صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

چرا سرخابی‌ها بازی دوستانه برگزار نمی‌کنند؟

دشمن‌تر از ال‌کلا سیکو !

حامد جیرودی
روزنامه نگار

بازی دوستانه که به عنوان بازی تمرینی، تدارکاتی، نمایشی یا بازی پیش‌فصل نیز نامیده می‌شود، رویدادی است که در اوایل فوتبال، متداول‌ترین نوع مسابقات بود. اما از زمان توسعه لیگ فوتبال در انگلیس در سال ۱۸۸۸، علاوه بر مسابقات دربی و جام‌های حذفی، مسابقات لیگ نیز تأسیس شد. تا سال ۲۰۰۰، لیگ‌های ملی تقریباً در هر کشور در سراسر جهان و همچنین لیگ‌های محلی یا منطقه‌ای برای تیم‌های سطح پایین تأسیس شدند؛ بنابراین نسبت به قرن نوزدهم اهمیت مسابقات دوستانه به ‌طور جدی کاهش یافت. با این حال، اکثر باشگاه‌ها قبل از شروع هر فصل تعداد زیادی بازی دوستانه انجام می‌دهند که برای آماده‌سازی بازیکنان برای یک فصل جدید یا یک مسابقه استفاده می‌شود. ممکن است برخی از قوانین تغییر کند یا مورد آزمایش قرار گیرد (مانند تعویض‌های نامحدود که به تیم‌ها این اجازه را می‌دهد تا بازیکنان جوان‌تر و کم تجربه‌تر را به بازی بگیرند یا بدون کارت بازی کنند). غالباً چنین بازی‌هایی بین یک باشگاه بزرگ و باشگاه‌های کوچکی که در آن نزدیکی بازی می‌کنند، برگزار می‌شود. اما پیش می‌آید که گاهی تیم‌های بزرگ هم در دیدارهای دوستانه‌ای، حتی در یک کشور ثالث برابر هم قرار می‌گیرند که این هم به آماده‌سازی آنها کمک می‌کند و هم اسپانسرهایی برای آنها به وجود می‌آید که باعث درآمدزایی بسیار بالای آنها می‌شود. مانند دیدار دوستانه ال‌کلاسیکو که بامداد یکشنبه هفته گذشته در ایالت تگزاس امریکا برگزار شد و بارسلونا در آن برابر رئال مادرید، به برتری پرگل 3-0 رسید. طبق گزارش‌های منتشر شده، درآمد لوس بلانکوس از حضور در امریکا امسال به بیش از 15 میلیون یورو رسید. این در حالی است که هیچ باشگاهی به اندازه رئال مادرید نتوانسته در این کشور به چنین درآمدی برسد. همچنین کاتالان‌ها توانستند چیزی حدود 12 تا 14 میلیون یورو درآمد داشته باشند که این مبلغ برای بارسلونا برای یک تور پیش‌فصل بسیار قابل توجه است.
 
رئال در معدن طلا
امریکا برای رئال مادرید تبدیل به یک معدن طلا شده و این معدن طلا هر سال مبلغی بیش از سال قبل به خزانه این تیم اسپانیایی تزریق می‌کند. به گزارش رلوو، رفتن کهکشانی‌ها به ایالات متحده در تابستان‌ در حال تبدیل شدن به یک سنت است. رئالی‌ها از سال 2010 به طور مرتب به این کشور می‌آیند و از امکانات این سرزمین برای آماده شدن برای رقابت‌های فصل آینده نهایت استفاده و لذت را می‌برند. رئال مادرید در تابستان 2023، به لطف بازی در شهرهای لس‌آنجلس، هیوستون، دالاس و اورلاندو، بیش از هر زمان دیگری در امریکا حضور داشته و از حضور در این کشور درآمد کسب کرده است. فقط برای بازی ال‌کلاسیکو که در ورزشگاه AT&T برگزار ‌شد، تخمین زده شده که رئال مادرید شش میلیون یورو درآمد کسب کرده است. به غیر از بازی‌های دوستانه و درآمد کسب شده از آنها، برندهای معروفی نیز در اطراف این باشگاه به چشم می‌خورد و آنها حضور چشمگیری در تمرینات رئال مادرید در کمپ UCLA دارند.
 
بهبود چهره باشگاه
از بحث مالی که بگذریم، اینفلوئنسرها هم از سراسر دنیا به لس‌آنجلس می‌آیند تا با بازیکنان رئال مادرید و بارسلونا عکسی به یادگار بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. مدیران رئال و بارسا بخوبی می‌دانند که این چنین اقداماتی تا چه اندازه باعث بهبود چهره‌شان، بخصوص در نسل جوان خواهد شد. در این شرایط آنها در حال آماده‌سازی کمپین‌های جدید برای ادامه رشد حضورشان در امریکای شمالی هستند تا از لحاظ مالی و اجتماعی به وضعیت بهتری دست پیدا کنند.
 چرا سرخابی‌ها به تور نمی‌روند؟
سؤالی که در این بین به وجود می‌آید، این است که چرا  استقلال و پرسپولیس از چنین فضای مشابهی برای درآمدزایی در پیش فصل استفاده نمی‌کنند. دو باشگاهی که معمولاً با مشکلات مالی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و حضور اسپانسرها و کسب درآمد از منابع مختلف می‌تواند به حل بی پولی آنها کمک شایانی کند. یکی از راه‌های درآمدزایی، برگزاری بازی‌های دوستانه بین دو تیم است و با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان تورهای پیش‌فصل این دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران را در کشورهای همسایه مانند امارات، قطر یا ترکیه که ایرانیان بسیاری هم در این کشورها حضور دارند، برگزار کرد اما این اتفاق تاکنون نیفتاده  که هیچ، اردوهای خارج از کشور دو تیم جهت آماده‌سازی هم لغو شده است. مثل این فصل که قرار بود شاگردان یحیی گل‌محمدی برای اردو به ترکیه بروند اما این اتفاق نیفتاد.
 
مقایسه سرخابی‌ها و ال‌کلاسیکو
سرخابی‌ها در سال‌های اخیر تنها در دیدارهای رسمی به مصاف هم رفته‌اند! استقلال و پرسپولیس از 101 دیداری که تاکنون برابر هم برگزار کرده‌اند، تنها هفت بازی دوستانه داشته‌اند که
چهار تای آن مساوی شده و سه بازی هم با برتری استقلال خاتمه یافته است. آخرین بازی دوستانه این دو تیم، در دربی 73 و در تاریخ 16 آبان 1390 برگزار شده که آن هم در قالب تورنمنت جام ولایت بوده است. حالا حدود 12 سال از آن بازی می‌گذرد و هیچ بهانه دیگری پیش نیامده که آنها به غیر از دیدارهای رسمی برابر هم قرار بگیرند. این در حالی است که رئال مادرید و بارسلونا، تاکنون 42 بازی دوستانه برابر هم برگزار کرده‌اند که شش بازی آن را رئال برده و 24 بازی با برتری بارسایی‌ها خاتمه یافته است. دو تیمی که بسیاری آنها را دشمن هم می‌دانند و حتی از لحاظ ساختار سیاسی هم کاتالان‌ها بخش جدایی‌طلب اسپانیا به حساب می‌آیند و پرچم جداگانه‌ای دارند اما با هم بازی دوستانه برگزار می‌کنند اما دو تیم همشهری استقلال و پرسپولیس که بازیکنانش با هم دوست هستند، بازی دوستانه‌ای ندارند و این ذهنیت به وجود می‌آید که آنها دشمن‌تر از ال‌کلاسیکو هستند!

جستجو
آرشیو تاریخی