صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

قیمت بلیت هواپیما برای اربعین 8 میلیون تومان تعیین شد

آغاز پیش فروش بلیت اتوبوس برای اربعین

 

 

جابه‌جایی زائران اربعین، از 27 مرداد تا 20 شهریور شروع می‌شود، برنامه دولت آمادگی کامل بخش حمل و نقل برای اربعین امسال است. مراسم اربعین را می‌توان بزرگترین اجتماع مسلمانان در جهان عنوان کرد که هرسال برگزار می‌شود. پیش‌بینی شده که امسال 4 میلیون زائر کشورمان به این مراسم بروند از این رو برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی 8 میلیون سفر رفت و برگشت در دولت آغاز و 18 کمیته برای برگزاری این مراسم تشکیل شده که وزارت راه و شهرسازی مسئول کمیته حمل و نقل و سوخت است.
روز گذشته متولیان بخش حمل و نقل در آستانه آغاز اربعین برنامه‌ها و تمهیدات حمل و نقلی اربعین را تشریح کردند.

افزایش زمان سفر
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سفرهای اربعین 1402 گفت: امسال بازه زمانی سفرهای اربعین به حدود یک ماه افزایش یافته تا تردد زائران با سهولت بیشتر انجام شود.
شهریار افندی‌زاده با اشاره به اینکه وزارت نفت و صمت موافقت کرده‌اند بخشی از اتوبوس‌های خود را در اختیار وزارت راه برای انجام سفرهای اربعین قرار دهند، اظهار کرد: بحث اجاره اتوبوس از کشور ترکیه مطرح شده که در حال پیگیری است.
وی افزود: ناوگان پاکستانی نیز برای حمل‌ونقل زائران این کشور استفاده می‌شود. با توجه به اینکه فرمان ناوگان پاکستانی در سمت راست قرار دارد مقرر شده این اتوبوس‌ها با اسکورت در جاده‌های ایران تردد داشته باشند.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای واردات 2000 دستگاه اتوبوس از کشورهای دیگر، گفت: تلاش شد این برنامه از طریق شرکت‌های دارای کارت بازرگانی عملیاتی شود. این امکان در وزارت صمت برای ثبت سفارش فراهم شده که احتمالاً ورود این اتوبوس‌ها به ایام اربعین 1402 نرسد.
افندی‌زاده از پیش فروش بلیت پروازهای اربعین خبر داد و گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود 4 میلیون زائر اربعین داشته باشیم، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که با ایجاد قرارگاه در سازمان هواپیمایی و سازمان راهداری تلاش می‌کنیم مسائل را برطرف کنیم.
وی از افزایش 5 روز به زمان برگشت سفرهای اربعین و ارائه خدمات به زائران اربعین خبر داد و گفت: امسال خط کشتیرانی بین خرمشهر و بصره راه‌اندازی می‌شود که هنوز به توافق نهایی در این رابطه نرسیده‌ایم و منتظر اعلام نظر طرف عراقی هستیم.

قیمت بلیت هواپیما
رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز با اشاره به اینکه سال گذشته در اربعین حدود 251 هزار نفر از طریق حمل‌ونقل هوایی به عتبات عالیات منتقل شدند، ‌اظهار کرد: همه مؤلفه‌های مربوط به اربعین 1402 فراهم شده و هماهنگی با عراق نیز صورت گرفته است. محمد محمدی‌بخش ادامه داد: امسال با تعداد زیادی هواپیما به دو فرودگاه بغداد و نجف پرواز خواهیم داشت و بیشترین پروازها را در بازه زمانی 27 مرداد تا 20 شهریور ماه خواهیم داشت. الان 150 پرواز هفتگی به عراق داریم که پروازها را به صورت پلکانی افزایش می‌دهیم تا بتوانیم به زائران اربعین خدمات‌رسانی کنیم.
وی درباره قیمت مصوب بلیت پروازهای اربعین، ‌گفت: مطابق تمام محاسبات انجام شده و با دستور وزیر راه و شهرسازی با رایزنی با ایرلاین‌ها قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت از تهران به نجف و بغداد 8 میلیون تومان مصوب شد. قیمت بلیت پروازهای رفت و برگشت مشهد به نجف و بغداد نیز9.5 میلیون تومان است.

آمادگی 25 فرودگاه
 رضا نخجوانی، سرپرست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه 53 فرودگاه زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌هاست، گفت: سال گذشته از 20 فرودگاه زائران اربعین اعزام شدند که امسال این تعداد به 25 فرودگاه افزایش یافته است. سال گذشته 291 پرواز رفت و 291 پرواز برگشت اربعین انجام شد.
شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی این شرکت برای انجام پروازهای اربعین خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با افزایش 20 تا 25 درصدی خدمات را ارتقا دهیم. برای اولین بار تیم کاملی را در فرودگاه نجف مستقر می‌کنیم تا بتوانیم نیاز زائران را در مرحله برگشت تأمین کنیم.
انتقال 250 هزار زائر از فرودگاه امام(ره)
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام(ره) نیز در این نشست گفت: به دنبال آن هستیم ترمینال سلام را به ‌عنوان ترمینال نمونه منطقه به ثبت برسانیم. سعید چلندری افزود: سال گذشته 80 درصد از پروازهای اربعین و حدود 30 درصد پروازهای حج از طریق فرودگاه امام(ره) انجام شد. سال گذشته 180 هزار زائر از فرودگاه امام(ره) به عتبات عالیات اعزام شدند و برای امسال آمادگی انتقال 250 هزار زائر را داریم.
 
7 هزار اتوبوس عملیاتی است
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تلاش کردیم مسیرهای جاده‌ای منتهی به پایانه‌های اربعین، ایمن‌سازی، تعریض، اصلاح، هوشمندسازی و سایر موارد تجهیز شود که در این زمینه ارائه خدمات در حال تکمیل است.
داریوش امانی ادامه داد: بالاترین میزان اعتبار در سال گذشته برای زمینه‌سازی سفرهای اربعین به سازمان راهداری اختصاص یافت. در سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان و امسال تاکنون ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سفرهای اربعین به سازمان راهداری تخصیص یافت. وی با یادآوری اینکه بیشترین ترددها و حدود ۹۰ درصد سفرهای اربعین در سال گذشته از طریق مسیرهای جاده‌ای انجام شد، افزود: در سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد حمل و نقل در سفرهای جاده‌ای اربعین با ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام شد.
همچنین سال گذشته بر اساس ارزیابی ستاد اربعین کمتر از یک ساعت زائران معطلی داشتند که تلاش شد بهترین خدمات را در اختیار زائران قرار بدهیم. امانی گفت: در نشست ستاد اربعین در نهاد ریاست جمهوری اعلام کردیم که برای امسال ۵۲۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود داریم که تلاش می‌شود کمبود اتوبوس و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از طریق دیگر سازمان‌ها، نهادها و همچنین کشورهای همسایه به شکل استیجاری تأمین شود. هم اینک ۷ هزار اتوبوس برای سفرهای اربعین عملیاتی است. قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین در روزهای آینده اعلام و پیش فروش بلیت از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد.

 

برش

سفرهای ریلی اربعین بدون افزایش قیمت
 مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری سفرهای اربعین با بیان اینکه قیمت بلیت قطار در ایام اربعین هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت، گفت: قیمت بلیت انواع قطار در ایام اربعین کمتر از ۴٠٠ هزار تومان خواهد بود و هیچ گونه افزایشی پیدا نمی‌کند. با توجه به افزایش زمان اربعین از یکم تا ۲۵ صفر بنا شد بیش از ۶۰۰ هزار نفر صندلی در مسیرهای منتهی به خرمشهر در نظر گرفته شود.
میعاد صالحی در ادامه به بازسازی و بهسازی و ایجاد خطوط منتهی به پایانه مرزی شلمچه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مسیر تهران-خرمشهر و تهران- شلمچه وجود داشت اما مسیر مستقیم ریلی خرمشهر به شلمچه وجود نداشت و امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده و مصوبه قرارگاه اربعین، سوزن بندی و ریل‌گذاری خط جدید از مسیر خرمشهر به شلمچه به طول ۵ کیلومتر انجام شد تا در این مسیر ریل باس به صورت ۲۴ ساعته و رایگان از خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه حرکت کند.
وی در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص تکلیف قطار شلمچه-بصره گفت: در ایران 1.4 کیلومتر خط جدید این راه‌آهن در ناحیه‌ای که محل عملیات کربلای 5 است، ساخته شده است. ساخت خط ریلی 32 کیلومتری شلمچه -بصره در 3 فاز پیش می‌رود که در مرحله اول 830 مین و در مرحله دوم 800 مین را از منطقه پاکسازی کردیم. در فاز اول 16 کیلومتر مین‌روبی خواهد شد.
کل پروژه 32 کیلومتر است که تا داخل بصره امتداد دارد. در زمان حاضر نیز در حال طراحی پل روی اروندرود به طول 1.5 کیلومتر هستیم.
صالحی با بیان اینکه طرف عراقی برای این پروژه تحت فشار کشورهای دیگر است، افزود: بر اساس توافق دو کشور خط ریلی شلمچه-بصره برای تردد زائران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی