صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عملیات مشترک چین و روسیه در حاشیه آلاسکا

گروه جهان/ عملیات مشترک نظامی نیروی دریایی روسیه و چین در نزدیکی آب‌های آلاسکا خشم نیروی دریایی امریکا را برانگیخت.
به گزارش سایت روزنامه وال استریت ژورنال، عملیات مشترک دریایی روسیه و چین که از چند روز قبل توسط 11 ناو نیروی دریایی دو کشور در نزدیکی سواحل آلاسکا در حال انجام است، بزرگترین عملیات مشترکی است که تاکنون این دو کشور رقیب امریکا در نزدیکی جزایر آلیوتی برگزار کرده‌اند. این جزایر زمانی متعلق به روسیه بود و با نام آلوشن شناخته می‌شد اما امریکا سال 1867 آنها را از این کشور خرید و همین نیز بر حساسیت واشنگتن افزوده است.
به گزارش سایت شبکه خبری فاکس نیوز، دان سولیوان، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا در یک مصاحبه تلفنی با این شبکه خبری، ضمن تأیید خبر عملیات مشترک روسیه و چین، اعلام کرد، نیروی دریایی امریکا به منظور هدایت نیروی دریایی چین و روسیه و دور نگه داشتن آنها از آب‌های آلاسکا، 4 ناوشکن را راهی منطقه کرده است و از نزدیک تحرکات ناوهای چینی و روسی را زیر نظر دارد. این سناتور جمهوری‌خواه معتقد است، امریکا از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر وارد یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های روابط متقابل شده‌اند. پیش از سولیوان، وال استریت ژورنال خبر داده بود، امریکا علاوه بر 4 ناوشکنی که سناتور آلاسکا گفته است، یک فروند هواپیمای پوسیدون پی 8 نیز به سواحل آلاسکا فرستاده است.
هرچند برنت سادلر، کارشناس بنیاد هریتیج، به وال استریت ژورنال گفته است: «این عملیات مشترک با توجه به شرایط جنگ اوکراین و تنش‌ها در اطراف تایوان، برای امریکا بسیار تحریک‌آمیز بوده است.» اما واقعیت آن است که مسکو و پکن نیز تحرکات ناتو و امریکا را در نزدیکی مرزهای خود حساسیت‌برانگیز تلقی می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی