صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

ابن‌سینا نشانی از تمدن ماست


نشست خبری بزرگداشت شیخ‌الرئیس ابن‌سینا روز گذشته با حضو محمود شالویی، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی و حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن‌سینا برگزار شد.
شالویی در این نشست اظهار داشت: وزارت ارشاد و انجمن مفاخر فرهنگی در دور جدید فعالیت خود این همت را دارد که برای پاسداشت، بزرگداشت و معرفی مفاخر برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد و برنامه‌های جهانی به مدت یک هفته، بعضاً تا ۱۰ روز و بیشتر ادامه خواهد داشت. اگر چه نام ابن‌سینا برای همه آشناست اما معرفی او و آثارش برای همگان بویژه نسل جوان امری جدی است. برای ابن‌سینا و دیگر شخصیت‌ها برنامه‌ای داریم که در کتابی دوران زندگی، سیر فکری و اندیشه و خلاصه آثار آنها را به زبان‌های مختلف زنده دنیا گردآوری کنیم و به صورت جدی برای همه مفاخر این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت و ابن‌سینا اولین گام در این زمینه است.‌ تاکنون برای ۳۰۰ نفر از مفاخر، آیین گرامیداشت برگزار و کتاب‌هایی نیز منتشر شده است و این نه‌تنها در داخل کشور بلکه خارج از کشور هم انجام می‌شود.
شالویی گفت: ابن‌سینا فقط منحصر به همدان نیست بلکه در دیگر استان‌ها هم برنامه‌هایی برای بزرگداشت ابن سینا خواهیم داشت و توسط نمایندگی‌های کشور در خارج نیز این برنامه‌ها پیگیری خواهد شد.منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگراهی که سهرورد را به همدان وصل می‌کند ایجاد می‌شود و دو جریان فرهنگی و علمی به هم پیوند خواهند خورد.نمایشگاه اسناد و تابلوهای مربوط به ابن‌سینا دایر و جلد سوم کتاب شرح نجات ابن‌سینا هم منتشر خواهد شد. گفت‌و‌گوهای علمی درخصوص ابن سینا خواهیم داشت و وزارت میراث فرهنگی هم در پژوهشگاه میراث فرهنگی و ادارات میراث فرهنگی برنامه‌هایی خواهد داشت و مرکز گلخانه‌ای میراث فرهنگی هم با همکاری وزارت فرهنگ به بنیاد بوعلی‌سینا واگذار شده که کتابخانه ابن‌سینا در آنجا دایر خواهد شد. پیام کمیته ملی یونسکو به مناسبت بزرگداشت ابن‌سینا صادر و جایزه جهانی ابن‌سینا هم در نظر گرفته شده است.
شالویی همچنین درباره ویژه‌برنامه بزرگداشت ابن‌سینا در حوزه موسیقی گفت: آلبوم موسیقی شاهین فرهت که برای ابن‌سینا آماده شده به همین مناسبت منتشر می‌شود.
وی افزود: در حوزه موسیقی آماده‌سازی می‌کنیم که برنامه‌هایی داشته باشیم. انجمن مفاخر و آثار فرهنگی برنامه‌های خود را محدود به شخصیت‌های علمی نکرده که در کنار شخصیت‌های علمی و فرهنگی، چهره‌های برجسته هنری اعم از موسیقی، نمایشی، تجسمی و حوزه فیلم و سریال را هم در برنامه‌های خود قرار داده است. یکی از برنامه‌هایی که انجمن انجام داده و در روزهای گذشته موافقت‌نامه آن را با رئیس کمیته المپیک به اجرا رساندیم این بود که برای نخستین‌بار، ورزشکاران نامدار و نام‌آور کشورمان که به‌عنوان افتخارات ملی ما محسوب می‌شوند نیز در زمره آیین‌های گرامیداشت انجمن مفاخر قرار ‌گیرند که برای یکی دو ورزشکار شناخته شده جهانی در رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی بزودی با رئیس کمیته المپیک به صورت مشترک تصمیم می‌گیریم و همین امسال برای این دو شخصیت که در قید حیات هم هستند برنامه‌ای خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن‌سینا هم گفت: مسأله فرهنگ، فرهنگ‌سازی و آموختن فرهنگ جامعه‌ساز، عمر طولانی می‌طلبد و بزرگداشت ابن‌سینا طلیعه کار خداپسندانه است و انتظار می‌رود در این کار خداپسندانه ما را کمک کنید. فلسفه وجودی انجمن مفاخر این است که نام نه تنها شیخ‌الرئیس و شیخ‌شهید سهروردی، حافظ و ملاصدرا که همگی برای همگان زنده شود. این نشست‌ها برگزار می‌شود که ابن‌سیناها و سهروردی‌ها را معرفی کنیم. اهالی اندیشه و فکر همگی مسئولیت داریم در مقابل جهل بایستیم. تکریم ابن‌سیناها، سهروردی‌ها، نصیرالدین طوسی‌ها، امام خمینی‌ها و امام‌خامنه‌ای‌ها برای مقابله با جهل است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی