشان می‌دهد که منابع قرض‌الحسنه در سهم از شبکه بانکی رشد بسیار خوبی داشته که نتیجه تلاش‌های این دو بانک و علی‌الخصوص بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است. به گفته وی برنامه داریم سهم قرض‌الحسنه از نقدینگی را به 20 درصد افزایش دهیم.
شمسی‌نژاد با بیان اینکه بالاترین جذب مشتریان در شبکه بانکی مربوط به مهر ایران است، تصریح کرد: مشتریان این بانک از ۱۰.۷ میلیون نفر در دو سال اخیر به بیش از ۱۵ میلیون نفر رسیده است. تقریباً روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر با استفاده از ابزارهای حضوری و غیرحضوری در بیش از ۵۰۰ شعبه به این شبکه متصل می‌شوند. سال گذشته بیش از دو و نیم میلیون نفر به جمع مشتریان این بانک اضافه شده که نمایانگر استقبال و ارائه خدمات این بانک است.
 
اعطای 6 میلیون فقره وام
شمسی‌نژاد درباره پرداخت وام در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول دو سال اخیر، گفت: تعداد ۶ میلیون و 150 هزار فقره تسهیلات به ارزش ۲۲۲ هزار میلیارد تومان توسط این بانک در دوره مذکور پرداخت شده است که رکورد پرداخت‌های وام در سال گذشته شکسته شد. در سال ۱۴۰۱ بیش از سه میلیون و ۱۳ هزار فقره با ارزش ۱۱۴همت تسهیلات داده شد.
وی افزود: میانگین وام‌های اعطایی توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۳ میلیون تومان، سال گذشته ۳۸ میلیون تومان و امسال برآورد می‌شود که به رکورد ۳.۵ میلیون فقره وام معادل ۱۷۰ همت به میانگین تقریبی ۵۰ میلیون تومان برسیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، آمار و ارقام اعلامی را در راستای شمولیت تسهیلات اعطایی دولت سیزدهم و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در استفاده از منابع بانکی در آحاد جامعه عنوان کرد که با وجود سختی‌های پیاده‌سازی برنامه‌ای برای تجهیزات منابع در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تحقق پیدا کرد.
وی همچنین با اشاره به پرداخت 800 هزار فقره وام بدون ضامن در این بانک گفت: در مجموع 25 تا 30 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک به صورت بدون ضامن پرداخت می‌شود. این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم مجموع تسهیلات بدون ضامن تنها 47 هزار فقره بود که در آینده به 2.5 میلیون فقره خواهد رسید.وی اضافه کرد: برای بهبود خدمت‌رسانی هم‌اکنون 70 درصد افتتاح حساب و 35 درصد تقاضای تسهیلات به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود. در دو سال آینده پرداخت تسهیلات به صورت کامل غیرحضوری پرداخت خواهد شد. وی اعلام کرد: از حدود 3.5 میلیون فقره تسهیلات قرار است که 2.5 میلیون فقره براساس اعتبارسنجی پرداخت شود. همچنین بیش از 87 هزار فقره تسهیلات ازدواج و 48 هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور کل وام‌های ازدواج و فرزندآوری پرداخت و صف متقاضیان صفر شود.
وی همچنین اظهارکرد: در این مدت 21هزار فقره تسهیلات به مددجویان کمیته امداد پرداخت شده که از نظر اعتباری پنج برابر رشد نشان می‌دهد. در راستای پرداخت تسهیلات به هزار شرکت دانش بنیان نیز تعهدات تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
شمسی‌نژاد درادامه افزود: علاوه بر این پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی به هر زوج روستایی دهه شصتی برای ازدواج و صدور 300 هزار فقره بیرق کارت به هیأت‌های مذهبی از دیگر اقدامات این بانک بوده است.
 
هدفگذاری 50 میلیون مشتری
مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: براساس هدفگذاری‌ها در برنامه داریم که 50 میلیون ایرانی صاحب کارت قرض‌الحسنه شوند. دراین راستا طرح مهریار حقوق و دستمزد را عملیاتی کردیم به طوری که دستگاه‌های دولتی بتوانند حقوق خود را از طریق این بانک پرداخت کنند. دراین راستا در یک سال اخیر تعداد دستگاه‌هایی که حقوق خود را از طریق بانک مهر پرداخت می‌کنند از 200 به هزار و 800 دستگاه رسیده است.
 
کفایت سرمایه 9.5 درصدی
براساس گفته‌های مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک از نظر شاخص‌های بانکی و شفافیت اقتصادی در وضعیت قابل قبولی قرار دارد به طوری که هم‌اکنون شاخص کفایت سرمایه این بانک 9.5 درصد است. همچنین این بانک نخستین بانکی است که هر ساله مجمع خود را برگزار می کند. وی اظهارکرد: به دنبال این هستیم که جزو سه بانک برتر کشور شویم. هم‌اکنون از نظر تراکنش‌های کارتی از رتبه 20 به 8 ارتقا پیدا کرده ایم.

 

برش

رشد ۲۵۰ درصدی جذب منابع
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه منابع این بانک طی دو سال اخیر با رشد ۲۵۰ درصدی به بیش از 205 همت رسیده است، برنامه سه سال آینده این بانک را رسیدن به ۱۰۰۰ همت ذکر کرد.
شمسی‌نژاد با بیان اینکه اتفاقاتی مثبت طی دوسال فعالیت این بانک در دولت سیزدهم رقم خورده است، گفت: آمار و ارقام اعلامی نمایانگر همت و تلاش کارکنان این بانک و اعتماد مردم جامعه به فرهنگ قرض‌الحسنه و افق‌های روشن آینده است. منابع بانک در طول دو سال اخیر از حدود ۵۸ همت به بالای ۲۰۰ همت رسیده است.
وی با اعلام اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ بانکی نتوانسته است این میزان جذب در منابع بانکی داشته باشد، افزود: بیش از ۲۵۰ درصد رشد منابع از ۵۰ همت به ۲۰۵ همت در مدت دو سال اخیر توسط بانک قرض‌الحسنه انجام شده که یک عدد قابل توجه است و هدف مهر ایران رسیدن به درآمد بالای ۲۵۰ همت تا پایان سال است.
وی اضافه کرد: هرچند در اهداف بانک کسب سود در اولویت قرار ندارد، اما به برکت قرض‌الحسنه توانسته‌ایم هر سال سود را دو برابر کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی