صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

با بالا گرفتن درگیری‌های قومی در مانیپور اپوزیسیون هند، نخست‌وزیر را به چالش می‌کشد

مودی در آزمون رأی اعتماد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
پارلمان هند قرار است فردا پنجشبه جلسه‌ای را برای بررسی رأی اعتماد به نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور برگزار کند، نشستی که از هم‌اکنون با توجه به در اکثریت بودن حزب بهاراتیا جاناتا، حزب حاکم، نتیجه آن مشخص است و مودی دیگر بار از پارلمان رأی اعتماد را خواهد گرفت اما فرصتی خواهد بود برای اپوزیسیونی که حالا راهول گاندی را نیز بعد از تعلیق محرومیش از حضور در پارلمان در کنار خود می‌بیند.
به گزارش ای بی‌سی نیوز، تلاش اپوزیسیون برای به چالش کشیدن مودی، به دلیل سکوت او در قبال خشونت‌های قومیتی در منطقه دورافتاده مانیپور اعلام شده است. در پی این درگیری‌ها بسیاری از مردم، فعالان مسائل قومیتی و همچنین مسلمانانی که خود هر از چند گاه تحت خشونت هندوهای افراطی هستند و جدیدترین نمونه آن هفته پیش در جنوب دهلی رخ داد، خواستار اقدام فوری دولت در این زمینه شده و احزاب مخالف دولت مرکزی از نخست‌وزیر خواسته‌اند سکوت خود را در این زمینه بشکند.
 
واکنش‌ها به سکوت مودی
هنوز بعد از گذشت سه ماه از آغاز درگیری‌های قومیتی در مانیپور که این هفته به اوج خود رسید و منجر به مرگ 5 نفر شد، نارندرا مودی همچنان در برابر بدترین خشونت قومیتی در این ایالت دورافتاده، جایی که حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری او در رأس قدرت قرار دارد، سکوت کرده است.
بعد از تداوم سکوت مودی و اینکه عکس‌العمل او انتظارات جامعه و سیاسیون را برآورده نکرد، برخی مردم و سیاسیون نسبت به آن اعتراض کردند. در برخی شهرها مانند بمبئی، فعالان معترض به خشونت قومی و حمله اوباش پلاکاردهایی را با مضمون «هدف قرار دادن اقلیت‌ها را متوقف کنید» در دست گرفتند. علاوه بر آن، این موضوع جرقه یک طرح عدم اعتماد علیه او را در پارلمانی که اکثریت را در اختیار دارد، برانگیخت. موافقان این طرح هر چند که به عدم رأی اعتماد او چندان امید ندارند، اما بیان داشتند که شاید حداقل مودی تحت این فشار مجبور شود که از تریبون پارلمان، به بحران مانیپور بپردازد. برخی کارشناسان معتقدند مودی به طور عمدی در مورد وقایع جنجال‌آمیز و چالشی مانند بیماری کووید19 دلتا یا درگیری‌های خشونت‌آمیز جمعی، سکوت می‌کند. ائتلاف تازه تأسیس هند متشکل از 26 حزب اپوزیسیون از زمان آغاز نشست ماه گذشته، به مودی برای ارائه بیانیه‌ای مناسب در مورد مانیپور در پارلمان فشار آورده است. آنها همچنین در تلاشی دیگر برای تحت فشار قرار دادن و ضربه به دولت، از این مناطق بازدید کردند در حالی که مودی از زمان شروع خشونت‌ها پا به مانیپور نگذاشته است.
 
ضربه به مودی یا تحکیم جایگاهش
هر چند از دید ناظران تشدید تنش‌ها در مانیپور انتقادات نسبت به نخست‌وزیر هند را افزایش داده اما به دلیل اینکه سکوت مودی جایگاه حزب بهاراتیا جاناتا و محبوبیت حزبی او را حفظ می‌کند، به تثبیت موقعیت او کمک زیادی خواهد کرد. زیرا او با این کار، راه اعتراض به حزب متبوع خود را در یک بن‌بست قرار داده و آنها را مصون نگه می‌دارد.
در میان سیاستمداران این نگرانی وجود دارد که آشوب و خشونتی که سال‌ها در مانیپور برقرار بوده و همچنان بدون راه‌حل مانده، به سایر مناطق شمال شرق هند که در مجاورت میانمار است، گسترش یافته و حاکمیت را دچار معضل بزرگتری کند. منتقدان غربی نیز می‌گویند که مودی اکنون برای وجهه بخشی به خود بسیار
بر سیاست خارجه تمرکز کرده چرا که رویکرد جدید او در این زمینه موجب خواهد شد جایگاه حزب او در این نمایش قدرتمندتر شود. از منظر آنها دست و پنجه نرم کردن با رهبران غربی و توسعه روابط با قدرت‌های بزرگ و ایجاد توازن در آن می‌تواند نقش پررنگ هند را در مناسبات جهانی به نمایش بگذارد.
 
حوادث خشونت‌آمیز مانیپور
مانیپور که در دور دست‌ترین نقاط هند قرار دارد، در دهه‌های اخیر همواره شاهد خشونت‌های قومی و قبیله‌ای مختلفی قرار گرفته است. اما در نتیجه درگیری‌های اخیر در این منطقه به طور کم سابقه‌ای بیش از 150 نفر جان خود را از دست داده و همچنین بیش از 50 هزار نفر آواره شدند.
کارشناسان اعلام کردند که از دهه ۱۹۵۰ حداقل ۵۰ هزار نفر در درگیری‌های قومی و جدایی‌طلبانه در این منطقه کشته شده‌اند.
سرمنشأ این خشونت که از
13 اردیبهشت(3 مه) آغاز شد، ‌اعتراضات گروه‌های مختلف قبیله‌ای به خواسته قبیله «مای تای» که اکثریت جمعیت مانیپور را تشکیل می‌دهند، بود که منجر به کشته شدن ۵۴ نفر شد. این قبیله خواهان آن است که طبق قانون در مقوله «قبیله جزو برنامه» که سهمیه‌های مشخصی را در سمت‌های دولتی و صندلی‌های دانشگاهی برای افراد در نظر دارد، قرار بگیرند.
وضعیت در این منطقه همچنان بسیار بغرنج و متشنج است. اکنون پس از سه ماه، اینترنت مسدود بوده و رفت و آمد ساکنان با محدودیت روبه‌رو است. افراد مسلح خانه‌ها و ساختمان‌ها را به آتش کشیده‌اند، غیرنظامیان را قتل عام کرده و ده‌ها هزار نفر را از خانه هایشان بیرون رانده‌اند. سوشانت سینگ، یکی از اعضای ارشد مرکز تحقیقات سیاست در همین رابطه گفت: غارتگران همچنان به مقرهای پلیس یورش برده و نزدیک به 3000 سلاح از جمله تفنگ و مسلسل را با خود برده‌اند.
اما اعتراض‌های گسترده و خشم مردم نسبت به انتشار ویدیوی دلخراش که نشان می‌داد افرادی از یک قبیله خاص، دو زن را در مانیپور گردانده و مورد تعرض قرار می‌دهند، مودی مجبور شد این تک حمله را محکوم کند، هر چند که از نظر مردم این محکومیت عدم رسیدگی و ورود به موضوع را توجیه نمی‌کند.
ماجرا به این ختم نمی‌شود و دامنه درگیری‌های قومی در سراسر این منطقه با انگیزه‌های متعدد همچنان در جریان است. طی چند روز گذشته، حداقل پنج نفر در یک درگیری بین هندوها و مسلمانان در ایالت تحت حاکمیت حزب مودی، در جریان یک راهپیمایی مذهبی توسط یک گروه رادیکال هندو کشته شدند. این گروه‌های تندرو که تحت سکوت حاکمیت جسور شده، همواره به آزار و اذیت و قتل مسلمانان پرداخته‌اند. آنها راهپیمایی‌های خود را با محور سخنان نفرت‌انگیز ضد مسلمانان و دعوت‌ به نسل‌کشی آنها برگزار کرده‌اند.
 
 
 
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی