ارزآوری بالای بهره‌برداری زودتر از موعد فاز 11 پارس‌جنوبی

بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی قطعاً به لحاظ مالی برایمان مزیت دارد، زیرا نسبت به اینکه یک پیمانکار خارجی این کار را برایمان انجام دهد؛ صرفه اقتصادی دارد

 

 

یک کارشناس انرژی توضیح داد:اینکه توانسته‌ایم در دولت سیزدهم در یک اقدام ابتکاری و با استفاده از توانمندی‌های داخلی به بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی بپردازیم، نکته بسیار مثبتی به شمار می‌رود. این موضوع یک امتیاز مثبت برای ما در مذاکرات خارجی محسوب می‌شود.
بهره‌برداری زودتر از موعد از فاز 11 پارس‌جنوبی ارزآوری برای کشور به ارمغان می‌آورد. استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی باید به یک اولویت در وزارت نفت تبدیل شود و در تمام پروژه‌ها به سمت استفاده از ظرفیت‌های خودمان برویم. فاز 11 پارس‌جنوبی تنها فاز توسعه‌نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌ بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است که در نهایت بهره‌برداری از این فاز توسط یک پیمانکار داخلی صورت می‌گیرد که حائزاهمیت است. راه‌اندازی این فاز توسط یک شرکت ایرانی افتخاری برای پیمانکاران داخلی است و توانمندی‌های کشورمان را در زمینه فنی و مهندسی حوزه انرژی نشان می‌دهد. فاز 11 پارس‌جنوبی به اندازه‌ای که گاز را وارد مدار کند، می‌تواند در کاهش ناترازی گازمان کمک‌کننده باشد. از سوی دیگر با استفاده از این گاز می‌توانیم از سوزاندن گازوئیل در نیروگاه‌ها اجتناب کنیم و عدم‌النفع‌مان را در این زمینه کاهش دهیم.
به‌ زعم کارشناسان، جانمایی فاز 11 پارس‌جنوبی که در مرزی‌ترین لایه ما و قطر قرار دارد، به درستی صورت گرفته است. اصولاً باید تلاش کنیم برداشت گاز خود را در بخش‌های مرزی افزایش دهیم و به برداشت از این مناطق بپردازیم  که به دلایلی در دولت‌های قبل این کار صورت نگرفت.
پروژه فاز 11 در دو مرحله به هم پیوسته انجام خواهد شد. فاز اول شامل حفاری 30 حلقه چاه و دو سکوی تولیدی هر یک با 15 حلقه چاه است که با هدف تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز و تولید 80.000 بشکه میعانات گازی برنامه‎ریزی شده است. طبق مطالعات انجام شده، پس از شروع سه سال از تاریخ تولید، این میدان افت فشار را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مستلزم نصب امکانات فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان در مرحله دوم خواهد بود، به همین دلیل فاز 11 پارس‌جنوبی به‌عنوان پیچیده‌ترین پروژه برای توسعه بین سایر طرح‌های توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی شناخته می‎شود.
در ادامه نظرات محمدعلی قدیری را به‌عنوان کارشناس انرژی در خصوص بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی در راستای یک اقدام ابتکاری در دولت سیزدهم می‌خوانید؛
قدیری با اشاره به این موضوع که بهره‌برداری از فازهای باقی‌مانده پارس‌جنوبی و پروژه‌های فشارافزایی نسبت به بهره‌برداری از چاه‌های نفت خام برای کشور اولویت بیشتری دارد، تصریح کرد:افزایش ظرفیت تولید گاز از طریق بهره‌برداری از فازهای پارس‌جنوبی از جمله فاز 11 باعث می‌شود در نیروگاه‌ها گازوئیل کمتری بسوزانیم و عدم‌النفع کمتری در این زمینه داشته باشیم. وی در ادامه گفت:طی سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های کشور در فاینانس گرفتن، در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره‌برداری از فازهای باقی‌مانده پارس‌جنوبی بوده است. بهره‌برداری از این فازها و اجرای پروژه‌های فشار‌افزایی به درستی در دستور کار قرار دارد.این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد:فاز 11 پارس‌جنوبی در مرزی‌ترین لایه مشترک ما با قطر قرار دارد و از این نظر بهره‌برداری از این فاز از اهمیت زیادی برخوردار است. بی‌تردید باید بهره‌برداری از فازهایی که در قسمت مرزی لایه گازی مشترک ما با قطر قرار دارند، با اولویت بیشتری دنبال شوند. به همین دلیل می‌توان گفت جانمایی فاز 11 به درستی انجام شده است. وی ادامه داد:اینکه توانسته‌ایم در دولت سیزدهم طی یک اقدام ابتکاری و با استفاده از توانمندی‌های داخلی به بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی بپردازیم نکته بسیار مثبتی به شمار می‌رود. این موضوع یک امتیاز مثبت برای ما در مذاکرات خارجی محسوب می‌شود. قدیری توضیح داد:وزارت نفت باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بهره‌برداری از دیگر فازهای پارس‌جنوبی داشته باشد تا بتوانیم با انباشت تجربه‌ای که طی سالیان طولانی در حوزه انرژی کسب کرده‌ایم به بهره‌برداری از آنها بپردازیم. وی خاطرنشان کرد:بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی قطعاً به لحاظ مالی برایمان مزیت دارد، زیرا نسبت به اینکه یک پیمانکار خارجی این کار را برایمان انجام دهد صرفه اقتصادی دارد و ارزآوری برای کشور به ارمغان می‌آورد. استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی باید به یک اولویت در وزارت نفت تبدیل شود و در تمام پروژه‌ها به سمت استفاده از ظرفیت‌های خودمان برویم.
این کارشناس انرژی گفت:بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی باید همزمان با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف پیش برود. در صورتی که فقط به افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور بپردازیم و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و صنایع را به اجرا نگذاریم، در واقع یک سرمایه‌گذاری بیهوده انجام داده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی