100 هزار کلاس درس تا پایان سال ساخته می‌شود


به گزارش خبرنگار «ایران»، نشست خبری حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور صبح روز گذشته با موضوع طرح شهید عجمیان جهت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس مناطق محروم در قرارگاه جهادی عدالت تربیتی برگزار شد. وی در این برنامه عنوان کرد: در حال حاضر ۸۱ درصد کلاس‌های درس مستحکم، ۱۹ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند که ۱۰۴ هزار کلاس درس را شامل می‌شود، از این تعداد ۳۰ هزار کلاس باید تخریب و از نو ساخته شوند و ۷۰ درصد نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند. دانش‌آموزان آن دسته از مدارسی که نیازمند تخریب هستند به شیفت دوم مدارس دیگر منتقل شده‌اند.
وی افزود: باید ۳۰ هزار مدرسه تخریب و بازسازی شوند. در تهران ۸۸۰۰ کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارند اما تعداد دقیق مدارسی که تخلیه شدند را نداریم. علاوه بر اینکه غیر از این مسائل ما در برخی از شهرها و روستاها شاهد فرونشست زمین هستیم گرچه این موضوع در حیطه مسئولیت‌های ما نیست اما باید مورد توجه باشد.
خان‌محمدی گفت: مدارس داخل تهران پر تراکم هستند و تخریب و بازسازی هر مدرسه با اعتبارات موجود دو سال زمان نیاز دارد و اگر پیشنهادات ما در برنامه هفتم توسعه تصویب شد، سرعت کار بسیار بالا می‌رود. اگر در برنامه توسعه هفتم به موضوع مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی توجه شود می‌توان بخش عمده این مدارس را بازسازی کرد. در شش ماهه اول سال ۱۴ هزار کلاس درس تحویل شد اما حجم کاری که باید انجام دهیم بیش از اینهاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مرمت و شاداب‌سازی یکی از چالش‌های ما بود. مدارس به‌دلیل سرانه دچار مشکل شدند و به همین خاطر نمی‌توانند به مرمت مدارس بپردازند. بنابراین ما برای حل این مشکل از ظرفیت قرارگاه جهادی استفاده کردیم چون می‌توانند جمعیت بسیاری را برای حل مسأله بسیج کنند. برای مدارسی که نیاز تعمیرات جزئی هستند مثلاً تعمیر آبخوری یا ایزوگام و… گروه‌های جهادی دانش‌آموزی را تشکیل دادیم و مدیر و دانشِ‌آموزان مسائل را شناسایی و حل می‌کنند.
خان محمدی بیان کرد: برخی هنرستان‌ها را تجهیز کردیم تا میز و نیمکت سایر مدارس را تعمیر کنند، در طرح شهید عجمیان خانواده‌ها، معلمان، دانش‌آموزان، بسیج، خیران، مساجد و هر فردی که خود را مدیون مدرسه محله‌اش می‌داند، در شاداب‌سازی و بهسازی مدارس در ایام تابستان تلاش می‌کند و ۱۰۰ هزار کلاس درس در طول یک سال در این برنامه قرار گرفت. ما این طرح را در همه استان‌های کشور با کمک دانش‌آموزان و معلمان اکنون آغاز کرده‌ایم. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برنامه‌ریزی شده تا ۱۰۰هزار کلاس درس طی یک سال اخیر ساخته شود اما اگر قرار باشد که این کار با اعتبار دولتی سازمان باشد باید هزینه یک سال سازمان را به آن اختصاص دهیم از این‌رو قرارگاه جهادی عدالت تربیتی متولی کار شد تا از ظرفیت جهادی استفاده شود. خان‌محمدی با اشاره به اینکه اکنون بهسازی ۲۴ هزار کلاس درس انجام شده و امیدواریم تا پایان تابستان ۴۵ هزار کلاس درس نیز به این آمار اضافه شود، گفت: هدف‌گذاری برای ۱۰۰ هزار کلاس درس است که باقی مانده تا پایان سال انجام می‌شود. وی بیان کرد: مدیران مدارس در مناطق محروم نیازهای خود را در سامانه‌ای که به آنها اطلاع‌رسانی شده است، بارگذاری کرده‌اند و گروه‌های جهادی به این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند به مدارس متصل شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی