صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کل نیاز مرغداران به کنجاله سویا تا پایان سال تأمین شد

طی سالیان گذشته تأمین نهاده‌های دامی و تکمیل زنجیره غذایی دامداری‌ها و مرغداری‌ها به یکی از پرچالش‌ترین موضوعات حوزه کشاورزی کشورمان تبدیل شده که این امر به عدم خوداتکایی در تولید این محصولات و وابستگی 80 درصدی به واردات آنها برمی گردد.
به همین دلیل هرازچندگاهی شاهد نوسانات بازار گوشت و مرغ در کشور هستیم از این رو در سال‌جاری دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده با واردات گسترده نهاده‌های دامی به کشور نوسانات بازار گوشت قرمز و مرغ را کنترل و بازار را تنظیم کند.
به طوری که آمارها حاکی از آن بود که واردات نهاده‌های دامی به کشورمان تا پایان تیرماه با افزایش 30 درصدی یا یک میلیون و 40 تنی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است، با این حال اما مرغداران خواستار واردات بیشتر کنجاله سویا به کشور بودند تا علاوه بر افزایش تولید شاهد کاهش قیمت مرغ و گوشت قرمز در بازار باشیم به همین دلیل به نظر می‌رسد این خواسته بحق مرغداران و دامداران توسط وزارت جهاد کشاورزی مقبول افتاده و هم‌اکنون میزان زیادی کنجاله سویا از گمرکات کشور ترخیص و روانه بازارهای سراسر کشور خواهد شد.
به طوری که در این خصوص سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کنجاله سویا تا پایان سال تأمین شده است و تا چند ماه آینده به اندازه نیاز کل کشور در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود.
صدرالله دولت افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت کنجاله سویا به 19 هزار تومان رسیده است.
سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با ورود 5 کشتی حامل نهاده‌های دامی به کشور 300 هزار تن کنجاله سویا در حال تخلیه به کشور است و پیش‌بینی می‌شود در شهریور عرضه سویا به حالت عادی بازگردد.

آخرین وضعیت بازار مرغ
درپی کمبودی که طی ماه‌های گذشته در نهاده دام رخ داده بود، با کاهش تولید مرغ، قیمت این محصول مدتی پیش به بالای 100 هزار تومان هم رسیده بود که اخیراً با حل مشکل کمبود نهاده و افزایش جوجه‌ریزی ماهانه تا 135 میلیون قطعه، قیمت مرغ مجدد به محدوده قیمت مصوب برگشته است.
به طوری که مشاهدات بازار گوشت مرغ نشان می‌دهد قیمت‌ها روند نزولی داشته است به طوری که در اوایل هفته گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ در خرده فروشی‌ها ۸۷ هزار تومان به فروش می‌رسید ولی این مبلغ هم‌اکنون به ۷۸ هزار تومان رسیده، با این حال قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ اردیبهشت امسال ۷۳ هزار تومان تعیین شده و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده باید شاهد کاهش بیشتر قیمت مرغ در بازار باشیم.
در همین خصوص جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد: در تیر امسال ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده و نیاز به طور کامل تأمین است.
 وی با بیان اینکه روزانه در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن قطعه مرغ وارد استان تهران می‌شود، عنوان کرد: تلاش بسیاری شده تا واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید برگردند و در این راستا برای نخستین بار ظرفیت جوجه‌ریزی در استان تهران به یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه رسیده است.
وی اعلام کرد: تا کنون ۲۶ هزار بازرسی از بازار گوشت انجام شده و به طور میانگین قیمت مرغ در فروشگاه‌های پروتئینی ۸۰ هزار تومان است. اما تلاش‌ها در راستای رساندن قیمت گوشت مرغ به نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان است.

۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی ماهانه جوابگوی نیاز کشور است
از طرف دیگر دبیر کانون مرغداران گوشتی گفت: با توجه به جایگزینی مرغ در سبد خانوار، جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری جوابگوی نیاز کشور است.
پرویز فروغی از کاهش قیمت مرغ زنده خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تولید مرغ، قیمت هرکیلو مرغ زنده ۲ تا ۳ هزارتومان کاهش یافته است.
به گفته وی، مسئولان برای تنظیم بازار مرغ به شکل سینوسی عمل می‌کنند به طوری که در مقطع کاهش عرضه مرغ، تمهیدات مصنوعی برای ثبات قیمت ایجاد می‌کنند، درحالی که در مقطعی که مرغدار زیان می‌کند تصمیماتی اتخاذ نمی‌کنند.
اما به عنوان نماینده مرغداران انتظار داریم که زیرساخت‌های تولید فراهم شود به طوری که ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد تا نوسانی در بازار ایجاد نشود.
فروغی قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده را ۵۵ تا ۵۶ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به هزینه‌های تولید، نرخ منطقی هرکیلو مرغ زنده برای مرغدار ۶۰ هزارتومان است.
دبیرکل کانون مرغداران گوشتی ادامه داد: هم‌اکنون هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۷۲ تا ۷۳ هزارتومان باید به دست مصرف کننده برسد و عرضه با نرخ‌های ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان ارتباطی به مرغدار ندارد.
 وی گفت: با توجه به نوسان قیمت گوشت قرمز و جایگزینی مرغ در سبد خانوار، جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی نیاز کشور است.

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز
در بازار گوشت قرمز نیز با توجه به عرضه گسترده گوشت قرمز داخلی و واردات این محصول به کشور شاهد افت قیمت‌ها هستیم به طوری که در این خصوص رئیس شورای ‌تـأمین‌کـنندگـان دام  می‌گویـد: بـا افزایش عرضه گوشت وارداتی، شاهد ریزش قیمت برخی انواع گوشت در بازار هستیم.
منصور پوریانی با بیان اینکه بازار دام در رکود به سر می‌برد؛ افزود: با توجه به فراوانی عرضه دام، طی روزهای آتی قیمت اقلام دامی در بازار کاهش می‌یابد.
وی افزود: از هفته گذشته عرضه روزانه گوشت گرم افزایش یافته که همین امر سبب کاهش قیمت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی