صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در نشست خبری طحان نظیف مطرح شد

دخالت نمایندگان در انتصابات، زیر ذره‌بین شورای نگهبان

شورای نگهبان موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد داد. موضعی که در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد و اگر چه مشخصاً با اعمال فشار برخی نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزیر ارتباط داشت اما هادی طحان نظیف تأکید کرد که نمی‌خواهد به این موضوع به صورت مصداقی ورود کند.
با وجود این، وی با بیان اینکه شرایط صلاحیت ‌نمایندگان مجلس در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم، اظهار داشت: اگر دخالت نمایندگان در انتصابات محرز شود مورد توجه ما قرار می‌گیرد. البته ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت به دولت دهند که باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد که برخی اقدامات مداخله نیست، مشاوره است.
به گزارش ایرنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری دیروز با تأکید بر اینکه بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش رو بر اساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد، گفت: رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد، ضامن انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خواهد بود.
طحان نظیف افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تأیید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تأیید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تأیید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

نظارت بر شفافیت منابع مالی نامزدها با وزارت کشور است
سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت این شورا بر شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخاباتی نیز اظهار داشت: طراحی سامانه در مورد اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها برعهده وزارت کشور است. در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم، تأکید کردیم که این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می‌رسد که تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو مبنای عمل قرار گیرد.
طحان نظیف در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه درهای شورای نگهبان برای گفت‌و‌گو با احزاب و شخصیت‌های سیاسی باز است، گفت: آنها اگر نکته و مطلبی داشته باشند آمادگی شنیدن آن مطالب را داریم. این موضوع در دوره‌های گذشته وجود داشته و در این دوره نیز استقبال می‌کنیم.

لایحه عفاف و حجاب به شورا نرسیده
سخنگوی شورای نگهبان در عین اعلام اتصال این شورا به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات، نظر این شورا درباره برخی مصوبات مورد بررسی را اعلام کرد. وی درباره لایحه عفاف و حجاب هم که هفته گذشته شایع شده بود به شورای نگهبان ارسال شده، گفت: ما چنین مصوبه‌ای را دریافت نکردیم، کار مصوبه هنوز در کمیسیون تمام نشده پس از آن باید برای بررسی زمان آن به صحن برود. شورای نگهبان هم نسبت به محتوا و مفاد آن باید هر موقع متن را دریافت کرد، نظر بدهد.
طحان نظیف در این نشست از تأیید طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در شورای نگهبان خبر داد و افزود: طرح توقف اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارکنان ساختمانی که قبلاً در شورا مورد ایراد قرار گرفته بود نیز در مجلس اصلاح شد اما با توجه به اینکه این مصوبه دوباره بازنویسی شده است عملاً با طرح جدید روبه‌رو هستیم که ایراداتی دارد و باید دوباره در مجلس بررسی شود.
وی در ادامه افزود: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز در یک مورد ابهام دارد که امیدواریم رفع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی