صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن تأکید کرد

تخصیص زمین‌های مازاد دستگاه‌ها برای ساخت مسکن

 

 

رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن که روز گذشته برگزار شد، با تأیید اقدامات صورت گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در زمینه واگذاری اراضی مازاد دولت، گام‌های خوبی برداشته شده، از دستگاه‌های اجرایی که هنوز موفق به واگذاری اراضی مازاد خود نشده‌اند، خواست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل و اجرای تکالیف خود در این زمینه اقدام کنند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با بیان اینکه به موجب قانون بانک‌ها موظفند 20 درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آنها تعیین کرده، ندارند، باید به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، به‌موقع اقدام کنند.
«تقدیر از اقدام بنیاد مسکن در ساخت سالانه 400 هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن»، «تأکید بر استمرار بازرسی‌ها از مشاورین املاک و توجه به نقش اتحادیه‌ مربوطه در نظم‌بخشیدن به واحدهای صنفی و برخورد به‌موقع با متخلفین»، «تشدید نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن»، «افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بهای مسکن بویژه در پایتخت»، «بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و روستایی در تولید مسکن» و «تأکید بر توجه ویژه به تولید فولاد و سیمان و عرضه آن با قیمت مناسب به مصرف‌کننده» از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه بود.

حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی
آیت‌الله رئیسی همچنین وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور را مکلف کرد با برگزاری جلسه‌ای مشترک موضوع بیمه کارگران ساختمانی را با فوریت بررسی و راهکارهای مساعدت دولت برای تسریع در حل این موضوع را احصا کنند.

واگذاری سریع خانه‌ها به مردم
رئیس‌جمهور از دستگاه‌های اجرایی دخیل در ساخت مسکن نیز خواست در واگذاری پروژه‌های آماده، معطل بخش‌های دیگر نباشند و هر تعداد از واحدهای مسکونی را که آماده شده، به مردم واگذار کنند.

ممنوعیت تعطیلی واحد تولیدی بخاطر بدهی
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در ششمین جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم هم با بیان اینکه اعتبارات شرط لازم برای ایجاد اشتغال است، اما شرط کافی نیست، افزود: بارها اتفاق افتاده که با ابتکار و تغییر رویکرد یا مدیریت، یک واحد تولیدی مشکل‌دار، احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است. رئیس‌جمهور تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و توقف تولید را برخلاف سیاست اشتغالزایی دانست و تأکید کرد: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود و بانک‌ها بازپرداخت تسهیلات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری کنند.
آیت‌الله رئیسی توجه ویژه به حرفه‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از راه‌های مؤثر و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال دانست و شورای اشتغال را مکلف کرد راهکارهای کمک به آموزش و پرورش برای فعال‌تر کردن این بخش را بررسی و ارائه کند.
در این جلسه، گزارش عملکرد اشتغال سال 1402 کل کشور از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکرد تسهیلات تکلیفی اشتغالزایی بودجه سال 1401 و برنامه سال 1402 از سوی رئیس کل بانک مرکزی و همچنین گزارش وضعیت منابع تبصره 18 قانون بودجه سال 1402 کل کشور از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین گزارش برنامه اشتغال وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جلسه مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

تأکید بر پیگیری توافق‌های سفرهای داخلی و خارجی
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت نیز با تبریک مجدد موفقیت تیم‌های ورزشی و ورزشکاران کشورمان، افزایش حمایت‌های صورت گرفته را در راستای تداوم این موفقیت‌ها خواستار شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر پیگیری جدی مصوبات و توافق‌های صورت گرفته در سفرهای دولت چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، گفت: در عرصه داخلی مردم و در عرصه خارجی مسئولان کشورهای طرف توافق، مجدانه پیگیر اجرای این مصوبات و توافقات هستند و لذا تسریع در اجرای این توافقات و مصوبات، بویژه آن بخش که ناظر به اجرای طرح‌های عام‌المنفعه هستند، باید دستور کار اصلی مسئولان مربوطه باشد.
پیگیری نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان بویژه گندمکاران، مکلف شدن وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های دولت در راستای تقویت ثبات و رونق بورس اوراق بهادار برای مردم و بویژه سهامداران خرد و همچنین سرعت و جدیت بیشتر مسئولان مربوط در پیگیری و اجرای طرح‌های ملی و منطقه‌ای از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت بود.

 

بــــرش

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه شورای عالی مسکن:
بانک های خصوصی در زمینه تسهیلات مسکن عملکرد خوبی ندارند
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این جلسه با اشاره به جلسات مستمری که رئیس جمهور هر بیست روز یکبار برای حل مسأله مسکن برگزار می‌کند گفت: در بیست روز گذشته تاکنون حدود صدهزار قطعه زمین واگذار شده است. بذرپاش با تأکید بر لزوم همکاری بانک‌ها و موظف بودن آنها به تخصیص 20 درصد تسهیلات خود به حوزه مسکن خبر داد: بانک‌های خصوصی عملکرد خوبی در این زمینه نداشتند و حتی برخی از این بانک‌ها عملکردشان صفر بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی