صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

باقری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در روابط بین الملل:

سیاست خارجی یک مسأله ملی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» در تشریح رویکرد جدید دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: ما می‌توانیم حداقل در سه عرصه سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی، مؤلفه‌های اصلی سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی را تبیین کنیم. در عرصه سیاسی مهم‌ترین ویژگی دولت، اولویت داشتن «سیاست همسایگی» است. سیاست همسایگی نقطه شروع و پرش سیاست خارجی دولت است. در عرصه اقتصادی، فعال کردن ظرفیت‌های مختلف در عرصه اقتصادی است که مهم‌ترین، محوری‌ترین و زیربنایی‌ترین صورت آن، موضوع گذرگاه‌های بین‌المللی و کریدورها است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات انجام شده در بندر چابهار، کریدور شمال-‌جنوب و همچنین اقدامات انجام شده و در دست اجرا در عرصه‌های ریلی و جاده‌ای خاطرنشان کرد: در پهنه جغرافیایی کشور این مسائل می‌تواند مؤلفه‌ها و هسته‌های توسعه را به طور درون‌زا شکوفا کند. در عرصه بین‌المللی، مهم‌ترین محور سیاست خارجی دولت جایابی بهینه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی برای نقش‌آفرینی فعال‌تر و مؤثرتر کشور در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 ایران و امنیت منطقه‌ای پایدار
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق امنیت منطقه‌ای گفت: در عرصه سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک بازی برد -‌برد برای همه کشور‌های منطقه تعریف می‌شود. همین بازی برد‌-برد است که می‌تواند سیاست همسایگی را پایدار کند. امروز ما می‌بینیم که به یک ثبات پایدار در مناسبات ایران با کشور‌های منطقه دست پیدا کرده‌ایم. روندی که سال گذشته در توافق پکن طی شد، اگر یک روند عادی بود شاید چند سال طول می‌کشید، اما اراده متقابلی که کشور‌ها داشتند، یک عقلانیت جمعی را در منطقه حاکم کرد.
او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: من معتقدم که سیاست خارجی یک مسأله ملی است و نباید وارد بازی‌های سیاسی داخلی شود.

 اغتشاشات و خطای محاسباتی امریکایی‌ها
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ارتباط با توافق اخیر ایران و امریکا در خصوص مبادله زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده کشورمان، گفت: طرف امریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌های مد نظر آزاد شوند. به نوعی امریکایی‌ها پول‌های ما را گروگان خواسته‌ای دیگر کرده بودند. ما به امریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم نه پول!
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به یکی از چالش‌های مهم در طول مذاکرات یک سال اخیر خاطرنشان کرد: مذاکرات انجام شد، اما اغتشاشات سال گذشته، امریکایی‌ها را به دلیل اشتباه محاسباتی‌شان از مسیر منحرف کرد؛ هرچند به‌سرعت به مذاکرات بازگشتند و مسیر ادامه پیدا کرد. البته امریکایی‌ها در اجرا تعلل می‌کردند، اما به هر حال آنها مجبور شدند از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده و پیش از توافق رفع تحریم‌ها، نسبت به آزادی پول‌های ایران اقدام کنند.

 اصرار امریکا به مذاکرات منطقه‌ای
مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: امریکایی‌ها در مذاکرات برجامی خواستار این بودند که ‌بندی درباره مذاکرات آتی یعنی مذاکرات منطقه‌ای در توافق گنجانده شود؛ اما نپذیرفتیم. امریکایی‌ها و اروپایی‌ها روی این مسأله خیلی تأکید داشتند، اما با مدیریت موفق دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به اهدافشان برسند.
وی در خصوص جزئیات این رویداد یادآور شد: سه شبانه‌روز آنها اصرار داشتند تا بندی در خصوص مذاکرات آتی در متن توافق گنجانده شود. منطق ما روشن بود، ما خودمان با کشورهای منطقه در حال کار کردن هستیم و نیازی نبود به دیگران تعهدی بدهیم. آنها در زمستان 1400 موفق نشدند این مسأله را در متن بگنجانند و عملاً این موضوع کنار گذاشته شد. ایران با ابتکارات دیپلماتیک شرایطی را به وجود آورد تا در آزادسازی منابع ایران و مسائل منطقه‌ای زیاده‌خواهی بیگانگان محقق نشود، آنها نتواسنتند به اهداف خود دست یابند اما ما به بسیاری از اهداف خود رسیدیم.

پول بلوکه‌شده‌ای نداریم
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا در جایی پول بلوکه‌شده داریم، گفت: پول بلوکه‌شده‌ای نداریم. پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم که به جهت مبادلاتی که داشتیم توسط خودمان در آن کشورها مانده است. ما از سود این پول‌ها و نیز در تعاملات با کشورها از آن استفاده می‌کنیم و حتی به دیگر نقاط برای خریدهایمان انتقال می‌دهیم.
باقری توضیح داد: غیر از کره جنوبی فقط در عراق است که پول‌هایمان دچار مشکل است. در تفاهمی که با امریکایی‌ها شد، پول‌های عراق هم مطرح شد و روند آزادسازی آن هم آغاز شده است. ما در 3هفته گذشته 7 برابر کل پولی را که توانستیم در عراق استفاده کنیم، آزاد و وارد عرصه تبادلات تجاری‌مان کرده‌ایم.

یک خبر خوب
باقری کنی خبر داد: اولین نشست 8 کشور حوزه خلیج فارس در سطح وزرای خارجه پایان شهریورماه سال‌جاری در نیویورک برگزار خواهد شد. این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، نخستین نشست کشورهای حوزه خلیج فارس است که تحت عنوان «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» برگزار می‌شود و این هم رهاوردی دیگر از سیاست همسایگی است. امریکایی‌ها می‌خواستند این نشست را با محوریت خودشان شکل دهند؛ اما اکنون در چهارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و این مسأله، زیرساخت خروج نرم بیگانگان از منطقه را فراهم می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی