صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دو نامزد اول جمهوریخواهان در نظرسنجی‌ها همزمان با یکدیگر در آیووا کمپین برگزار کردند

شکست برنامه‌های «ران» با لشکر افراطی‌های «دان»

زهره صفاری
خبرنگار

 
عصر شنبه ایالت آیووا با حضور همزمان دو نامزد و رقیب سرسخت جمهوریخواه شرایطی متفاوت را تجربه کرد. از یکسو دونالد ترامپ که این روزها بشدت درگیر پرونده‌های تخلفات خود بویژه توطئه در نتایج انتخابات 2020 است، قرار داشت و از سوی دیگر ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا که حتی از سوی رئیس‌جمهور سابق و دموکرات‌ها نیز به عنوان خطری جدی در رقابت 2024 محسوب می‌شود، برای جذب آرای بیشتر تلاش می‌کرد.
به گزارش رویترز، دی‌سانتیس که در نظرسنجی‌ها همچنان با فاصله‌ای قابل توجه در تقلای گرفتن جایگاه اولی از ترامپ است، برای نیل به هدفش نگاه ویژه‌ای به کمپین ایالتی آیووا داشت و از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده بود اما تدارکات او بار دیگر زیر سایه سنگین رئیس‌جمهور سابق قرار گرفت؛ به طوری که شواهد به او ثابت کرد دست‌کم در برهه فعلی نیز چندین پرونده ترامپ در ایالت‌های مختلف نتوانسته در جایگاه او تغییری ایجاد کند.
برخلاف دی سانتیس که از مدتی قبل برای این ایالت برنامه‌ریزی کرده بود، دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای از هوادارانش برای حضور در کمپین روز شنبه در آیووا دعوت کرد تا با این فراخوان بار دیگر ضربه اساسی دیگری به ران دی‌سانتیس و برنامه‌هایش بزند.
آنچه روز شنبه در آیووا برقرار بود، نشان از به ثمر نشستن برنامه ترامپ داشت چراکه به رغم پیشتازی دی‌سانتیس دست‌کم در نظرسنجی‌های ایالت آیووا، هواداران پرتعداد دونالد ترامپ با شعارها و پلاکاردهایشان لحظه‌ای فرماندار فلوریدا را رها نکردند و به هر طریقی سعی در القای برتری کاندیدای محبوبشان داشتند و تا نزدیکی محل برگزاری سخنرانی وی، با شعارهایشان دوئلی
همه جانبه با هواداران دی‌سانتیس به نمایش گذاشتند.
حضور ترامپ در آیووا همزمان با دی‌سانتیس آنقدر اوضاع را به‌هم ریخته بود که دی‌سانتیس برای دفاع از خود با طعنه‌ای به ترامپ و تخلف‌های او تأکید کرد: «من بیش از آنکه از منافع خودم حمایت کنم، مراقب رأی‌دهندگان هستم. بنابراین ما همیشه سعی می‌کنیم کار درست را انجام دهیم و مسئولیت کارهایمان را نیز می‌پذیریم.»
موضع‌گیری متفاوت
فرماندار فلوریدا همان‌طور که سعی کرد چندان مستقیم به دونالد ترامپ نتازد، برخلاف او که این روزها از تنش‌آفرینی در اطراف کاخ سفید حمایت می‌کند، حاضر نشد مسیر ترامپ را پیش گیرد و در برابر هوادارانش، تعیین بازپرس ویژه برای رسیدگی به پرونده هانتر بایدن را «ننگی تمام عیار» خواند. به نوشته هیل او گفت: «من نمی‌دانم دادستانی چه کار می‌کند، به نظرم آنها تنها به دنبال بی‌اثر کردن تحقیقات هستند و به نوعی می‌خواهند توانایی مجلس نمایندگان را زیرسوال ببرند.»
اما دونالد ترامپ که در این دوره نیز مانند کمپین‌های انتخابات 2020 در نظرسنجی‌های این ایالت عقب مانده بود، در حالی که با برنامه ناگهانی‌اش تدارکات رقیب را به‌هم زده و هواداران افراطی‌اش نیز اهداف او را خوب عملی کرده بودند، در جمع حامیانش برای بزرگ‌تر نشان دادن این شرایط گفت: «ما امروز رکورد زده‌ایم. سال 2020 عالی بود، سال 2016 هم همینطور اما جمعیت امروز همه آنها را ناپدید کرد.»
 
ترامپ دلخوش به افراطی‌ها
به باور تحلیلگران پولتیکو افزایش تهدیدها و تنش‌های سیاسی در امریکا، خطر افراطی‌گری را در ماه‌های مانده تا انتخابات 2024 جدی کرده است.
تنها در آمارهای جنایی این هفته امریکا، قتل یک مرد 74 ساله به دست اف‌بی‌آی، یا سه سال و نیم حبس برای مرد 52 ساله تگزاسی به اتهام کشتن کارمند یکی از حوزه‌های انتخاباتی و... اوج‌گیری این بحران را بیش از پیش نشان داد. جک اسپانو، شهردار مینیاپولیس معتقد است: «بدون شک این شرایط در 5 سال اخیر رشد بالایی داشته است. در سال 2021، تهدید مقامات محلی انتخاباتی 81 درصد بود اما این رقم به 87 درصد رسیده است. در واقع آخرین اثر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بر کشور ثابت کرد استانداردهای رفتار ما نسبت به یکدیگر هرگز مانند گذشته نخواهد بود.»ترامپ در سال‌های اخیر بارها اف‌بی‌آی را به نقد کشیده و به تغییرات اساسی در دادستانی در صورت پیروزی در انتخابات تأکید کرده است. او حتی جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده‌اش را نیز از حملاتش در امان نگذاشته و باوجود همه شواهدی که علیه‌اش وجود دارد، اتفاقات پرونده‌اش را توطئه‌ای برای انزوای او در رقابت انتخاباتی پیش رو می‌خواند. این در شرایطی است که کارشناسان هشدار داده‌اند در صورت افزایش این رویکرد، خطر بروز خشونت بویژه در انتخابات 2024 بشدت بالا خواهد رفت. اما به نظر می‌رسد ترامپ از این شرایط ناراضی نیست و برای رسیدن دوباره به کاخ سفید و جلب آرای بیشتر حاضر است این بازار خطرناک خشونت را هر چه بیشتر داغ کند.
 
مهره اثربخش
دی‌سانتیس به کمپین آیووا امید زیادی بسته بود و بسیاری از کارشناسان نیز این فرصت را برای تغییر شرایط، مهم تلقی کرده بودند. او حتی در مسیر کمپین به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم شمار زیادی از امریکایی‌ها می‌خواهند شرایط را تغییر دهند. به نظرم آنها نمی‌خواهند به عقب برگردند و به آینده تمرکز کرده‌اند.»با اینکه این حرف‌ها از دهان او بیرون می‌آمد اما ناظران معتقدند فرماندار فلوریدا نگرانی فراوانی درباره دونالد ترامپ دارد و باوجود آنکه پرونده‌های او تمامی ندارد اما همچنان خطر شکست خوردن از او را پررنگ می‌بیند. در این میان اما شاید تنها مهره اثربخش، مایک پنس باشد؛ معاون اول سابق دونالد ترامپ که شاهدی کلیدی در پرونده تخلفات انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق است. به باور ناظران با نگاهی به نظرسنجی‌ها شاید نتوان او را به عنوان نامزد جمهوریخواهان برای رقابت 2024 خطرناک دانست اما بدون شک شهادت او در دادگاه می‌تواند ورق وقایع را به زیان ترامپ برگرداند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی