صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

معاون تعاون وزارت کار اعلام کرد:

افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی بخش تعاون

تعاون بخشی مهم از ارکان اقتصادی است که در یک دهه گذشته در جا می‌زد، اما حالا در دو سال اخیر، خود را باور کرده و طراوتی تازه پیدا کرده که نشانی آن افزایش رشد صادرات غیرنفتی این بخش به یک میلیارد و 500 میلیون دلاربرای اولین بار است. حالا در سال‌جاری این میزان به یک میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید و مشارکت مردم در بخش تعاون نیز در همین نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه با رشد 8 برابری مواجه شده است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به آینده بخش تعاون در دولت سیزدهم خوشبین است و این موضوع را با آمارارائه شده بیان می‌کند. به طور مثال مهدی مسکنی می‌گوید که در سال‌جاری برای صادرات غیرنفتی بخش تعاون 1.8 میلیارد دلاری در قالب افزایش 20 درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی بخش تعاون انجام شده است.
روز گذشته مسئول امور تعاون کشور، خبرنگاران را در سالن شهدای هفتم تیر واقع در بهارستان به مناسبت هفته تعاون گردهم آورده بود تا درباره آخرین وضعیت بخش تعاون با آنها حرف بزند.
مسکنی با بیان اینکه در سال گذشته بخش تعاون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد، گفت: امسال این میزان به یک میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید.
وی درباره اینکه چگونه می‌توان صادرات پایدار و آن هم در حوزه تعاونی‌های تولیدی همچون فرش دستباف داشت، گفت که بخش جدی از تعاونی‌های زنان در حوزه صنایع دستی و فرش فعال است که در این حوزه نقش تعاونی را تقویت خواهیم کرد. همچنین  بیشترین صادرات ما از استان‌های مرزی به کشورهای همسایه صورت گرفته است.

رشد 8 برابری مشارکت مردم در بخش تعاون
مسکنی توضیح داد: در هفته تعاون سال 1400 تعداد 268 پروژه در بخش تعاون با مبلغ بیش از 3.3 همت افتتاح شد. در هفته تعاون سال گذشته مشارکت 4.1 همت در حوزه تعاون رقم زده شد و در هفته تعاون 1402 زمینه مشارکت 44 همت مشارکت برای مردم در حوزه تعاون فراهم شده که رشد 8 برابری در این بخش به ثبت رسیده است.
او افزود: با بهره‌برداری از 101 هزار تعاونی فعال، این حوزه نقش مهمی در حوزه خدمات ایفا می‌کند. هوشمندسازی فعالیت‌های بخش تعاون، مردمی‌سازی و کارآمدی ارکان و ساختار بخش تعاون از جمله اولویت‌های حوزه تعاون در دولت سیزدهم است.
بنا به گفته مسکنی، رونمایی از 44 همت مشارکت مردم در حوزه تعاونی‌ها در هفته تعاون محقق می‌شود. در سال گذشته بخش تعاون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. همچنین تفاهمنامه با سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی در هفته تعاون رقم خواهد خورد.
وی تأکید کرد: حکمرانی مردمی عنوان هفته تعاون سال‌جاری است که شرایط  اقتصادی مردم را مورد توجه قرار داده است. در این هفته همچنین تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل را در برنامه داریم. در ادامه برنامه‌های هفته تعاون، نشست‌ها و افتتاح‌های مختلف برگزار می‌شود. رونمایی از 7 سرویس هوشمندسازی فعالیت‌های بخش تعاون و رونمایی از سامانه OTC در راستای عضویت اعضا در تعاونی‌ها نیز در این هفته صورت می‌گیرد.
معاون وزیر کار ادامه داد: برگزاری مجمع الکترونیک تعاونی‌ها نظیر برگزاری مجمع بانک رفاه کارگران با 5 هزار عضو در سال گذشته از دیگر اقدامات مربوط به هفته تعاون است. رونمایی از سامانه «ویکی تعاون» نیز در این هفته انجام می‌شود.

رسیدن به سهم 2 درصدی در تولید ناخالص داخلی نیازمند 290 همت است
 وی تأکید کرد: طبق سند توسعه تعاون باید 2 درصد از تولید ناخالص ملی توسط این بخش رقم زده شود که این مهم نیازمند تحقق 290 همت است.
طبق گفته وی، برای 29 دستگاه تکالیفی در سند توسعه تعاون دیده شده است. هدف این سند افزایش سالانه 2 درصدی بخش تعاون برای تحقق بلندمدت 25 درصدی از اقتصاد است. دبیرخانه سند به‌عنوان یک دبیرخانه فرابخشی در وزارت تعاون شکل گرفته است. همچنین هم‌افزایی بین دستگاه‌ها در قالب سند توسعه تعاون برنامه‌ریزی شده است. نقش بخش تعاون در تحقق سند فرابخشی و فرادستگاهی است. معاون امور تعاون وزارت کار بیان کرد: در سال 1401 میزان 31 همت در بین بخش تعاون توسط 24 بانک توزیع شد. در شورای عالی اشتغال مصوب شد که 25 درصد تسهیلات باید به بخش تعاون تخصیص پیدا کند. پیش‌بینی ما برای سال‌جاری نیز تحقق این موضوع است. وی در ادامه گفت: همچنین مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای حوزه تعاون محقق شد و بلافاصله خط اعتباری 3 هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.
مسکنی تأکید کرد: در آینده شعب هیبریدی بانک توسعه تعاون شکل خواهد گرفت و این شعب به عنوان دفاتر تسهیل‌گری نقش جدی‌تری را در کنار تعاونی‌ها ایفا خواهند کرد. بدین ترتیب در بهمن 1402 رونمایی از این اقدامات شعب بانک توسعه تعاون را خواهیم داشت.
او بیان کرد: قانون بخش تعاون سال 1360 در مجلس وقت به‌صورت موقت مصوب شد و در سال 1377 اصلاحیه این قانون صورت گرفت و در دوره‌های دیگر این قانون تحول و تغییر داشته است. ما در بخش دولتی تعاون در دولت سیزدهم رویکرد تقویت اتاق تعاون و نهادهای بخش تعاون را در دستور کار داریم. دولت به معنای حاکمیت، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را در سیاست‌ها و برنامه‌ها دنبال می‌کند. معاون وزیر کار در ادامه افزود: حضور معاونت امور تعاون وزارت کار در هیأت‌ مدیره ICA امروز به‌عنوان یک اقدام مهم در راستای اقدامات این حوزه محسوب می‌شود.

تعاونی‌های بزرگ مقیاس در حال فعالیت
او توضیح داد: افزایش بهره‌وری و آموزش در حوزه بازارهای صادراتی، رشد افزایش صادرات را موجب می‌شود که در حوزه تعاون این مهم را دنبال کرده‌ایم.
مسکنی همچنین گفت: 12.2 همت از مبلغ 44 همت در حوزه تعاونی‌های تولیدی رقم خورده است.
وی تأکید کرد: در 15 سال گذشته صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، افزایش سرمایه نداشته است و ما به طور جدی به‌دنبال افزایش سرمایه این صندوق هستیم. او ادامه داد: امروز بعد از 34 سال از سابقه وزارت تعاون، تعاونی‌های بزرگ مقیاس در حال فعالیت هستند. این حجم از تعاونی تولید خوب باید امکان دریافت تسهیلات از بخش‌های بانکی و ضمانتنامه‌ای را داشته باشند.
معاون امور تعاون وزارت کار افزود: براساس قانون تجارت و قانون تعاون، مجوز گروه‌های ساخت مسکن باید توسط بخش تعاون صادر شود. بدین ترتیب 300 هزار نفر در حوزه دانشگاه آزاد و 500 هزار نفر در حوزه نیروهای مسلح در حوزه ساخت مسکن توسط بخش تعاون ساماندهی شدند.
مسکنی اضافه کرد: تعهد بخش تعاون در ساخت مسکن تعداد 400 هزار واحد مسکونی ظرف چهارساله دولت است.

 

برش

پرداخت 90 درصدی تسهیلات اعتباری به بخش تعاون
مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: ما در همه تکالیف پرداختی در حوزه پرداخت تسهیلات بخش‌های مختلف نظیر خط اعتباری بخش تعاون بیش از 90 درصد تکلیف را انجام داده‌ایم.
محمد شیخ حسینی افزود: در ابتدای دولت منابع بانک توسعه تعاون 326 هزار میلیارد ریال بود که در حال حاضر 570 هزار میلیارد ریال تحقق یافته است. 50 درصد منابع مذکور در حوزه منابع ارزان قیمت برآورد می‌شود.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون اضافه کرد، ما در این 2 سال بیش از 10 سال گذشته خالص پرداختی تسهیلات به بخس تعاون را ثبت کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در دولت سیزدهم افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون است.
شیخ حسینی توضیح داد: سرمایه بانک توسعه تعاون قبل از دولت از 28 هزار میلیارد ریال به 62 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

 

برش

صدور 850 میلیارد تومان ضمانتنامه
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: در دولت سیزدهم حدود 850 میلیارد تومان ضمانتنامه صادر شده و این در حالی است که در 10 سال پیش از آن مبلغ 1500 میلیارد تومان ضمانت در حوزه تعاون صادر شده است. البرز محمدی گفت: در سال گذشته نزدیک به 500 میلیارد تومان ضمانت صادر شده است که در مجموع رشد بیش از 58 درصدی در این حوزه به ثبت رسید. به گفته وی، در سال قبل 77 درصد ضمانتنامه‌ها در بخش کشاورزی صادر شد و این در حالی است که در سال‌های گذشته این سهم حدود 35 درصد محقق شده است.
محمدی ادامه داد: در 2 سال گذشته کارمزد برای شرکت‌های تعاونی 60 درصد کاهش داشته است.
وی همچنین گفت: 100 درصد ضمانت تسهیلات خرد برای زنان سرپرست خانوار در این مدت صورت گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی