صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

حجم آب ۱۸ سد مهم کشور 25 درصد افت کرد

همزمان با افزایش مصرف آب و کاهش ۱۴ درصدی بارش‌ها، حجم آب ۱۸ سد مهم تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۴ مرداد امسال کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی داشته و در این میان سد وشمگیر استان گلستان خشک شد.
 ۱۰ ماه و نیم از سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در حالی گذشت که این روزها گرمای طاقت‌فرسا اکثر مناطق کشور را تحت‌تأثیر قرار داده و همین امر بر تقاضا و رشد مصرف آب افزوده است.
امسال در حالی شعار روز جهانی آب «شتاب در تغییر برای حل بحران آب» نامگذاری شده که گزارش‌های مختلف از گوشه‌وکنار کشورمان حاکی از آن است که تلاش برای سازگاری با کم‌آبی هنوز به نتیجه‌ای امیدوارکننده نرسیده و آمادگی لازم برای مقابله با تغییر اقلیم آ‌نچنان که بایدوشاید فراهم نشده است.
 به‌عنوان نمونه، شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رسیدن میزان مصرف روزانه آب به بیش از 3 میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر خبر داده است.
 گزارش جدید مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که از مجموع سدهای مهم آب و کشاورزی ۱۸ سد تا ۱۴ مرداد با کاهش آب روبه‌رو شده‌اند و در این میان سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان به خشک‌شدن رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی