اخبار

اتصال ۸۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۸۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات در سه ماه گذشته خبر داد. توسعه اینترنت روستایی و اتصال به شبکه ملی اطلاعات از جمله گام‌هایی است که وزارت ارتباطات برای برقراری عدالت ارتباطی در کشور برداشته است.
عیسی زارع‌پور گفت: طبق آخرین آمار (خرداد ۱۴۰۲) در دولت سیزدهم ۴ هزار و ۱۳ روستا به اینترنت متصل شدند. بیشترین اتصال در استان سیستان و بلوچستان انجام شده؛ استانی که به دلیل وسعت جغرافیایی و پراکندگی روستاها، اتصال آن با سختی فراوانی روبه‌رو بود.
 
صادرات غیرنفتی به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسید
رئیس کل گمرک ایران با اعلام واردات چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به کشور در پنج‌ماهه امسال، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا روز ۲۵ مرداد ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.
به گزارش گمرک ایران، محمد رضوانی فر اظهار داشت: در پنج‌ماهه امسال حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار واردات داشتیم که در این بخش ۸.۷ درصد افزایش داشته‌ایم و ترانزیت نیز به ۵.۵ میلیون تن رسیده که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.
وی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۵۶ گمرک وجود دارد که حدود ۶۰ درصد تجارت خارجی کشور مربوط به ۷ گمرک کشور است، افزود: از ابتدای سال‌جاری تا ۲۵ مرداد حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.
رئیس کل گمرک گفت: در پنج‌ماهه امسال حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق رویه تجاری و همچنین حدود ۱۴۹ هزار دستگاه از طریق مسافری وارد کشور شده است.
رضوانی فر اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های خوب در مصوبات هیأت دولت در آذرماه سال گذشته آزاد شدن واردات شمش طلای استاندارد بدون ثبت سفارش با رویه تجاری و رویه مسافری بود.
وی تصریح کرد: ما با حجم گسترده‌ای از بخشنامه‌ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال گذشته ۳۱۹ بخشنامه مؤثر داشتیم که یا یک محدودیت ایجاد کرده یا یک محدودیت را برداشته است که ۲۰۷ مورد در حوزه صادرات و ۱۱۲ مورد آن نیز در حوزه واردات بوده است؛ لذا تمرکز ما امسال محدود کردن این بخشنامه‌ها است که البته با مصوبه اردیبهشت ماه دولت دستگاه ها باید بخشنامه‌ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و پس از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت.
معاون وزیر اقتصاد به تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک در راستای تسهیل تجارت خارجی کشور اشاره کرد و ایجاد انبار اختصاصی را یکی از این تسهیلات دانست و ادامه داد: بهره‌مندی از خدمات انبار اختصاصی توسط ذی‌نفعان کاملاً به سود تولیدکنندگان و صاحبان کالا است، گمرک مشوق استفاده شرکت‌های فعال از این تسهیلات است به طوری که تاکنون مجوز ۲۴۸ انبار اختصاصی «تحت کلید گمرک» صادر شد و در این زمینه قائل به ایجاد هیچ‌گونه محدودیتی نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی