صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

احتمال استیضاح وزیردفاع به بهانه فرار امریکا از افغانستان

فائزه سادات یوسفی-  یکی از اعضای کنگره قرار است طرح استیضاح آستین به دلیل خروج از افغانستان را به کنگره ارائه کند.
به گزارش واشنگتن تایمز، کوری میلز نماینده جمهوری خواه از فلوریدا از استیضاح لوید آستین وزیر دفاع امریکا به دلیل ««کوتاهی در وظایف خود و رها کردن عمدی امریکایی‌ها در افغانستان» در افغانستان خبر داده است.تردیدی وجود ندارد او با اینکه نزدیک به 8 ماه به عنوان وزیر دفاع برای آماده‌سازی و اجرای یک خروج آرام و منظم از افغانستان فرصت داشته اما نتوانسته به اندازه کافی برای چنین عقب‌نشینی آماده شود. بخصوص که این تصمیم منجر به حوادثی چون رها شدن 9000 شهروند امریکایی در افغانستان شد. میلز گفت: «برای کنگره کافی نیست که جلسات استماع کمیته را برگزار کند. باید اقدامات واقعی را برای رسیدگی به شکست کامل این دولت آغاز کنیم.»نمایندگان جمهوری خواه و و اعضای سابق ارتش مدت‌ها است که از عقب‌نشینی ناگهانی دولت بایدن از افغانستان پس از 20 سال حضور در این کشور انتقاد کرده‌اند زیرا برخلاف راهنمایی‌های مشاوران ارشد نظامی خود مبنی بر خروج کل حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان در آگوست 2021 عمل کرد. به خصوص مقامات عالی رتبه، مانند آستین هیچ گاه پاسخگوی این وقایع و پیامدهای ناشی از آن نبوده‌اند. او در اوایل سال‌جاری به قانونگذاران در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت که از این خروج «پشیمان نیست».
میلز تأکید کرد که مقامات بلندپایه در دولت بایدن به هشدارهای اطلاعاتی در مورد خطر احتمالی که امریکایی‌ها و پرسنل متحدانش در کابل با آن روبه‌رو هستند توجه نکردند و این موضوع سبب این وقایع شده است.
برخی نمایندگان از این طرح حمایت کردند. لورن بوبرت، نماینده جمهوری خواه کلرادو، از مواد استیضاح حمایت کرد. خانم بوبرت همچنین طرح استیضاحی را علیه پرزیدنت بایدن به دلیل برخورد وی با مرز ایالات متحده و مکزیک دارد. او در توئیتر گفت: «او باید در مورد عقب‌نشینی شرم آور از افغانستان که صدها نفر و 13 سرباز امریکایی کشته شدند، پاسخگو باشد.»
در ماه جولای نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق امریکا، طی گزارشی تصمیم برای خروج از افغانستان را یک شکست کامل توصیف کرد. در این گزارش ذکر شده که در مدت اشغالگری 20 ساله امریکا، حدود 66000 سرباز افغان و 48000 غیرنظامی کشته شدند. این طرح در آستانه دومین سالگرد کشته شدن 13 نظامی که توسط یک بمب‌گذار انتحاری در میدان هوایی کابل کشته شدند، ارائه شده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی