صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

در پی خشم مردمی، وزیر خارجه لیبی به‌خاطر دیدار با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برکنار شد

نمایش نفرت از تل‌آویو در طرابلس

بنفشه غلامی
روزنامه نگار

 دیدار وزیر خارجه لیبی با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای او گران تمام شد و بعد از خشم مردم کشورش از چنین دیداری که در قالب تظاهراتی هزاران نفری خودنمایی کرد، توسط نخست‌وزیر از کار تعلیق و ساعتی بعد نیز برکنار و همچنین ممنوع الخروج شد.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، در حالی که لیبی همواره یکی از کشورهای مسلمان حامی فلسطین دانسته شده و هر دولتی که در این کشور بر سر کار آمده است، با حمایت از مردم فلسطین حاضر به ایجاد روابط با تل آویو نشده است، نجلا منقوش، وزیر خارجه این کشور هفته گذشته به طور غیررسمی در ایتالیا با الی کوهن دیدار کرد. این دیدار غیررسمی بود و از همین رو خبر آن بلافاصله منتشر نشد اما با گذشت چند روز، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، خبر این دیدار را فاش کرد و آن را «تاریخی» و «گامی برای برقراری روابط با لیبی» توصیف کرد.
الی کوهن همچنین از جزئیات دیدار خود در رم و در دفتر آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا پرده برداشت و خبر داد، با منقوش درباره مسائل بشردوستانه، کشاورزی و مدیریت آب مذاکره کرده است. در پی اعلام این جزئیات، در همان روز وزارت خارجه لیبی که همچنان منقوش بر کرسی عالی‌ترین مقام آن تکیه زده بود، اظهارات الی کوهن را تکذیب و تأکید کرد: «دیدار خیلی اتفاقی و در وزارت خارجه ایتالیا رخ داد و هیچ تعامل و توافقی نیز در آن حاصل نشد.»
در این میان اما یک مقام رژیم‌صهیونیستی در سخنانی مدعی شد، این دیدار برنامه‌ریزی شده بوده و آن طور که وزیر خارجه لیبی گفته، تصادفی و غافلگیرکننده نبوده است. او حتی مدعی شده بود، دو طرف در این دیدار توافق کرده بودند، خبر دیدار را روز دوشنبه (دیروز) منتشر کنند.
 
تاوان سنگین برای منقوش
با علنی شدن این دیدار، به همان اندازه که رسانه‌ها و مقامات رژیم‌صهیونیستی از چنین دیداری در پوست خود نمی‌گنجیدند، مردم لیبی از آن خشمگین شدند. طوری که معترضان به خیابان‌ها رفتند و با آتش زدن پرچم رژیم اشغالگر و برافراشتن پرچم فلسطین به آن واکنش نشان دادند. معترضان که مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کرده بودند، همچنین خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند و اقامتگاه او در طرابلس را نیز به آتش کشیدند. بجز طرابلس مردم در تاجوره و مصراته نیز به خیابان‌ها رفتند.
در پی بالا گرفتن خشم مردمی، شورای ریاست جمهوری لیبی نیز که در واقع به‌خاطر بحران داخلی این کشور تحت عنوان دولت طرابلس شناخته می‌شود، به این دیدار واکنش نشان داد و تأکید کرد: «عادی‌سازی روابط با اسرائیل غیرقانونی است.» رئیس پارلمان این کشور نیز نجلا منقوش را به «خیانت بزرگ» متهم کرد و از نخست‌وزیر خواست در مورد این دیدار که تل آویو خبر داده بود، توسط وزیر خارجه ایتالیا ترتیب داده شده بود، تحقیق کند. عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر لیبی هم ساعتی بعد اعلام کرد، نجلا منقوش از سمت خود تعلیق و برای تحقیقات به مبادی قانونی ارجاع داده می‌شود.
در پی انتشار خبر تعلیق منقوش، برخی رسانه‌های لیبی خبر از خروج وی از کشور دادند. اما این خبر نیز بسرعت تکذیب شد تا آتش خشم مردمی تندتر از قبل نشود. به گزارش خبرگزاری الجزیره سرویس امنیت داخلی لیبی بعد از انتشار این شایعات در بیانیه‌ای تأکید کرد: «نام منقوش به فهرست کسانی که حق خروج از کشور را ندارند اضافه شده است.» این بیانیه شایعات درباره اینکه دولت شرایطی را فراهم کرده تا منقوش از کشور خارج شود، تکذیب کرد. در همین حال عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر نیز در بیانیه‌ای خبر داد، «فتح‌الله الزانی» وزیر جوانان فعلی لیبی، به عنوان وزیر خارجه موقت منصوب شده و منقوش نیز تحت تحقیقات اداری قرار دارد.
 
یک آبرو‌ریزی دیگر برای تل‌آویو
در حالی که تل‌آویو در سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده تا با کشورهای عرب و مسلمان که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند، روابط نزدیک ایجاد کند، درز خبر دیدار منقوش و کوهن به رسانه‌های این رژیم با ذوق‌زدگی آنها همراه شد. آنها این دیدار را رویدادی تاریخی برای خود ارزیابی کردند. دیداری که به زعم آنها می‌توانست راهگشای خروج تل آویو از انزوا در جهان اسلام باشد. اما حوادث پس از آن و نمایش خشم مردمی در طرابلس که تصاویر منتشر شده از آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی حاکی از نارضایتی مردمی از هرگونه روابط با این رژیم بود، موجب شد، نه فقط اپوزیسیون که همان رسانه‌ها شروع به انتقاد کرده و این رویداد را در جهت خلاف منافع رژیم خود قلمداد کنند.
به گزارش رویترز، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر مخالفان این رژیم، وزارت‌خارجه تحت هدایت بنیامین نتانیاهو را «آماتور» و «غیر مسئول» توصیف کرد و آنها را متهم کرد، منافع تل آویو را نادیده گرفته‌اند. بنی گانتس، دیگر رهبر مخالفان نیز دولت نتانیاهو را متهم کرد که برای اینکه تیتر اول اخبار را به دست آورد، غیرمسئولانه عمل می‌کند و هر کاری انجام می‌دهد و آینده نگری لازم را ندارد.
این انتقادات در حالی مطرح شد که تل آویو از سال 2020 در تکاپو است تا بتواند عادی‌سازی روابط با کشورهای مسلمان را کلید بزند و در این راه تاکنون با میانجیگری امریکا توانسته با امارات، بحرین، مراکش و سودان از طریق به اصطلاح «توافق ابراهیم» به توافق‌هایی دست یابد. هرچند که مردم این کشورها نیز همچنان روی خوشی به روابط با تل آویو نشان نمی‌دهند.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، نه فقط اپوزیسیون که رسانه‌ها و تحلیلگران نیز به واکنش‌هایی که مردم لیبی به این دیدار نشان دادند و در نهایت باعث برکناری وزیر خارجه خود شدند، واکنش نشان دادند. باراک راوید، تحلیلگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر) نوشت: «یک مسخرگی دیپلماتیک دیگر در اسرائیل: الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل هفته گذشته با همکار لیبیایی‌اش در رم دیداری محرمانه داشت. او امروز تصمیم گرفت این دیدار را علنی کند. نتیجه: وزیر خارجه لیبی از کار برکنار شد و تحت تحقیقات اداری قرار گرفت.» در همین حال کانال 12 رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «اقدام کوهن برای علنی کردن این دیدار آسیب جدی به اعتبار اسرائیل وارد کرد».

جستجو
آرشیو تاریخی