صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تخلف در فروش بلیت پروازهای اربعین

باوجود ممنوعیت، بلیت‌های چارتری اربعین در برخی سایت‌ها و آژانس‌ها فروخته می‌شود

سفر 4میلیون زائر به مقصد کربلا و نجف در ایام اربعین امسال پیش‌بینی شده است. ناوگان حمل و نقل برای جابه‌جایی این تعداد زائر به گفته متولیان این بخش در حال تأمین است اما با توجه به تعداد میلیونی زائران، مشکلاتی در خرید و فروش بلیت در بخش‌های جاده‌ای، هوایی و ریلی به‌وجود آمده است البته این مشکلات در سال‌های قبل نیز وجود داشته و ممکن است برخی زائران نتوانند بلیت تهیه کنند اما با توجه به اینکه زائران اربعین می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی نیز سفر کنند، بنابراین احتمال جا ماندن از سفر اربعین کاهش می‌یابد. هرچند توصیه  به سفر با حمل و نقل عمومی است اما به‌ دلیل تقاضای بالا و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی امسال هم بسیاری از زائران قصد سفر با خودرو‌های شخصی خود را دارند، بنا بر گزارش سال گذشته بیش از ۶۵درصد زائران با وسایل نقلیه شخصی به مراسم اربعین رفتند و به‌عبارت دیگر از ۳میلیون و ۵۰۰هزار نفری که پارسال راهی مراسم پیاده‌روی اربعین شدند، ۲میلیون و ۲۷۵هزار نفر با خودرو‌های‌شان به مرز‌های غربی رفتند. این نوع سفر باتوجه به کمبود ناوگان عمومی مورد تأکید مسئولان راهداری هم هست. داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در این خصوص می‌گوید: باتوجه به اینکه حجم جابه‌جایی مسافران به مرز‌های شش‌گانه در ایام اربعین زیاد است و فشار زیادی بر روی حمل و نقل عمومی به یک‌باره وارد می‌شود، استفاده از خودروی شخصی در ایام اربعین توصیه می‌شود.
استفاده از خودرو‌های شخصی با تمام ظرفیت یعنی هر ۴سرنشین با تردد راحت‌ برای زائران تا مرز و کاهش ترافیک منتهی به پایانه‌های مرزی مؤثر است.
استفاده زائران از خودرو‌های شخصی می‌تواند فشار را روی بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای کمتر کند تا کسانی که شرایط استفاده از خودروی شخصی را ندارند راحت‌تر به مرز‌ها اعزام شوند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز با تأکید بر این موضوع در این‌باره گفت: میانگین سرنشینان در سفر خودرو‌های شخصی در ایام اربعین ۲نفراست و اگر این عدد به ۳  هم برسد فشار از روی حمل و نقل جاده‌ای کمتر می‌شود.

تخلف در بلیت فروشی
با توجه به تقاضای بالای سفر اربعین در بازه زمانی کوتاه(حدود یک ماه)، تخلفات در بلیت‌فروشی نیز اجتناب‌ناپذیر است، مسئولان بخش حمل و نقل و مسئولان نظارتی تأکید دارند که در تلاش هستند، تخلفات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد. برای مثال در بخش هوایی برای دسترسی بیشتر زائران به خرید بلیت هواپیما، فروش بلیت چارتری و گروهی اربعین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع اعلام شده است اما با وجود این ممنوعیت، تخلف در فروش بلیت پروازهای اربعین در آژانس‌ها و برخی سایت‌های فروش دیده می‌شود. این در حالی‌ است که امسال نیز فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت مصوب است و برای جلوگیری از تخلف، بلیت‌فروشی به‌صورت اینترنتی و توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود. دادستانی تهران روز گذشته اعلام کرد برای جلوگیری از تخلف در فروش بلیت پروازهای اربعین، فروش بلیت به صورت گروهی و بیش از ۹نفر و نیز فروش چارتری پرواز اربعین ممنوع است. همچنین تمام قراردادهای چارتری با شرکت‌ها لغو شده‌اند.
بازه زمانی برای پروازهای اربعین از 27 مرداد تا 20 شهریور تعیین شده است. قیمت بلیت یک‌طرفه از تهران به نجف و برعکس 4میلیون تومان و بلیت رفت و برگشت حدود 8میلیون تومان است. علی صالحی، دادستان تهران اظهارداشت: همه شرکت‌های هواپیمایی حداکثر ظرف مهلت ۲۴ ساعت از زمان دریافت مجوز، نسبت به باز کردن پروازها و فروش بلیت به مردم اقدام کنند، همچنین فروش گروهی و اجباری بلیت دوطرفه به‌عنوان شرط لازم برای صدور بلیت ممنوع بوده و خرید آن به صورت یک‌طرفه و یا دوطرفه به انتخاب مسافر خواهد بود.
دادستان تهران تصریح کرد: در راستای صیانت هرچه بیشتر از حقوق زائران، هرگونه بلیت‌فروشی پروازهای عتبات عالیات صرفاً محدود به سایت رسمی شرکت هواپیمایی مادر و فعلاً سه سکوی آنلاین دارای مجوز فروش بلیت (سایت ارائه دهنده خدمات هوایی آنلاین به نمایندگی از طرف شرکت‌های هواپیمایی فاقد امکان فروش به‌صورت برخط) شده و در این بازه زمانی، همه قراردادهای چارتری بین شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان به‌حالت تعلیق درآمده است؛ بنابراین فروش و صدور بلیت پروازهای ویژه اربعین توسط چارترکنندگان ممنوع و بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه تخلف از مقررات، دادستانی تهران قاطعاً با شخص خاطی (چه حقیقی و چه حقوقی) برخورد قضایی خواهد کرد.
دادستان تهران افزود: ظرف چند روز اخیر تیم ویژه دادستانی، از ۶ شرکت هواپیمایی مادر بازرسی به‌عمل آورده و قطعاً انجام چنین بازرسی‌های سرزده، در راستای رفاه حال زائران تا بازگشت آخرین زائر از سفر اربعین حسینی(ع)، از سوی دادستانی تهران ادامه خواهد داشت. صالحی با اشاره به اینکه برای ۸۵ سایت و آژانس ارائه‌دهنده خدمات پرواز که مرتکب تخلف شدند، پرونده قضایی تشکیل شده است، افزود: ۷۱ سایت مجاز و غیرمجازی که مرتکب تخلف شده‌اند، مسدود شدند که ۵۷ مورد آنها آژانس و سایت‌های غیرمجاز بودند.
حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: بلیت پرواز اربعین اگر خارج از سیستم هما فروخته شود تخلف محسوب می‌شود. او افزود: زائران نباید هزینه بیشتری از قیمت مصوب بابت خرید بلیت پروازهای اربعین پرداخت کنند در واقع اگر زائران بلیت را از شرکت‌های هوایی بخرند مشکلی برای آنان پیش نمی‌آید.

تجهیز فرودگاه‌های مرزی
به منظور افزایش خدمات‌رسانی به زائران اربعین، تجهیزات فرودگاه‌های مرزی شروع شده است. در این خصوص میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات ۵ فرودگاه مرزی سنندج، کرمانشاه، ایلام، اهواز و آبادان خبر داد.
صفی‌نیا با اشاره به گرمای شدید هوا در استان ایلام گفت: در ترمینال فرودگاه ایلام که به صورت موقت برای عملیات اربعین بهره‌‎‌برداری شد، ۶ کولر گازی ۶۰هزار نصب شد تا زائران در این ترمینال بابت گرما مشکلی نداشته باشند.

 

برش

تأخیر در فروش بلیت قطار تهران-کربلا
بعد از سفرهای جاده‌ای، بیشترین تقاضای زائران برای سفر به عراق، استفاده از حمل و نقل ریلی است. امسال حدود 600 هزار صندلی قطار برای سفر زائران به عتبات اختصاص یافته است. درحالی که قرار بود فروش بلیت قطار ترکیبی تهران ـ کربلا از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته به‌صورت اینترنتی آغاز شود اما تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16) فروش بلیت شروع نشده است. آدرس اینترنتی که راه‌آهن برای تهیه بلیت قطار تهران-کربلا اعلام کرده در هیچ یک از تاریخ‌های قید شده از سوی این شرکت قطار موجود نیست.
مقرر است قطار تهران-کربلا به‌صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار چهارستاره، سپس مسیر ۳۰ کیلومتری شلمچه تا بصره، با اتوبوس و بعد از آن با قطار عراقی، از بصره تا کربلا سیر کند.
مدت زمان سیر این قطار ۱۸ ساعت در خاک ایران است، ۲ساعت برای تشریفات گذرنامه زمان لازم است، سپس ۳۰کیلومتر زوار با اتوبوس تا بصره سیر می‌کنند و پس از آن، ۸ساعت زمان سیر از بصره تا کربلا خواهد بود. با توجه به تنوع واگن‌ها در مسیر بصره تا کربلا، قطار تهران - کربلا با ۳قیمت عرضه می‌شود؛ این قطار با احتساب واگن اتوبوسی در خاک عراق، ۹۶۰ هزار تومان خواهد بود، برای واگن‌های اتوبوسی وی‌آی‌پی در خاک عراق، قیمت کل مسیر، یک‌ میلیون و ۱۰۰هزار تومان خواهد بود و با قطار چهارتخته در خاک عراق، قیمت کل، یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان پیش‌بینی شده است.
زمان حرکت قطار تهران- کربلا از مبداء تهران، در تاریخ‌های ۳۱مرداد، ۴شهریور، ۲۵شهریور، ۲۸شهریور، ۱مهر و ۴مهر در نظر گرفته شده است. زمان برگشت قطار تهران-کربلا از کربلا در تاریخ‌های ۷شهریور، ۱۱شهریور، ۱مهر، ۴مهر، ۸مهر و ۱۱مهرماه است.

جستجو
آرشیو تاریخی