صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

اخبـــار

آمار تولید دارو در کشور
به ۹۹ درصد رسید
رئیس سازمان غذا و دارو از تولید ۹۹ درصدی داروهای مورد نیاز بیماران در کشور خبر داد.
سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری اظهار داشت:در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۵۰ هزار آی‌آر‌سی وجود دارد که ۱۵۰ هزار مورد به صورت مستمر در حال تولید هستند. وی گفت:در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط تولید رو به رشد است و به سمت ارتقای تولید در حرکت هستیم. شرایط ما با دارو متفاوت است و برخی اقلام به صورت کامل در کشور تولید و برخی نیز مونتاژ می‌شوند.
محمدی با بیان اینکه آمارنامه دارویی سال گذشته به صورت قطعی منتشر شده است، افزود:بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده و این موضوع نشان‌دهنده حمایت از تولید است. وی با اشاره به تحریم داروها گفت:مشکلات بیماران تالاسمی، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع‌تراشی امریکا نباشد بسیاری از کشورها مشتاق هستند به ایران صادرات داشته باشند. سازمان غذا و دارو و شرکت‌های دارویی به دلیل تحریم در انتقال ارز مشکل دارند.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤالی درباره کمبودهای دارویی گفت:صادرات دارو در تیرماه 300 درصد نسبت به زمان مشابه رشد داشته است. اگر شرکتی تولید داشته باشد، می‌تواند مازاد تولید را صادر کند و ما از صادرات حمایت می‌کنیم. معتقدم تولید‌کننده با صادرات، محصولات خود را به دنیا نشان می‌دهد و در رقابت بیشتر کیفیت را بالا می‌برد.
وی در ادامه گفت:موضوع مهاجرت کارخانه‌ها از ایران به کشورهای دیگر صحیح نیست و افزایش تولید نشان‌دهنده ماندگاری شرکت‌ها است اما اینکه شرکت‌ها در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند صحیح است و این موضوع به معنای مهاجرت نیست و وقتی کیفیت تولید بالا باشد، آنها در کشورهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست
رئیس جمعیت هلال‌احمر، گفت: اینکه می‌گویند دارو و مؤلفه‌های سلامت از شمول تحریم‌ها خارج است، واقعیت ندارد و یک دروغ است و سند این مدعا هم مانع‌تراشی در راستای تلاش‌های مجموعه هلال‌احمر برای کاهش و رفع مشکلات حوزه دارویی است.
پیرحسین کولیوند افزود: آثار ظالمانه تحریم‌ها بر همه مؤلفه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور وجود دارد. دروغ می‌گویند که دارو و مؤلفه‌های سلامت تحریم نیست؛ البته جمعیت هلال‌احمر تمام توان خود را برای کاهش و رفع موانع در این رابطه به‌کار گرفته و از همه ظرفیت‌ها نیز در این راستا استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این زمینه حمایت‌های ارزنده‌ای داشته است اما طبیعتاً برخی بخش‌ها نیز توان خود را برای ایجاد موانع به‌کار می‌گیرند.


تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت «ملی هوشمند» کلید خورد
با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران، تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و از این طریق شهروندان می‌توانند در آینده نزدیک از کارت ملی خود به‌عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند. هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام این خبر گفت:به دنبال ایجاد سامانه جامع هویتی در کشور هستیم که بانک ملی هم ابراز آمادگی کرده است که در این پروژه کمک کند و امیدواریم این زیرساخت در کشور ایجاد شود. از موضوعات این تفاهمنامه می‌توان به تبادل اطلاعات برای عملیاتی شدن کارت هوشمند ملی به جای کارت بانکی و طراحی و تولید سلول‌های متناظر از جمله سرویس تطبیق اثر انگشت کارت ملی، بهره‌برداری بانک از سامانه استعلام الکترونیکی هویت انفرادی، استعلام نشانی افراد و سامانه پایگاه سببی و نسبی و تدوین و ارائه کسب‌وکار مبتنی بر احراز هویت غیرحضوری اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی