صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بلومبرگ اذعان داشت اقتصاد روسیه در شرایط جنگی رشد قابل توجهی داشته است

رشد اقتصادی مسکو در شرایط تحریمی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
جدیدترین داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد روسیه به‌رغم وجود تحریم‌های متعدد اقتصادی از سوی غرب، توانسته است رشد تولید ناخالص داخلی خود را به طرز قابل‌توجهی بهبود بخشد.
بلومبرگ گزارش داد:اقتصاد روسیه هم‌اکنون با برون‌رفت از چهار فصل انقباض، با جهش اقتصادی بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌ها روبه‌رو است به حدی که سال آینده در مسیر بازگشت به سطح قبل از جنگ قرار دارد. هر چند کاهش رشد اقتصادی در دوران جنگ اوکراین طولانی‌ترین کاهش در بیش از نیم دهه گذشته بوده اما سیاست تمرکززدایی مالی در حمایت از جنگ، تولید ناخالص داخلی را تا 4.9 درصد در سه ماهه دوم افزایش داده، به‌طوری که بین آوریل و ژوئن رشد چشمگیری داشته است.
در همین رابطه اوگنی کوشلف، اقتصاددان مرکز روس‌بانک مسکو تصریح کرد که اقتصاد روسیه در سال 2024 از سال 2021 فراتر خواهد رفت. همچنین ناتالیا لاوروا، اقتصاددان ارشد گروه مالی BCS که رشد 2 درصدی را در سال 2023 پیش‌بینی کرده است، گفت که امکان دارد تولید ناخالص داخلی تا اواسط سال آینده به اندازه قبل از جنگ برسد.تاس طی گزارشی به نقل از بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که قیمت کالاها از جمله قیمت نفت در نتیجه جهانی‌زدایی کاهش می‌یابد اما تولید ناخالص داخلی روسیه با وجود سناریوهای خطرناکی که علیه این کشور وجود دارد، بازهم به زیر سطح سال 2020 نخواهد رسید.ناظران دلیل این موضوع را سازگاری اقتصاد با تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرده‌اند. روسیه نیز برای تداوم شرایط رشد اقتصادی، سناریوی توسعه اقتصادی خود را تا سال 2026 بر این فرض استوار کرده است که شرایط ژئوپلیتیکی تغییر نخواهد کرد و تحریم‌های کنونی علیه کشورش پابرجا خواهد ماند. در همین رابطه میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در نشستی درباره مسائل اقتصادی گفت:«امروز اقتصاد ما با چالش‌های فعلی سازگار شده و رشد نسبتاً پایداری را نشان می‌دهد، زیرا با تصمیمات قبلی و اقدامات سریع دولت و بر اساس تقاضای داخلی محقق شده است.» او همچنین با اشاره به گزارش آماری وزارت توسعه اقتصادی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه ۱.۵ درصد افزایش یافته و در سه ماهه
دوم امسال ۴.۶ درصد بوده است.پیش‌تر نیز دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه با استناد به اطلاعات رسمی بانک جهانی اظهار کرد که روسیه پنجمین اقتصاد بزرگ از نظر برابری قدرت خرید شده است.
بر اساس آخرین رقم منتشر شده، تولید ناخالص داخلی روسیه از نظر برابری قدرت خرید برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۲ از پنج تریلیون دلار گذشت.
 
کاهش ارزش روبل
با وجود بهبود رشد تولید ناخالص ملی، کاهش ارزش روبل و میزان اثرگذاری آن در اقتصاد روسیه، رویداد دیگری است که در دو روز گذشته درباره آن سخن گفته شده است. یورونیوز طی گزارشی به نقل از آرنو دوبین، مدیر رصدخانه فرانکو-روس در مسکو اعلام کرد که «افت روبل واقعه‌ای غیر قابل انتظار نبود زیرا این نشان‌دهنده اوضاع تجارت خارجی کشور است که تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار دارد.» تحریم‌ها موجب شده است درآمدهای حاصل از فروش گاز و نفت روسیه که منبع اصلی درآمد این کشور محسوب می‌شود، بین ژانویه تا ژوئیه ۴۱.۴ درصد کاهش را تجربه کند. از نظر وزارت اقتصاد روسیه این نگرانی وجود دارد که کسری بودجه فدرال در سال‌ جاری از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هم فراتر برود. با وجود این اما این امر از نظر کارشناسان به نفع روسیه خواهد بود. به گفته دوبین، سقوط روبل «به دولت اجازه می‌دهد خزانه خود را نجات دهد و هزینه جنگ را تأمین کند» چراکه به ازای هر دلار یا یوروی خریداری شده، دولت روبل بیشتری برای پوشش هزینه‌های خود خواهد داشت.
کشورهای غربی فارغ از تسلیح و حمایت‌های همه‌جانبه از اوکراین، تلاش کرده‌اند با کارزار تحریم‌های اقتصادی از درون نیز به روسیه فشار مضاعفی وارد کنند. از این جنبه که هم با فشار اقتصادی به اقشار مردم آنها را از ادامه همراهی و حمایت از سیاست‌های کرملین منحرف و هم مسکو را به لحاظ سیاسی و تجهیز و توانمندی نظامی با مشکل روبه‌رو کنند. آنها کوشیدند این کارزار را در ابعاد جهانی علیه مسکو پیاده‌سازی کنند و همراه با اجماع اغلب کشورها، ‌روسیه را به انزوا بکشانند، اما در عمل بسیاری از کشورها همچون چین، کشورهای عربی، هند و کشورهای آفریقایی و حتی منطقه‌ای با این سیاست همراهی نکردند. اکنون اما اوضاع اقتصادی رو به رشد روسیه موجب شده است پیش‌بینی‌های رکود طولانی‌مدت در واکنش به تحریم‌های اعمال‌ شده بلوک غرب به چالش کشیده شود و کارایی تحریم‌ها را زیر سؤال ببرد. علاوه بر این مردم روسیه همراه با دولتمردان امیدوارند خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از روسیه به کسب‌وکارهای این کشور اجازه توسعه دهد و اقتصاد بتواند به نیروهای خود تکیه کند.از سوی دیگر تحریم‌ها موجب شده است مسکو و دیگر کشورهای تحت تحریم تلاش کنند با ائتلاف‌سازی‌های تحریمی و همکاری با سازمان‌هایی همچون بریکس  و دولت‌های نوظهور اقتصادی، فشارها را از خود دور کرده و با بنیان‌سازی واحد پولی غیر از دلار، تجارت را بلوکه‌بندی و منطقه‌ای کنند و به دور از سازکارهای اعمالی غربی به انجام برسانند.

 

خبر پلاس

انهدام 20 پهپاد اوکراینی در کریمه
در آخرین تلاش‌های اوکراین برای حمله به کریمه، کی‌یف درصدد برآمد با موشک S-200  ارتقا‌یافته به پل کریمه حمله کند. اسپوتنیک گزارش داد: حدود ساعت 13:00 روز گذشته کی‌یف کوشید با موشک هدایت‌شونده ضد‌هوایی S-200 که به نسخه ضربتی تبدیل شده‌ است، یک حمله تروریستی به پل کریمه انجام دهد، اما بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه شناسایی و بدون خسارت و تلفات جانی منهدم شدند. پیش‌تر نیز این وزارتخانه از انهدام ۲۰ پهپاد اوکراینی در بامداد روزگذشته که شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار داده بود، خبر داد. طبق این اعلامیه ۱۴ پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم و 6 پهپاد با جنگ الکترونیک سرکوب شدند. این وزارتخانه اعلام کرد تلاش برای حمله مذکور تلفات و خسارتی بر جای نگذاشته است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی