اخبار

رییس پلیس راهور فراجا پیشنهاد داد
«چهارشنبه های بی تصادف»
روزی برای کاهش تخلفات رانندگی
گروه حوادث - کامران علمدهی / رئیس پلیس راهور فراجا از پیشنهاد فرهنگسازی برای جا انداختن «چهارشنبه‌های بی‌تصادف» در جامعه، به عنوان روزی برای کاهش تخلفات رانندگی و تصادفات خبر داد. به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار سید کمال هادیانفر صبح چهارشنبه در نشستی که با اصحاب رسانه برگزار کرد گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در 92 درصد تصادفات عامل انسانی نقش دارد بنابراین ما پیشنهاد داده‌ایم تا با فرهنگسازی کاری کنیم که حداقل یک روز در هفته رانندگان توجه بیشتری به قوانین داشته باشند تا بتدریج شاهد هفته‌های بی‌تصادف هم باشیم. وی با اشاره به آمار تصادفات در یک سال اخیر و نقش پلیس راهور در این مورد خاطرنشان کرد: پلیس مسئول تصادفات نیست. پلیس ناظر بعد از تصادفات است و اگر بخواهیم مسئولیت موضوع تصادفات را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که 32 دستگاه، نهاد و مجموعه در این موضوع سهیم هستند که متأسفانه غیر از 5 یا 6 مجموعه سایر دستگاه‌ها از تعامل و همکاری شانه خالی می‌کنند. در نظر داشته باشید که اگر مدیران و رؤسای مجموعه‌های ذی‌ربط قوانین و وظایف‌شان را در حیطه ترافیک و راه‌ها و جاده‌ها و همینطور سوانح مرتبط با آن به خوبی اجرا کنند ما به سرعت ماحصل آن را در کاهش تصادفات منجر به فوت و جرحی و همینطور معلولیت‌های ناشی از آن خواهیم دید. وی افزود: آمار 3 ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که ما به طور تخمینی تا پایان سال با حداقل 22 هزار کشته و 400 هزار مجروح که دست کم 25 درصد آنها هم معلول می‌شوند، مواجه خواهیم بود. رئیس‌پلیس راهور فراجا تصریح کرد: در مطالعاتی که درباره موضوع تصادفات در 132 کشور انجام داده‌ایم مشخص شده که آنها اعجاز نکرده‌اند بلکه با سیاستگذاری درست دولت‌ها و همراهی مردم با فرهنگسازی درست توانسته‌اند در ابتدا با هدف کاهش تصادفات منجر به فوت به تصادفات جرحی و سپس حرکت به سمت تصادفات خسارتی حرکت کنند. بنابراین ما هم می‌توانیم با یک سیاستگذاری درست و تعامل و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم به این هدف مهم دست یابیم. برای ما مرگ یک نفر هم در تصادفات زیاد است و امیدواریم شاهد روزهای بی‌فوتی در سوانح رانندگی باشیم.
 
فریب فروش خودروهای دست دوم وارداتی را نخورید
سردار هادیانفر در ادامه به موضوع مصوبه خودروهای دست دوم وارداتی پرداخت و گفت: مجلس شورای اسلامی واردات این خودروها را تصویب و به دولت ابلاغ کرده است، اما فعلاً سازکار آن مشخص نشده است. موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلاً آیین‌نامه‌ای در خصوص نحوه و میزان واردات و تأمین ارز مشخص نشده است. با این حال در این هفته‌ها می‌بینیم که عده‌ای سودجو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم‌هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت‌های نادرست می‌کنند. حتی برخی از آنها با سودجویی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به معرفی شماره تلفن یا دفاتر در تهران و شهرستان‌ها می‌کنند تا متقاضیان برای واریز پول و ثبت سفارش خودرو اقدام کنند در حالی که آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده است. از این رو از هموطنان می‌خواهیم که به هیچ عنوان وجهی چه به صورت ریالی و چه به صورت دلاری برای اشخاص یا شرکت‌های اعلام شده واریز نکنند زیرا در حال حاضرامکان شماره‌گذاری وجود ندارد.

سازمان پزشکی قانونی خبر داد
رشد 12 درصدی قربانیان رانندگی
گروه حوادث / سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش 12.4 درصدی تلفات حوادث رانندگی در کشور خبر داد. براساس این گزارش، در سه ماهه نخست امسال پنج هزار و ۸۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که چهار هزار و ۵۲۳ نفر بوده، 563 نفر افزایش داشته است. سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از کل تلفات تصادفات در بهار امسال سه هزار و ۹۶۷ نفر مرد و یکهزار و ۱۱۹ نفر زن بودند. در این مدت استان‌های سیستان و بلوچستان با ۴۵۲، فارس با ۴۴۶ و کرمان با ۳۵۶ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۳۸، کهگیلویه و بویراحمد با ۵۰ و خراسان شمالی با ۷۶ فوتی کمترین آمار تلفات تصادفات را داشته‌اند.

ثبت بیشترین فوتی تصادفات در خرداد ماه
در خرداد سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه‌های دیگر سال بیشترین آمار تلفات تصادفات ثبت شده است؛ در این ماه یکهزار و ۷۵۳ نفر در تصادفات کشته شدند که رقم بیشتری نسبت به ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. آمار تلفات تصادفات در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۴ درصد افزایش یافته است. در خرداد امسال ۳۵ هزار و ۱۳۳ مصدوم حوادث رانندگی نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که رشد ۵.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی