صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

امیرعبداللهیان:
تصمیم به احیای روابط
با آفریقای جنوبی داریم
وزیر امور خارجه در آغاز سفر به آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور از تصمیم دولت برای احیای کامل روابط تهران - پرتوریا خبر داد.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی پس از یک وقفه سه ساله به دلیل شرایط کرونایی برگزار می‌شود، گفت: از روز دوشنبه تیمی متشکل از معاونین وزرای ۱۲ وزارتخانه دولتی و بخش خصوصی در آفریقای جنوبی حضور دارند و موضوعات مربوط به همکاری‌های دو کشور و آماده کردن اسناد برای سفر آینده آیت‌الله رئیسی را در دستور کار قرار داده‌اند.
وی با اشاره به تمرکز برنامه نشستش با وزیر خارجه آفریقای جنوبی بر تبادل نظر درباره آخرین موضوعات دوجانبه و برخی از موضوعات بین‌المللی، اعلام کرد: رئیس جمهور آفریقای جنوبی از آقای رئیسی دعوت کرده که در ۲ شهریور در نشست دوستان بریکس که در ژوهانسبورگ در سطح سران برگزار خواهد شد حضور پیدا کنند.
به گفته مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی از روز سه‌شنبه 17 مرداد آغاز شده است. یکی از برنامه های این کمیسیون نهایی کردن اسناد و تفاهمنامه‌های تبادل شده میان دو طرف برای امضا در سفر آتی دوجانبه و رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی است که در پاییز امسال انجام می شود.


دستیابی ایران به فناوری موشک کروز سوپرسونیک
متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا مافوق‌صوت دست یافته‌اند. به گزارش اختصاصی تسنیم، این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است، هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد. دستیابی به این فناوری از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود.
موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتورهای توربوجت ساخت داخل به‌نام‌ «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.
بهره‌برداری از موتورهای رم‌جت در موشک‌های کروز دریایی و دستیابی به موشک‌های کروز سوپرسونیک (مافوق‌صوت) از آنجایی مهم و قابل توجه است که در صورت بروز هرگونه درگیری، قدرت واکنش ایران را بسیار سریع‌تر خواهد کرد و از سویی فرصت واکنش را نیز از نیروهای مهاجم خواهد گرفت.


آمار ثبت‌نامی‌ها به بیش از 17هزار نفر رسید
سخنگوی ستاد انتخابات کشور در سومین روز از مرحله ثبت‌نام اولیه انتخابات مجلس از مجموع ثبت‌نام بیش از ۱۷ هزار نفر خبر داد. به گزارش ایرنا، محسن اسلامی همچنین در مورد تعداد ثبت‌نام‌کنندگان روز سوم گفت: براساس داده‌های ثبت‌شده در مدت زمانی ساعت ۸ تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه، سه هزار و ۴۲۵ نفر موفق به تکمیل بارگذاری مدارک خود در مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات شدند.
وی با بیان اینکه براساس گزارش داده‌های ثبت‌شده، ترکیب سنی ثبت‌نام شدگان از ۳۰ تا ۵۰ سال، ۷۵ درصد بوده و ترکیب سنی از ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۰ درصد و از ۶۰ تا ۷۵ سال پنج درصد ثبت‌شده‌ها را به خود اختصاص دادند، اعلام کرد: داده‌ها نشان می‌دهد جوان‌ترین متقاضیان در مرحله پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره مجلس تا روز سوم از حوزه انتخابیه تبریز-آذرشهر و اسکو و مسن‌ترین آنان از حوزه‌های تهران-ری و شمیرانات-پردیس و اسلام‌شهر بوده است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: براساس آمار، ترکیب جنسیتی متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در این مرحله تاکنون ۸۷ درصد مربوط به آقایان و ۱۳ درصد به خانم‌ها اختصاص دارد. به گفته اسلامی ۷۲ درصد از متقاضیان نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴ درصد دکترا و ۱۱ درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری یا نمایندگی مجلس هستند و سه درصد نیز دارندگان مدرک حوزوی هستند. وی با اشاره به اینکه مرحله پیش ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس تا روز ۲۲ مرداد ماه ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی ثبت‌نام اولیه، مراجعه به پنجره واحد وزارت کشور افزایش یابد، متقاضیان در مدیریت زمان دقت کنند. گفتنی است که پس از ثبت‌نام اولیه متقاضیان و تأیید مدارک بارگذاری شده آنها از سوی ۶ دستگاه معرفی شده در قانون، کد رهگیری برای متقاضیان ارسال خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی