صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و چهار - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و چهار - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

چراغ سبز شاخص‌ها برای معاملات شهریور

81 درصد نمادهای بورسی افزایش قیمت داشتند

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

شاخص‌های بازار سهام، اولین گام خود را در سومین ماه تابستان 1402، صعودی بر زمین گذاشتند تا امیدها برای کسب بازدهی مناسب از معاملات این ماه افزایش یابد.
درجریان معاملات دیروز، شاخص کل بورس توانست به کمک خریداران حقوقی و سبزپوشی اکثریت نمادهای معامله شده، حدود 8 هزار و 385 واحد افزایش یابد و به عدد یک میلیون و 946 هزار واحد برسد.
در این بازار از 431 نماد معامله شده، 350 نماد (81 درصد) رشد قیمت داشتند تا شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از 4 هزار واحدی، در محدوده 668 هزار واحد قرار گیرد.
این روند در فرابورس ایران نیز مشاهده شد و شاخص کل این بازار به پشتوانه 260 نماد از 320 نماد معامله شده حدود 180 واحد افزایش یافت. هرچند در معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات تغییر قابل توجهی نداشت، اما آمار معاملات در ساعات پایانی نشان از تحرک مثبت حقیقی‌ها و تقویت جبهه تقاضا داشت. این موضوع در پی انتشار اخبار مثبتی بود که حول بازار جریان یافته بود.
اولین خبر، مربوط به تصمیمات حمایتی سازمان بورس و صندوق توسعه بازار بود. براساس اعلام مدیران، صندوق توسعه بازار قصد دارد در راستای حمایت از بازار سرمایه اوراق اختیار فروش تبعی تا سقف مبلغ 6 هزار میلیارد تومان و نرخ بازده حداقل 20 درصد منتشر کند. انتشار این اوراق، ابزاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار سهام، به علاوه سود حداقل 20 درصدی آن را تضمین کنند.
دومین خبری که بر معاملات روز چهارشنبه تأثیر گذاشت، مربوط به بررسی و تجدید نظر دولت در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بود. این موضوع که در گذشته نیز برروند بازار تأثیر گذاشته بود، از طرف منابع رسمی تأیید نشده است و با توجه به مصوبات اخیر مجلس و بندهای موجود در منابع بودجه 1402، به نظر نمی‌رسد چندان قابل اعتنا باشد.

آمار معاملات هفتگی
شاخص کل بورس در هفته جاری کار خود را با 3 روز کاهشی و 2 روز افزایشی به پایان رساند.
حاصل برآیند معاملات این هفته کاهش 26 هزار و 959 واحدی شاخص کل بورس نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل شد.
 
دیگر آمار معاملات
در بورس 31 نماد درصف خرید و 2 نماد در صف فروش ماندند. در فرابورس این آمار 45 و 74 نماد بود.
اگر چه خروج پول حقیقی از معاملات خرد با 144 میلیارد تومان، ادامه یافت اما ورود پول حقیقی به معاملات صندوق‌های با درآمد ثابت، افزایشی شدند.
بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های ETF، خودرو، پالایشی و ساختمانی بود.
تأثیرگزاری منفی نماد «فارس» بر شاخص کل نتوانست روند مثبت بازار را منحرف کند و تأثیر مثبت اکثر نمادها از جمله «شپنا» «شبندر» و «حکشتی» باعث افزایش شاخص کل بورس شد.
در فرابورس نیز نمادهای «فجهان» «وسپهر» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر جای گذاشتند. در بورس «سصفها» و «خودرو» و در فرابورس «بمولد» و «فن‌افزار» پرتراکنش‌ترین‌ها بودند.
همچنین در میان نماد‌های بورسی «کاما» و در بین نمادهای فرابورسی «ودی» بیشترین افزایش قیمت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. بیشترین حجم معامله مربوط به نماد«شستا» و «خودرو» بود و بیشترین پول حقیقی به نماد «تاصیکو» و «ودی» سرازیر شد.
در بین گروه‌ها نیز «سایر معادن» و «حمل و نقل» بیشترین میانگین رشد قیمت در بین گروه‌های صنعت را به خود اختصاص دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی