صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ایران در صادرات نفت از عربستان سبقت گرفت

تنور رقابت‌ها برای افزایش صادرات نفت به چین بین رقبای تولید‌کننده نفت گرم‌تر می‌شود، این‌بار صادرات نفت ایران به چین از عربستان پیشی گرفت.
صادرات روزانه نفت ایران به چین درمحدوده ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده هرچند که صادرات نفت ایران به چین تا پیش از دولت سیزدهم تا ۳۲۴ هزار بشکه در روز هم کاهش یافته بود.
همکاری دولت چین در دور زدن تحریم و صادرات نفت ایران به این کشور باعث شده که درآمد صادرات نفت خام ایران از 3.7 میلیارد دلار در 2020 به 25.4 میلیارد دلار در 2022 در شرایط تحریم برسد و بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یابد.
هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اگرچه تلاش برای به نتیجه‌ رساندن مذاکرات ادامه داشت، تولید و صادرات نفت، وابسته به مذاکرات برجامی نماند و وزارت نفت تلاش کرد تا با تقویت همکاری‌ها با مشتریان سنتی و در کنار آن بازارسازی برای نفت خام ایران، صادرات را افزایش دهد. دراین میان، چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشتریان سنتی نفت ایران مورد توجه ویژه قرار گرفت.
با مذاکرات انجام‌ شده بین دو کشور، صادرات نفت ایران به چین افزایش یافت و در اولین سال استقرار دولت سیزدهم، ایران روزانه بیش از ۷۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی