صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

صف‌آرایی حقوقی‌ها برای صعود شاخص‌های بازار سهام

60 درصد از نماد‌های بورسی سبزپوش شدند

 
در معاملات روز گذشته (دوشنبه)، روند نزولی شاخص‌های بازار سهام متوقف شد و اکثر نمادهای بازار با رشد قیمت روبه‌رو شدند. این افزایش قیمت اما در شرایطی اتفاق افتاد که ارزش معاملات در محدوده رکودی قرار داشت و حقیقی‌ها همچنان در حال خروج سرمایه‌های خود از معاملات سهام بودند. با این حال بازار روز دوشنبه توسط حقوقی‌ها حمایت شد و حقوقی‌ها اکثر سفارشات فروش در بازه منفی معاملات را خریداری کردند. این روند بخصوص در نماد فرآورده‌های نفتی پیگیری شد و فشار تقاضای حقوقی در این نمادها، به بالارفتن شاخص کمک کرد. درخصوص نماد پالایشی باید توجه داشت که درحال حاضر میانگین کرک اسپرد فرآورده‌های این صنعت از حدود 21 دلار بالاتر رفته که در مقایسه با میانگین فصل بهار بیش از 90 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از این رو برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طی ماه‌های آینده شرایط برای نماد پالایشی بهتر شود.
 رشد 6 هزار واحدی شاخص
در جریان معاملات‌ دیروز شاهد رفت و برگشت مدام قیمت سهام از بازه منفی به مثبت بودیم که یک شرایط سینوسی و پرنوسان را برای بازار ایجاد کرده بود.
در این روز بارها شاخص میانگین درصد قیمت آخرین معامله افزایش و کاهش یافت و نمودار تحرک قیمتی مانند کلافی در هم پیچیده شد. در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار، هرگاه فشار فروش افزایش می‌یافت حمایت حقوقی‌ها از سهام مانع از ورود سهام به صف فروش می‌شد و حقوقی‌ها در مجموع تمام تلاش خود را به نگه داشتن قیمت‌ها در بازه مثبت روزانه معطوف کرده بودند. در نهایت این حمایت خوب از سمت حقوقی‌ها کارساز شد و شاخص کل بورس با 6 هزار و 247 واحد افزایش به یک میلیون و 973 هزار و 914 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد یک هزار و 777 واحدی را ثبت کرد. در فرابورس ایران نیز شاخص‌ها با رشد همراه بودند و شاخص کل فرابورس 58 واحد افزایش داشت.
باید خاطر نشان کرد که حمایت‌ حقوقی‌ها در روز دوشنبه بعد از انتشار خبرهایی در مورد برگزاری جلسات مسئولان سازمان بورس با مدیران صنایع فعال در بازار سهام اتفاق افتاد. بنا بر اخبار منتشر شده، روز گذشته رئیس سازمان بورس با برخی مدیران شرکت‌های فولادی دیدار کرد که در این جلسه در مورد برخی چالش‌های صنعت بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در این خصوص، به نظر می‌رسد سازمان بورس ترجیح داد این نشست در پشت درهای بسته انجام شود و جزئیاتی از آن برای عموم منتشر نشود که این رویه اطلاع‌رسانی می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار شایعات پیرامون بازار سهام باشد. به هرحال تجربیات گذشته از برگزاری چنین نشست‌هایی نشان می‌دهد که پس از صحبت‌ها و توافقات احتمالی میان مدیران حاضر در جلسات، میزان حمایت از سهام نیز تاحدودی افزایش می‌یابد. در معاملات روز دوشنبه از 408 نماد معامله شده در بورس، 248 نماد (معادل 60 درصد) با افزایش قیمت و 160 نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. در فرابورس نیز 247 نماد مثبت و 127 نماد منفی وجود داشت.
روز گذشته 40 نماد صف خرید شدند و 67 نماد نیز معاملات را با صف فروش به پایان رساندند.  بیشتر نمادهای فعال در معاملات روز دوشنبه در بازه منفی یک درصد تا مثبت 2 درصد نوسان قیمت داشتند. دیروز 273 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از معاملات سهام به ثبت رسید که 20 میلیارد آن به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت انتقال یافت. از دیگر آمار دیروز، یکسان بودن ارزش سفارشات روی تابلو بود که این نزدیکی میزان عرضه و تقاضا نشان می‌دهد بازار همچنان در خصوص قیمت‌های آتی به جمع‌بندی نرسیده است.

ترین‌های دیروز
در معاملات دیروز «تاپیکو» «فولاد» و «رمپنا» در بورس و «صبا» «خآور» و «کگهر» در فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل برجای گذاشتند. نمادهای «سخزر» و «وپترو» بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.
نماد «وبملت» بیشترین حمایت حقوقی از سهام را داشت. این حمایت حقوقی در روز‌های قبل نیز در سهام بانک ملت مشاهده شد.
گروه‌های «انتشار و چاپ» و «فنی مهندسی» نیز شاهد بیشترین رشد قیمتی در میان نمادهای خود بودند.
 گروه «خودرو» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

جستجو
آرشیو تاریخی